Skip to main content

پتی نیوز –
کاهش سهمیه بنزین به نقل از پتی نیوز؛ همایون صالحی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه داران درباره تغییرات سوخت‌گیری بعد از کاهش سهمیه بنزین با نرخ دوم اظهار داشت: تاکنون مردم بیش از اینکه از کارت شخصی برای دریافت سهمیه آزاد سوخت استفاده کنند از کارت جایگاه‌دار استفاده کرده‌اند، بنابراین کاهش سهمیه از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر تغییری در افزایش یا کاهش مراجعه برای سوخت‌گیری ایجاد نکرده است.
کاهش تعداد کارت جایگاه‌های مرزی رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه تصریح کرد: در حال حاضر در تهران و دیگر شهر‌ها برای هر نازل یک کارت وجود دارد، اما در جایگاه‌های استان‌های مرزی به یکتا دو کارت محدودشده، البته فعلاً در مسیر اربعین به دو تا سه کارت افزایش پیداکرده است.
۲۵ درصد نازل‌ها غیرفعال‌اندصالحی خاطرنشان کرد: اکنون قطعات سامانه‌ها وضع اسفناکی به لحاظ استهلاک دارند، یعنی بیش از ۲۵ درصد نازل‌ها به علت اینکه قطعات سامانه هوشمند کهنه و مستعمل هستند و باید تعمیر شوند، غیرفعال‌اند؛ بنابراین این دو عامل کاهش سقف سوخت‌گیری به ۳۰ لیتر و نازل‌های غیرفعال منجر به تراکم در برخی جایگاه‌ها می‌شود.وی گفت: در برخی استان‌ها امکان سوخت‌گیری چه سهمیه نرخ اول و چه نرخ دوم به سقف ۳۰ لیتر کاهش‌یافته که گا‌ها در برخی جایگاه‌ها تراکم ایجاد می‌کند.
مصرف بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیدوی میزان مصرف بنزین را طی ۵ ماهه ابتدایی سال جاری روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: این روز‌ها به خاطر نزدیک شدن به اربعین و تعطیلات شهریورماه که همیشه مردم بیشتر به مسافرت می‌روند، مصرف به بالاتر از ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده، اما قطعاً از مهرماه کاهش پیدا می‌کند.
احتمال واردات بنزینسید حمید حسینی، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ارزیابی کاهش سهمیه بنزین با نرخ آزاد از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر اظهار داشت: قاعدتاً با توجه به اینکه مناطق مرزی پتانسیل بالایی برای قاچاق بنزین دارند، اقدام بجایی بوده است، ضمن اینکه ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای و ۱۵۰ لیتر آزاد برای یک خانوار معمولی کفایت می‌کند.کاهش ۱۱ درصدی تولید ستاره خلیج‌فارسحسینی افزود: با توجه به اینکه تولید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۱۱ درصد کاهش پیداکرده برای جبران آن و کسری تولید یا باید پالایشگاه بسازیم که ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد، یا باید واردات بنزین داشته باشیم، یا به سمت تولید بنزین از پتروشیمی یا کنترل مصرف و تقاضا داشته باشیم.
احتمال گران کردن بنزین وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: اگر برای خودرو‌هایی که بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مصرف دارند، کارت سوخت صادر نشود قاعدتاً نرخ جدیدی به بازار تحمیل خواهد شد و صاحبان خودرو‌های لوکس مجبورند بنزین را با نرخ بالاتری خریداری کنند و این مقدمه‌ای می‌شود که دولت به این سمت برود که حداقل بنزین سوپر را گران و آزادسازی کند.
کاهش تولید بنزین حسینی گفت: در حال حاضر تولید بنزین از ۱۰۵ لیتر به ۱۰۱ لیتر کاهش و مصرف افزایش‌یافته و احتمالاً به خاطر افزایش قیمت‌های جهانی سوخت و ارز ریسک برای قاچاق معنی دارد و می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر در روز قاچاق صورت گیرد، بنابراین حتماً این برنامه جلوی قاچاق را گرفته و مصرف را کاهش می‌دهد، علاوه بر این می‌تواند دلایلی که مصرف بنزین افزایش پیداکرده را مشخص کند.
احتمال واردات بنزینرئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تأکید کرد: درهرحال احتمال این‌که دوباره واردکننده بنزین و گازوئیل شویم، وجود دارد. برای جلوگیری از این موضوع چندین راهکار وجود دارد یکی اینکه به سمت بهینه‌سازی مصرف سوخت خصوصاً در خودرو‌ها حرکت کنیم یا اینکه با تغییر موتور خودرو‌ها بتوانیم مصرف را کاهش دهیم، دوم اینکه خودرو‌های فرسوده را که مصرف بالا داشته و آلوده‌کننده هوا هستند، از دور خارج کنیم. راهکار بعدی کنترل مبادی خروجی، هوشمند کردن سوخت و استفاده از سامانه سوخت است که مشخص شود هر خودرویی چه میزان، چگونه و در کدام شهر‌ها سوخت دریافت کرده است، اگر از ظرفیت این سامانه استفاده می‌شد اکنون راحت‌تر تحلیل می‌کردیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، یک راهکار هم‌ساخت پالایشگاه و افزایش ظرفیت نیروگاهی است.
∎​