Skip to main content


پتی نیوز –
علی اصغر عنابستانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، اظهار کرد:حذف ارز ترجیحی در واقع بازتوزیع یارانه ای است که دولت قبل برای واردات کالاهای اساسی به وارد کنندگان پرداخت می کرد که اکنون در قالب یارانه در اختیار مردم قرار می گیرد.
وی گفت: مهمترین حسن حذف ارز ترجیحی این است که قبلا عده ای خاص این ارز را دریافت می کردند که البته دریافت آن فقط به نفع همین عده بود و برای مردم هیچ فایده ای نداشت.در این شرایط کالا با تفاوت قیمت از گمرک و مرزهای کشور وارد می شد اما با قیمت بالایی به دست مصرف کننده می رسید و یا اصلا نمی رسید و ارز در جای دیگری صرف می‌شد.
دبیر اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس بیان کرد: تفاوت قیمت بسیار بالا بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد سبب ایجاد فساد در تمام بخش های عرضه و تقاضا شد در نهایت نیز مصرف کننده از یارانه ای که در قالب این ارز به وارد کننده پرداخت می‌شد، محروم می ماند و در این مدت علی رغم وجود این یارانه غیر مستقیم شاهد تورم و کاهش شدید قدرت خرید مردم بودیم.
وی افزود: دولت حدود ۷۱ میلیارد دلار ارز۴۲۰۰ تومانی برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی پرداخت کرد اما به دلیل رانت و فساد موجود در این ارز قیمت کالاها چندین برابر شد و فقط افراد اندکی از این ارز بهره مند شدند و هدف دولت برای تثبیت قیمت ها نیز در دوره قبل به نتیجه نرسید.
نماینده مردم سبزوار در مجلس بیان کرد: آنچه در خصوص ارز ترجیحی در بالا گفته شد باید رفع می شد و اکنون این ارز به صورت مستقیم به جیب مردم می رود و مصرف کننده به راحتی می تواند زندگی و مصرف خود را مدیریت کنند. یعنی اینکه از چه کالایی و به چه میزان استفاده کند که یکی از مزایای تخصیص یارانه به مردم است.
عنابستانی همچنین گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت یارانه به مردم یک جراحی بزرگ اقتصادی نبود بلکه نیازی بود که باید رفع می شد. در عین حال این طرح فساد و رانت سابق را در صورت درست اجرا شدن از بین می برد.
وی از پرداخت ۲۷۰ میلیارد تومان یارانه به مردم در نتیجه حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ نیز خبر داد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس در خصوص جایگزینی برای ارز۴۲۰۰ نیز اظهار کرد: در بودجه ی سال۱۴۰۱ پیش بینی شده که دولت یارانه را به صورت کالابرگ الکترونیکی یعنی مستقیما به مردم بپردازد، البته دولت معتقد است که زمینه لازم برای اجرای کالابرگ الکترونیکی در ساختار دولت الکترونیک فعلا وجود ندارد و در حال حاضر به صورت نقدی آن را پرداخت می کند،امیدواریم دولت به سرعت زمینه ارائه کالابرگ را برای مردم فراهم کند.
وی در ادامه بیان کرد: حاکمیت موظف است مسئله سلامت و سبد تغذیه مردم را در نظر بگیرد طی ۱۰ سال گذشته سرانه مصرف گوشت و پروتئین در کشور نصف شده است و یکی از نگرانی های ما این است که بسیاری از خانوار ها با دریافت پول نقد به جای تهیه مواد غذایی مورد نیاز خود آن را در جای دیگری هزینه کنند و از این جهت مشکلات دیگری برای کشور ایجاد شود.
عنابستانی در پایان متذکر شد: یکی از دلایل عدم اجرای کالابرگ توسط دولت عدم زیرساخت های لازم بود، ما معتقدیم که دولت می تواند با همین شبکه توزیع و دستگاه های پوز موجود طرح را اجرا کند. این کارت به این گونه است که مردم برای خرید با این کارت بخشی از هزینه را خود و بخش دیگری را دولت پرداخت می کند و به این ترتیب هم قیمت ها کنترل شده و هم روند پرداخت یارانه به هدف اصابت می کند.
انتهای پیام/

∎​