Skip to main content


پتی نیوز –
به گزارش بازار، محمدرضا اعلمی، گفت: زمانی که گمانه زنی‌ها در بازار نسبت به افزایش قیمت دلار به وجود می‌آید، طبیعی است که تقاضا برای خرید خوردو که در ایران به اشتباه، به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در اذهان عمومی جای گرفته، افزایش می‌یابد.
وی افزود:دیگر مولفه‌های افزایش قیمت خودرو را نباید کنار گذاشته و فقط به نحوه عرضه آن بپردازیم. این نوع عرضه در ابتدا به شفاف شدن رویه عرضه کمک می‌کند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین مزایای عرضه خودرو در بورس کالا، شفافیت است. شفاف بودن فرایندهای اقتصادی سبب تحلیل بهتر اوضاع و حذف رانت و جلوگیری از حفره‌های ناکارآمدی اقتصادی می‌شود. دست عده‌ای یا گروهی از منافع غیر مشروع کوتاه می‌شود و اگر منفعتی وجود داشته باشد، به صورت عادلانه توزیع می‌شود و منفعت اقتصادی که به صورت صحیح ایجاد و عادلانه توزیع شود، سبب ساخت بهتر اقتصادی می‌شود.
اعلمی با بیان اینکه جهت مطلوب نگه داشتن قیمت خودرو باید سمت عرضه را تقویت نماییم، گفت: ایجاد سازوکارهای درست مبنی بر واردات خودروهای با کیفیت و همچنین تولید بیشتر خوردوهای داخلی کمک می‌کند تا بتوانیم نوعی توازن را در بازار به وجود آوریم. اگر همچنان سمت عرضه خودرو را نگه داریم، شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود، چه آن را در بازار غیر شفاف به صورت قرعه کشی به فروش برسانیم و چه خودرو را در بازار شفاف بورس کالا عرضه نماییم.
کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی، حاکم شدن جامع نگری بر اقتصاد است. تنظیم فرایندهای تولید داخلی و واردات خوردو با کیفیت در کنار شفافیت در عرضه در یک بستر فرهنگ اقتصادی می‌تواند راه گشا باشد. در این راستا، یکی از اولویت‌های دولت برای قیمت مطلوب خوردو رفتن به سمت سازوکارهایی است که در آن خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای شناخته نشود. سرمایه‌ای بودن خودرو سبب ایجاد تقاضای کاذب در بازار می‌شود و تبدیل خودرو به یک کالای مصرفی که جز ایجاد هزینه برای خانوار کارکرد ددیگری ندارد، سبب از بین رفتن عطش خریدارانی می‌شود که به عنوان سرمایه گذاری به خرید آن می‌پردازند. سرمایه‌ای که اگر به درستی به سمت بازار سرمایه به عنوان بهترین روش تامین مالی شرکت‌های هدایت شود، می‌تواند کشور را در ریل اقتصادی جهت تولید ملی و پویایی اقتصادی قرار دهد.

∎​