Skip to main content

پتی نیوز – به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در موج صعودی اخیر بازار ارز درهم امارات ، رهبری بازار ارز را در دست گرفته بود در بازار گفته می شد برخی راه های ارتباطی درهم به خاطر تحریم ها در تنگنای بیشتری قرار گرفته است، به همین دلیل سفر فرزین به امارات برای بازار ارز فارغ از سایر سفرهایی که رؤسای بانک مرکزی تاکنون داشته اند از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است
ساز ناکوک ربع سکه با دخالت بازارساز 
پس از ورود محمدرضا فرزین به ساختمان بانک مرکزی، بازار ارز و سکه عقب گرد کردند و تا کنون نتوانستند مقاومت قبلی خود را لمس کنند.
رییس بانک مرکزی در  هفته گذشته به امارات سفر کرد، قیمت درهم امارات مهم ترین نرخی است که به دلار جهت می دهد و روند حرکتی بازار ارز را مشخص می کند. بنادر تجاری امارات خاستگاه ری اکسپورت کالاهاست کالاهای زیادی از کشورهای مختلف جهان در امارات به هم می رسند و برای صادرات مجدد به سایر نقاط جهان بارگیری می شوند، بنابراین موقعیت این کشور عربی، هم دسترسی بهتری به بازارهای جهانی برای تامین کالاهای وارداتی می دهد و همچنین حضور در این بازار می تواند صادرات را در موقعیت بهتری قرار دهد، به همین دلیل درهم امارات از دیرباز، نشان دهنده تقاضای بنیادی ارز بوده و با توجه به نسبت ثابت نرخ برابری درهم به دلار، در تعیین قیمت دلار اثر قابل توجهی داشته است.
درهم امارات رهبر بازار ارز
در موج صعودی اخیر هم درهم امارات ، رهبری بازار ارز را در دست گرفته بود  در بازار گفته می شد برخی راه های ارتباطی درهم به خاطر تحریم ها در تنگنای بیشتری قرار گرفته است، به همین دلیل سفر فرزین به امارات برای بازار ارز فارغ از سایر سفرهایی که رؤسای بانک مرکزی تاکنون داشته اند از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. سفر رییس بانک مرکزی اگرچه نتوانست روند درهم را در بازار ارز نزولی کند ولی صعود بی پروای آن را متوقف کرد و درهم در هفته ای که گذشت، رنج شد.
دلار آمریکا هم کانالی که در هفته گذشته از دست داده بود بازپس گرفت و پایین تر از مقاومت دلار در زمان صالح آبادی نوسان کرد. دلار آمریکا در پایان این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل، ۲.۶ درصد افزایش یافت.
اونس طلا ولی در هفته جاری به کمک بازار طلا آمد، چرخش روند نزولی اونس، از نزولی به صعودی در این هفته باعث شد معامله گران از طلای آب شده استقبال بیشتری کنند و به همین دلیل با توجه به حباب کم طلای آب شده بیشترین بازدهی هفتگی را معامله گران طلای آب شده کسب کردند و رشد ۶.۴ درصدی را در هفته جاری ثبت کردند.
حباب دورقمی سکه امامی و احتیاط خریداران نگذاشت معامله گران سکه امامی به اندازه طلای آب شده پیشروی کنند و به همین دلیل سکه امامی با افزایش ۴.۴ درصدی معاملات هفته را به پایان رساند.
علیرغم روند صعودی اونس طلا و بازدهی مثبت طلای آب شده و سکه امامی، شرایط برای معامله گران ربع سکه متفاوت بود و معامله گران بازار با کاهش حباب ربع سکه بازدهی منفی را تجربه کردند.
در هفته گذشته، بورس کالا در اطلاعیه ای از حراج ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه از روز شنبه ۲۴ دی ماه به مدت سه روز کاری خبر داد، خبر افزایش عرضه ربع سکه باعث شد حباب ربع سکه از محدوده پنجاه درصدی کاهش پیدا کرده و قیمت آن تا حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش یابد. حرکت نزولی ربع سکه زیان ۱۰.۵ درصدی را در این هفته برای خریداران ثبت کرد.
  ∎​