Skip to main content


به گزارش ایسنا، رونمایی از اینترنت کودکان یکی از مهم ترین اتفاقاتی بود که در ۱۵ شهریور سال گذشته رخ داد. بحث اینترنت امن کودکان از سال‌های گذشته مطرح بود؛ به گونه‌ای که در دولت قبل درباره اینترنت کودکان و نوجوانان گفته شده بود که از تهدیدهایی که در خانواده ها وجود دارد، بحث کودکان است که برای مسائل غیراخلاقی حساسیت دارند و جست و جوی یک عبارت در گوگل ممکن است عبارت نامناسبی نمایش دهد؛ بنابراین راه اندازی نظام اینترنت کودک در دستور اقدام گرفت زیرا ممکن بود گوگل برای سالم‌سازی فضای مجازی با دولت همکاری نکند اما موتورهای جست و جوی بومی این نیاز را برطرف می‌کنند؛ ضمن اینکه اطلاعات آنها قابل مدیریت و سالم سازی است.
با راه‌اندازی سرویس اینترنت کودک و نوجوان (سرویس ۴۵۶) سه امکان برای خانواده به‌منظور حفاظت از کودکان در فضای مجازی فراهم می‌شود، نخست با شماره‌گیری #۴۵۶*، دوم از طریق سایت و سوم از طریق اپلیکیشن ۴۵۶ این امکان برای خانواده‌ها فراهم‌ شده است تا دسترسی کودکان و نوجوانان خود به اینترنت را متناسب با سن و شرایط هر کدام تعریف و مدیریت کنند. به این منظور چهار سطح دسترسی تعریف شده است که در قالب چهار رنگ سبز، سفید، زرد و نارنجی تعریف شده است که فعلا رنگ سبز (برای کودکان زیر ۵ سال) در اپراتورها فعال شده است و به زودی سایر دسترسی ها نیز تعریف خواهد شد.
اعلام جزئیات طرح حمایتی از مشاغل اینترنتی هم یکی دیگر از اخبار مهم سال ۱۴۰۱ بود. به دنبال ایجاد محدودیت ها از اواخر شهریور ماه این سال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دولت بسته حمایتی از مشاغل اینترنتی که در این مدت با مشکل روبه رو شدند در نظر گرفت و در نهایت آبان ماه رونمایی شد. در این آیین نامه تسهیلات بسیار خوبی در بخش‌های گوناگون پیش بینی شده است که به اعتقاد وزیر ارتباطات گام بسیار بزرگ و بلندی برای حمایت کسب و کارهای اینترنتی است که اگر این مصوبه به شکل کامل اجرا شود، حتما اتفاق بزرگی در کشور خواهد افتاد. صرف نظر از اینکه برای دو پلتفرم خارجی چه اتفاقی رخ می‌دهد این مسیر را دنبال می شود. در بسته حمایتی دولت از کسب و کارهای اینترنتی موضوعاتی از جمله پرداخت، تبلیغات، حمل و نقل، زیرساخت، مالیات، تسهیلات و احراز هویت دیده شده است.
برخی از خدماتی که در این آیین نامه برای کسب و کارها در نشر گرفته شده می توان به مواردی مانند در حوزه پرداخت، خدماتی از جمله حساب امانی (کسر مبلغ خرید پس از اطمینان از سبد کالا) خرید اعتباری (پرداخت وجه با فاصله از دریافت کالا)، پرداخت مستقیم، کیف پول، درگاه پرداخت و رمزریال عرضه می‌شود. در حوزه تبلیغات تخفیف حداکثری تبلیغات در دستگاه‌های اجرایی و صدا و سیما برای کسب و کارها و پلتفرم‌ها دیده شده و همچنین پلتفرم موظف شده که با انجام تبلیغات در مدت کوتاهی نصف دنبال‌کننده‌های کسب و کار در پلتفرم‌های خارجی را در پلتفرم داخلی معرفی کند. برنامه‌سازی برای معرفی در صدا و سیما و اختصاص بسته ویژه تبلیغات پیامکی از دیگر بخش‌های تبلیغات است، اشاره کرد.
بازی‌های رایانه‌ای در قرن جدید به شدت توجه علاقمندان را به خود جلب کرد. اگرچه سال‌های زیادی از فراگیر شدن بازی‌های رایانه‌ای نگذشته ولی این بازی‌ها جای خود را بین جوانان هر نسل پیدا کرده‌اند. اما یکی از مشکلاتی که گیمرهای کشور همواره با آن روبرو بودند، سرعت پایین دانلود بازی‌ها و آپدیت آنها به همراه پینگ یا زمان تاخیر بالای بازی آنلاین بود که باعث اختلال و تجربه کاربری نامناسب گیمرها در ایران می‌شد؛ بنابراین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده کاهش پینگ بازی و افزایش سرعت بازی‌ها را داد؛ در نهایت ۲۷ دی ماه سالی که گذشت سایت و اپلیکیشن کاهش پینگ بازی‌های رایانه‌ای رونمایی و با همکاری بخش خصوصی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و شرکت ارتباطات زیرساخت، به نام رادار بازی راه اندازی شده است.
استفاده از این سایت و اپلیکیشن آن علاوه بر افزایش قابل توجه سرعت دانلود بازی‌ها و آپدیت آنها باعث کاهش چشمگیر پینگ بازی‌ها نیز خواهد شد که در نتیجه تجربه‌ای دلچسب در بازی آنلاین برای کاربران رقم خواهد خورد. این اتفاق از طریق انتقال CDN های این بازی ها به داخل کشور و کوتاه کردن مسیر دسترسی کاربران داخلی کشور به سرورهای بازی و طراحی ابزارهای خاص توسط متخصصان جوان کشورمان صورت گرفت و گیمرها می توانند از طریق مراجعه به آدرس radar.game این حس خوب را تجربه کنند.
همچنین یکی از مشکلاتی که کاربران ایرانی، شرکت‌ها و مجموعه‌های علمی و تحقیقاتی هر روز از آن آسیب می‌بینند، خدمات اینترنتی و وب‌سایت‌هایی هستند که ایران را تحریم کرده‌اند. برخی سایت‌های مفید به دلایلی دسترسی کاربران ایرانی را محدود، یا به اصطلاح خود، ما را «تحریم» می‌کنند این سایت‌ها و خدمات در زمینه‌های گوناگون از علم و فناوری، تجارت، فناوری اطلاعات و نمونه‌هایی از این دست هستند که کاربران ایرانی برای فعالیت یا کار خود به آن نیاز دارند.
بنابراین وزیر ارتباطات در بهمن ماه خبر فراهم شدن دسترسی به سایت های تحریمی با حداکثر سرعت را  داد؛ به گفته وی پیش از این وعده داده بودیم تا مشکل برنامه نویسان و افرادی که دسترسی به سایت‌های تحریم شده را ندارند و این سایت‌ها توسط غرب فیلتر شده، رفع شود که این وعده محقق شده است. بسیاری از این ابزارها و سرویس‌ها مورد نیاز برنامه نویسان، محققان و دانش‌پژوهان است و در شرایط فعلی، دسترسی با ابزارهای فیلتر شکن انجام می‌شود که هم امنیت آنها را به خطر انداخته و هم سرعت استفاده را کند می کند. از امروز با کمک بخش خصوصی و نخبگان، سرویسی راه اندازی شده است که امکان دسترسی به تمام سایت‌های تحریمی را با حداکثر سرعت فراهم خواهد کرد. ‌ این امکانات در سایتی به آدرس ۴۰۳.online در دسترس قرار گرفته است و برای  ۲۰۰ سرویس پرکاربرد امکان دسترسی فراهم شده است؛  بر این اساس دیگر نیازی به فیلترشکن وجود دارد و قرار است روز به روز به کیفیت این سرویس افزوده شود.
برقراری تماس تصویری از طریق تلفن همراه دیگر خبر مهمی بود که منتشر شد؛ در واقع موضوع برقراری تماس تصویری از طریق تلفن همراه برای اولین بار طی سال‌های گذشته و توسط اپراتور سوم تلفن همراه مطرح شد اما پس از مدتی این طرح به دلیل برخی مخالفت‌ها متوقف شد؛ اگرچه پس از مدتی هر بار اعلام شد که مشکل این سرویس در آینده نزدیک حل می‌شود اما با گذشت سال‌ها مردم برای دسترسی به تماس تصویری به شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای موجود که از این امکان برخوردارند مراجعه می‌کردند.
در نهایت پس از مخالفت‌ها و موافقت‌ها این سرویس در آن زمان راه اندازی نشد. اما اواخر سال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر جدیدی در این زمینه داد و اعلام کرد به‌زودی تماس تصویری از طریق تلفن همراه بدون نصب نرم افزار فعال خواهد شد و هزینه زیادی نیز نخواهد داشت. اما جزییات دقیق و نحوه فعال سازی و سرویس‌دهی این خدمت به طور دقیق اعلام نشد و باید منتظر اعلام مراجع رسمی و مسوولان باشیم.
در دولت سیزدهم حمایت از پیام رسان های داخلی مورد توجه بیشتری قرار گرفت، اما تعدد در سکوها مسئله ای بود که تعدادی از کاربران به آن اشاره کردند و گفتند پراکندگی در پیام‌رسان‌های داخلی، چند دستگی سردرگمی مخاطب را به همراه دارد، بنابراین بهتر است همه با یک عنوان واحد ادغام شوند تا کیفیت خدمات بیشتر و از پراکندگی مخاطب هم جلوگیری شود. این مسئله سبب شد بحث اتصال پیام رسان های داخلی مطرح و مورد توجه قرار بگیرد. اتصال داخلی میان پیام‌رسان‌ها (اینترکانکشن) یا MXP به معنای ایجاد امکان ارسال پیام از مبدأ یک پیام‌رسان ایرانی به سایر سکوهای مشابه بومی است. طبق گفته مسئولان مربوطه، تست‌های اولیه انجام شده و اکنون بین دو پیام رسان این ارتباطات برقرار شده و در نسخه جدیدی که منتشر می‌کنند وجود خواهد داشت و گفته شده بود تا پایان سال ۱۴۰۱ این امر توسط پیام رسان های داخلی انجام می شود.
انتهای پیام