Skip to main content


پتی نیوز –
حسین مدرس خیابانی در جلسه ایمن سازی هوتگ‌ها و سواحل در فرمانداری چابهار اظهار داشت: چابهار مزیت های خدادادی نظیر تجاری و گردشگری دارد و نیاز است پس از تامین زیرساخت‌ها با ایجاد بوم‌گردی‌ها اشتغال را توسعه داد و مشکلات بی آبی را از طریق انتقال آب دریای عمان مرتفع کرد.
وی بیان کرد: برای انتقال آب هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر نقطه از سواحل نیاز به آب داشته باشد سرمایه گذاران ورود و آب مردم را تامین کنند.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه شهرهای ساحلی باید موجب توسعه استان سیستان و بلوچستان شوند ولی متاسفانه در مشکلات خود گرفتار و حتی آب خوردن ندارند، خاطرنشان کرد: باید این اوضاع و مشکلات را در راستای پیشرفت و آبادانی استان، سامان داد.
وی گفت: متاسفانه سال‌ها در این استان مجوز احداث مرغداری صادر نشده بود ولی با پیگیریهایی که در دولت مردمی انجام شده ۴۰۰ مرغداری در شهرهای مختلف استان در حال احداث است تا بخشی از نیازها تامین و عرضه گوشت سفید با قیمت ارزانتر را شاهد باشیم.
مدرس خیابانی بر تسریع ناوگان حمل و نقل، تخصیص اعتبار لازم به طرح‌های نیمه‌تمام و توجه به کشت انبه و موز استان تاکید کرد و افزود: متاسفانه محصولات کشاورزی این استان به سایر استان‌ها صادر و پس از فراوری با قیمت بالا مجددا به مردم همین استان فروخته می‌شود.
وی با بیان اینکه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سوی وزرات نفت برای حصارکشی و ایمن‌سازی هوتگ‌های چابهار و دشتیاری اختصاص پیدا کرده است، افزود: از طریق اطلاع رسانی عمومی در خبرگزاری‌ها، صدا و سیما، شبکه‌های اجتماعی و تریبون های مردمی و محلی نسبت به آموزش جوامع محلی در خصوص خطرات هوتگ ها برنامه‌ریزیشود.
جواد سپاهی سرپرست معاونت استانداری سیستان و بلوچستان و فرمانداری ویژه چابهار نیز اظهار داشت: امسال ۶ نفر در هوتگ‌ها (گودال حفر شده برای جمع آوری آب باران) و سه نفر در دریا غرق و فوت شده اند.
وی افزود: هوتگ جزو لاینفک و جدایی‌ناپذیر زندگی مردم در دشتیاری و چابهار است و نیاز است هر چه سریعتر حصارکشی و ساماندهی شوند تا دیگر شاهد از بین رفتن فرزندان این سرزمین نباشیم.
سپاهی از تمام دستگاه‌های اجرایی به ویژه منطقه آزاد و بنادر و دریانوردی خواست براساس وظایف و اختیاراتی که دارند برای ساماندهی و ایمن سازی هوتگ ها و سواحل همکاری کنند.
عبدالغفور هوت فرماندار کنارک هم اظهار داشت: بزرگترین اسکله صیادی کشور در کنارک واقع شده و نیاز به ساماندهی و بهسازی فوری دارد و هم اینک ۱۸ مرغداری با ۲۰۰ میلیارد تومان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال اجرا است.

∎​