Skip to main content

فهرست این مقاله
بهترین ارز‌های دیجیتال حوزه ورزش (Sports) کدام ارزهای هستند؟
رمزارز‌ها هرروز به عرصه‌های گوناگونی وارد می‌شوند و امکانات جدیدی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. ورزش یکی از آن عرصه‌هایی است که میلیون‌ها طرفدار در سراسر جهان دارد. طرفدارانی که برای ابراز علاقه به باشگاه محبوب خود و تعامل با آن، حاضرند روش‌های مختلف را امتحان کنند. پلتفرم سوشیوز(Socios)  یک پلتفرم بلاک چینی است که سعی دارد این تعامل را بین باشگاه‌ها و هواداران آن برقرار کند. توکن چیلیز  (Chiliz) نیز رم ارز پایه‌ی این پلتفرم است و به‌عنوان مهم‌ترین رمز ارز Sports شناخته می‌شود. گروه‌های ورزشی که در سوشیوز عضو می‌شوند، می‌توانند توکن هواداری خود را راه‌اندازی و به هواداران معرفی کنند. در ادامه، بهترین ارز‌های دیجیتال حوزه ورزش  (Sports) یا توکن‌ های هواداری معرفی خواهند شد.
توکن چیلیز (Chiliz) چیست؟

اولین توکن هواداری در بازار ارز‌های دیجیتال ورزش (sports)، رمزارزی به نام چیلیز (Chiliz) است؛ این رمزارز با نماد اختصاری CHZ در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد و انقلابی در حوزه‌ی تعامل ورزش و کریپتو به وجود آورد. توکن چیلیز در بستر بلاک چین اتریوم (ERC20) و بایننس اسمارت چین (BSC) فعالیت می‌کند و با سایر توکن‌های هواداری در تعامل است. سازندگان چیلیز با هدف برقراری ارتباط مؤثر بین باشگاه‌های ورزشی و طرفداران آن‌ها، پلتفرم سوشیوز (Socios) را طراحی کردند. چیلیز رمزارز پایه‌ی این پلتفرم است و مبادلات توکن‌ها در آن با ارز چیلیز صورت می‌گیرد.
چیلیز (ChiliZ) چگونه کار می‌کند؟
هواداران ابتدا با داشتن سکه‌های چیلیز که نشان هواداری است، می‌توانند توکن هواداری تیم خود را از سوشیوز دریافت کنند و فعالیت‌های مختلفی انجام بدهند. اکوسیستم چیلیز شامل دو بخش اصلی است:

پلتفرم سوشیوز

سوشیوز یک پلتفرم برای مدیریت جامعه‌ی هواداران است و این فرصت را در اختیار هوادارن قرار می‌دهد که با داشتن توکن تیم محبوب خود، در تصمیمات باشگاه نقش داشته باشند. علاوه بر آن نیز امتیازات و تجربیات منحصربه‌فرد دیگری نصیب آن‌ها می‌شود. این پلتفرم در سال ۲۰۱۹ لانچ شد و به‌صورت اپلیکیشن روی اندروید و ios وجود دارد؛ همچنین، وبسایت آن با آدرس www.socios.com  در حال فعالیت است.

صرافی چیلیز (ChiliZ)

هواداران با استفاده از ارز CHZ در صرافی چیلیز (chiliz.net)، می‌توانند توکن‌های هواداری باشگاه‌ها را خرید و فروش کنند. رمز ارز چیلیز را باید از صرافی‌های رمز ارز خریداری کرده و وارد کیف‌پول خود در این پلتفرم کنید. بسیاری از توکن‌های هواداری در صرافی‌های دیگر هم ارائه می‌شوند. هرچه هواداران باشگاه‌ها توکن‌های بیش‌تری خریداری کنند، ارزش آن توکن در صرافی‌های رمز ارز بالاتر می‌رود.
توکن هواداری (fan token) چیست؟

توکن‌های هواداری، رمزارز‌هایی هستند که در بستر بلاکچین ساخته شده‌اند. سوشیوز (Socios) پلتفرمی است که افراد با عضویت در آن می‌توانند توکن هواداری تیم خود را دریافت کنند. این توکن‌ها نشان هواداری افراد است و قابلیت دسترسی به خدمات باشگاه را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. این خدمات می‌تواند شامل شرکت در نظرسنجی‌های مربوط به تصمیمات باشگاه و یا دریافت جایزه و فروش انحصاری اقلام باشگاه باشد.
توکن هواداری چگونه کار می‌‌کند؟
سیستم هواداری در این پروژه به‌صورتی است که طرفداران باشگاه‌ها برای به‌دست‌آوردن قدرت رأی‌گیری در تصمیمات اساسی تیم موردعلاقه‌ی خود، توکن‌های هواداری را می‌خرند. باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی که به جامعه‌ی Socios می‌پیوندند، فرصت استفاده از خدمات بسیاری را در اختیار هواداران خود قرار می‌دهند. برای مثال، هواداران می‌توانند در رأی‌گیری‌های مربوط به باشگاه مانند انتخاب بهترین بازیکن، تغییر پیراهن تیم، پیش‌بینی نتیجه‌ی بازی، انتخاب مکان بازی‌های دوستانه و دیگر نظرسنجی‌ها شرکت کنند و یا بلیط‌های بازی‌ها را بخرند.
بهترین توکن‌ های هواداری (بهترین ارز‌های دیجیتال حوزه ورزش)
در دنیای فوتبال، تیم‌های باشگاهی پرطرفدار یوونتوس، بارسلونا، پاری‌سن‌ژرمن، منچسترسیتی، آاس‌رم، آث‌میلان، گالاتاسرای، پورتو، اینترمیلان و اتلتیکومادرید ازجمله تیم‌هایی هستند که توکن هواداری مخصوص خود را دارند. در ادامه، تعدادی از بهترین ارز‌های دیجیتال حوزه ورزش را معرفی خواهیم کرد.
۱- توکن هواداری پاری سن ژرمن  (PSG Fan Token)

توکن PSG یک رمزارز‌نگاری شده، مخصوص باشگاه فوتبال پاری سن ژرمن است. پلتفرم  Socios، این توکن را در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی و به طرفدارن پی اس جی معرفی کرده است. هواداران می‌توانند از صرافی این شبکه، با خرید رمز ارزchiliz ، توکن هواداری را از طریق پلتفرم سوشیوز دریافت کنند. جالب است بدانید، زمانی‌که لیونل مسی به تیم پاری سن ژرمن پیوست، قیمت ارز پی‌اس‌جی به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد و اکنون در رده‌ی بالایی قرار دارد؛ حتی این بازیکن بخشی از دستمزد خود را از طریق توکن PSG$ دریافت می‌کند.
۲- توکن هواداری منچسترسیتی (Manchester City Fan Token)

توکن هواداری باشگاه منچسترسیتی اولین بار در مارس ۲۰۲۱ با علامت اختصاری $CITY عرضه شد. این توکن روی بسترBCS  (بایننس اسمارت چین) و به‌صورت رمزارز BEP-20 ایجاد شده است. بنابراین، کیف‌پول‌هایی که روی این شبکه پشتیبانی می‌شوند، برای ذخیره‌ی رمز ارز سیتی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. باشگاه منچسترسیتی علاوه بر عضویت در جامعه‌ی سوسیوس، با شرکت آنیموکا (Animoca) که ارائه دهنده‌ی بازی‌های بلاکچینی است، همکاری می‌کند.
۳- توکن هواداری بارسلونا (FC Barcelona Fan Token)

توکن BAR جزء دَه توکن هواداری برتر به شمار می‌رود و پس از خروج مسی از بارسلونا در طی یک هفته، ۱۴درصد رشد داشت. در زمان نگارش این مقاله، ارزش رمز ارز بارسلونا ۳. ۸۳ دلار است و در جایگاه چهارم ارز‌های دیجیتال حوزه ورزش در کوین مارکت کپ قرار دارد. این رمز در شبکه‌ی اتریوم ایجاد شده و عرضه‌ی کل آن برابر با چهلمیلیون توکن BAR$ است.
۴- توکن هواداری پورتو  (FC Porto Fan Token)

باشگاه پرتغالی پورتو، از تیم‌های پرطرفدار فوتبال است که توکن طرفداری آن نیز در لیست بهترین رمزارز‌های ورزشی قرار دارد. این رمزارز روی شبکه‌ی بایننس اسمارت چین ساخته شده و یک توکن استاندارد BEP-20 است. فن توکن اف سی پورتو با نماد  PORTO، در صرافی چیلیز و پلتفرم سوسیوس با استفاده از CHZ$ قابل خریداری است؛ علاوه بر آن، هواداران می‌توانند آن را از طریق صرافی‌های دیگری خرید و فروش کنند.
۵- توکن هواداری آث میلان (AC Milan Fan Token)

باشگاه ایتالیایی آث میلان نیز در پلتفرم socios.com عضویت دارد تا حق رأی را در اختیار هواداران خود قرار دهد. طرفداران تیم نیز با خرید توکن  ACM$، ارزش این رمزارز را بالا برده‌اند و اکنون در میان بهترین ارز‌های دیجیتال فوتبالی قرار دارد. حداکثر عرضه‌ی توکن میلان در دسترس نیست و عرضه‌ی گردش این ارز حدود دومیلیون توکن ACM است. در حال حاضر، بایننس به‌عنوان فعال‌ترین صرافی ارائه دهنده‌ی این رمزارز شناخته می‌شود و سهم ۳۷درصدی در معامله دارد. توکن طرفداران میلان نیز یک رمزارز استاندارد ERC20 است و روی بلاک چین اتریوم طراحی شده است.
۶- توکن هواداران گالاتاسرای (Galatasaray Fan Token)

ارائه‌ی توکن GAL به هواداران تیم فوتبال گالاتاسرای، به‌معنای این است که طرفداران تا حدودی می‌توانند در تصمیمات باشگاه نقش داشته باشند. آن‌ها می‌توانند با باشگاه در ارتباط باشند و با خرید این توکن‌ها، علاقه‌ی خود را به تیم ابراز کنند. هر چقدر توکن‌های بیش‌تری خریداری شود، رتبه‌ی این رمزارز بالاتر خواهد رفت. در زمان نگارش مقاله، رمز ارز GAL، از نظر رتبه‌بندی هفتمین رمزارز sports در کوین مارکت کپ است. توکن هواداران گالاتاسرای حداکثر دَهمیلیون عرضه‌ی کل دارد.
۷- توکن هواداری اینتر میلان  (Inter Milan Token)

اینتر میلان یکی از باشگاه‌های فوتبال محبوب ایتالیایی است که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. این تیم توکن مخصوص خود را در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرده و در اکتبر همان سال، به بیش‌ترین قیمت خود، یعنی ۱۳.۲۱ دلار رسیده است. اکنون در ژولای ۲۰۲۲، ارزش توکن‌های INTER برابر با ۲.۵۸ دلار آمریکا است. در کل، بیست‌میلیون سکه‌ی اینتر عرضه می‌شود و در دسترس هواداران قرار می‌گیرد.
۸- توکن هواداری اتلتیکو مادرید (Atletico De Madrid Fan Token)

رمز ارز ATM معاملات خود را با ۴.۸۶ دلار آمریکا در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۰ آغاز کرد. تیم اتلتیکو مادرید جزء پیشگامان راه‌اندازی توکن هواداران به شمار می‌رود. توکن ATM$ در زنجیره‌ی خود دارای دهمیلیون توکن است که در حال حاضر حدود دومیلیون آن در گردش است. این رمزارز روی بلاک چین بایننس اسمارت چین فعالیت می‌کند و بلاک چین اختصاصی خود را ندارد.
۹- توکن هواداری آس رم (As Roma Fan Token)

توکن ASR اولین‌بار در ژوئن ۲۰۲۲ شروع به کار کرد و به  ۴.۲۲دلار معامله شد. این ارز، یک توکن استاندارد براساس  ERC 20 و مبتنی بر شبکه‌ی اتریوم است. تعداد کل توکن‌های ASR موجود برابر دهمیلیون سکه است.
۱۰- توکن هواداری یوونتوس (Juventus Fan Token)

یوونتوس اولین تیم فوتبالی است که به جامعه‌ی سوشیوز ملحق شده و در سال ۲۰۱۹ توکن هواداری خود را با علامت اختصاری JUV ایجاد کرده است. کل عرضه‌ی این رمزارز شامل بیستمیلیون توکن هواداری می‌شود که از این مقدار، ۱,۳۱۵,۹۳۲.۰۰ JUV$ در گردش است. این ارز در شبکه‌ی اتریوم ایجاد شده است و کیف‌پول‌هایی مانند تراست والت و متامسک از آن پشتیبانی می‌کنند.
چه چیزی توکن هواداری را از سایر رمزارز‌ها متمایز می‌کند؟
اولین پلتفرم بلاکچینی که به حوزه‌ی ورزش پرداخته است، سوشیوز می‌باشد. افراد می‌توانند به وسیله‌ی آن از یک هوادار معمولی به یک هوادار فعال تبدیل شوند. توکن‌های هواداری، واسطه‌ی این تعامل هستند که دارای ویژگی‌هایی هستند:
معامله‌ی برد_برد
تمام سازمان‌های ورزشی و باشگاه‌هایی که در ایجاد این اکوسیستم نقش دارند، بخشی از درآمد حاصل از هزینه‌ی کاربر را دریافت می‌کنند. بنابراین، گروه‌های کوچک و بزرگ ورزشی فرصت دارند تا برای خود هوادار جذب کنند. این تعاملی که به‌واسطه‌ی توکن هواداری بین طرفداران ورزش و تشکل‌های ورزشی ایجاد می‌شود، آن‌ها را از دیگر ارز‌های دیجیتال متمایز می‌کند. از طرفی، هوادارانی که این توکن‌ها را می‌خرند، از امتیازات، خدمات و حقوقی برخوردار می‌شوند که هواداران معمولی ندارند.
نوسانات خارج از روند بازار
ورزش‌ها پر از رویدادهایی هستند که طرفداران را درگیر خود می‌کند. برد و باخت‌ها، خرید و فروش بازیکنان، ورود سرمربی جدید و… ازجمله رویداد‌هایی هستند که ارزش توکن‌های هواداری را تحت تأثیر قرار می‌دهند. درنتیجه‌، نوساناتی که در این توکن‌ها ایجاد می‌شود، با روند نوسانات بازار سایر ارز‌ها تفاوت دارد. هرچه تعداد توکن‌هایی که طرفداران می‌خرند بیش‌تر شود، ارزش آن بالاتر می‌رود.
توکن‌ های قابل تعویض
توکن‌های هواداری بر خلاف NFT‌ها، قابل تعویض هستند؛ یعنی، آن‌ها را می‌توان با خدمات ویژه، کالا‌های انحصاری باشگاه، ارز‌های دیجیتال دیگر و پول مبادله کرد. برخی طرفداران از این توکن‌ها به‌صورت کلکسیون نگهداری می‌کنند که جنبه‌ی معنوی دارد؛ برخی نیز روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.
خرید توکن هواداری
بهترین ارز‌های دیجیتال Sports یا توکن‌های هواداری معروف، در صرافی چیلیز و سایر صرافی‌های متمرکز موجود هستند. برای اینکه بتوانید از طریق پلتفرم Socios.com و صرافی چیلیز  (chiliz.net) این توکن‌ها را دریافت کنید، ابتدا باید رمز ارز چیلیز را در صرافی‌هایی مانند بایننس خریداری کنید. ارز‌های دیجیتال حوزه ورزش که چندان معروف نیستند، می‌توانند در صرافی‌های غیرمتمرکزی مانند پنکیک سواپ خرید و فروش شوند.
کیف‌ پول‌ های توکن هواداری
ازآنجایی‌که رمزارز‌های هواداری مبتنی بر شبکه‌ی اتریوم و بایننس اسمارت چین هستند و بر پایه‌ی ۲۰_ERC  و BEP-20 ساخته شده‌اند، برای ذخیره‌ی آن‌ها باید از کیف‌پول‌هایی استفاده شود که با این شبکه‌ها سازگار باشد؛ ازجمله کیف‌پول‌های توکن هواداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- کیف‌پول متانسک؛
۲- کیف‌پول کوینومی؛
۳- کیف‌پول تراست؛
۴- کیف‌پول سخت افراری لجر؛
۵- کیف‌پول اتمیک.
معرفی صرافی‌ های خرید و فروش ارزهای دیجیتال حوزه ورزش (Sports)
صرافی چیلیز، اولین صرافی خرید و فروش شناخته شده در زمینه‌ی توکن‌های هواداری است. صرافی‌های دیگری انواع توکن‌های هواداری باشگاه‌های مختلف را ارائه می‌دهند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت هستند از:
۱- صرافی بایننس (Binance)؛
۲- صرافی کوین بیس (Coinbase Pro)؛
۳- صرافی هوبی (Huobi Global)؛
۴- صرافی Bithumb؛
۵- صرافی کوکوین (Kucoin)؛
۶- صرافی بای بیت (Bybit).
نتیجه‌ گیری
در این مقاله، بهترین ارز‌های دیجیتال حوزه ورزش معرفی شده‌اند. ارز‌های دیجیتال حوزه ورزش، توکن‌های هواداریی هستند که هواداران از طریق آن، خدمات و کالا‌های باشگاه محبوب خود را خریداری می‌کنند. اولین توکن هواداری طراحی شده، چیلیز نام دارد که رمزارز پایه‌ی پلتفرم سوشیوز است که از توکن‌های سایر باشگاه‌ها نیز پشتیبانی می‌کند.
رمز ارز چیلیز و سایر توکن‌های هواداری را می‌توان در صرافی‌های رمز ارز خریداری کرد. علاقه‌مندان با استفاده از این رمزارز‌ها می‌توانند عضو باشگاه هواداری تیم محبوب خود شوند و در فعالیت‌هایی مانند رأی‌گیری‌های مربوط به باشگاه شرکت کنند.
پرسش‌ های متداول
۱- توکن هواداری چیلیز (chiliz) چیست؟
رمز ارز چیلیز اولین رمزارزی است که با هدف جذب طرفداران ورزشی طراحی شد. وب سایت  Socios.com، این رمزارز پایه را روی بلاک چین ایجاد کرده است. باشگاه‌های ورزشی می‌توانند در این وبسایت عضو شوند و توکن هواداری خود را بسازند. طرفداران این باشگاه‌ها می‌توانند در آن ثبت نام کرده و توکن چیلیز را در کیف‌پول حساب کاربری خود ذخیره کنند. هواداران با داشتن این توکن‌ها، امتیازاتی در استفاده از خدمات ارائه‌شده توسط باشگاه به دست آورند.
۲- کدام تیم‌ های فوتبال رمز ارز دارند؟
تیم‌های بزرگی ازجمله منچسترسیتی، آث‌میلان، بارسلونا، گالاتاسرای، پورتو، یوونتوس، اتلتیکومادرید، اینترمیلان، آاس‌رم و پاری‌سن‌ژرمن، دارای توکن هواداری هستند.
۳- توکن طرفداری باشگاه‌‌ ها را چگونه تهیه کنیم؟
می‌توانید از طریق پلتفرم یا وبسایت socios.com توکن‌های هواداری را به دست‌آورید. صرافی‌های رمز ارز نیز رمزارز چیلیز و توکن باشگاه‌های فوتبال را ارائه می‌دهند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” رمز ارز “به شما پیشنهاد می‌کنیم: