Skip to main content

سولانا یک پروژه منبع باز بلاک چین است که با هدف ایجاد یک بلاک چین با کارایی بالا ایجاد شده است. در سال ۲۰۱۷ Anatoly Yakovenko، مهندس سابق Dropbox، پروژه سولانا را با همکاری Greg Fitzgerald و Eric Williams راه‌اندازی کرد. می‌توان گفت تاکنون سولانا یک سرمایه‌گذاری عالی برای فعالان بازار بوده و به احتمال زیاد ارزش آن در بلند مدت نیز افزایش بیشتری خواهد یافت. به گفته تحلیلگران، به نظر می‌رسد ارزش سولانا در حال افزایش است و می‌توان آن را یک سرمایه‌گذاری معقول دانست. به بیان ساده، سولانا یک سرمایه‌گذاری کم ریسک با بازده بالقوه بالا است. اما توجه داشته باشید که برای ذخیره و مدیریت Solana لازم است دارایی خود را در کیف پول مناسب و قابل اعتماد نگهداری کنید. در ادامه به انواع کیف پول سولانا اشاره می‌کنیم.
سرفصل‌های این مقاله
کیف پول Solana چیست؟
والت سولانا به یک دستگاه فیزیکی یا نرم‌افزار خدماتی گفته می‌شود که کلیدهای خصوصی و عمومی کاربران را برای انجام معاملات ارزهای رمزنگاری شده ذخیره می‌کند. به طور کلی کیف پول‌های رمزنگاری شده به کاربران خود این امکان را می‌دهند تا رمز ارز خریداری کرده و دارایی رمزنگاری شده خود را در آن ذخیره، ارسال، دریافت، تبدیل و مدیریت کنند.
اهمیت انتخاب بهترین والت سولانا چیست؟
از آنجایی که صنعت ارزهای دیجیتال غیر متمرکز بوده و تحت کنترل هیچ نهاد رسمی نیست؛ نگهداری و محافظت از دارایی‌های رمزنگاری شده نیز به عهده خود سرمایه‌گذار است. بنابراین در صورت مفقودی و یا به سرقت رفتن این دارایی‌ها هیچ نهاد و دولتی پاسخگو نخواهد بود. این موضوع اهمیت انتخاب یک کیف پول رمزنگاری شده ایمن و مطمئن را بیش از پیش نشان می‌دهد. در هنگام انتخاب یک کیف پول مناسب به موارد زیر توجه کنید:

سطح امنیتی کیف پول و ویژگی‌های امنیتی ارائه شده مانند عبارت بازیابی و سیستم شناسایی دو عاملی ۲FA
ارائه رابط کاربری جذاب، آسان و سریع
در اختیار داشتن کنترل کلیدهای خصوصی
هماهنگی سیستم عامل کیف پول با دستگاه کاربر

انواع کیف پول Solana چیست؟
انواع این کیف پول در دو گروه اصلی کیف پول‌های سخت‌افزاری یا منابع سرد و کیف پول‌های نرم‌افزاری یا منابع گرم قرار می‌گیرند. کیف پول سخت‌افزاری سولانا دستگاه‌ فیزیکی کوچکی است که به موبایل و کامپیوتر متصل شده و به صورت آفلاین امکان مدیریت حساب رمزنگاری شده را به کاربر می‌دهد. اما کیف پول‌های نرم‌افزاری سولانا پلتفرم‌های آنلاینی هستند که در سه نوع مختلف موبایل، دسکتاپ و وب ارائه شده و به کاربران این را امکان می‌دهند تا بدون محدودیت زمانی و مکانی به کیف پول خود دسترسی داشته باشند. در ادامه به معرفی بهترین کیف پول Solana در دو گروه سرد و گرم می‌پردازیم:
بهترین کیف پول سخت افزاری Solana
در ادامه به لیستی از برترین کیف پول‌های نرم‌افزاری سولانا اشاره می‌کنیم:
۱. Ledger Nano S
به سبب ارائه پروتکل‌های امنیتی قوی لجر، کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S امن‌ترین روش برای ذخیره ارز رمزنگاری شده از جمله سولانا است. با استفاده از این کیف پول، سرمایه‌گذاران با خیالی آسوده می‌دانند که درایی‌هایشان به صورت آفلاین در یک محیط امن ذخیره و مدیریت می‌شود. اما متاسفانه سیستم عامل کیف پول Ledger منبع باز نیست، به این معنا که کاربران نمی‌توانند به طور مستقل امنیت Firmware را بررسی کنند
Ledger تنها تولیدکننده کیف پول سخت‌افزاری است که از تراشه‌های Secure Element و یک سیستم عامل اختصاصی به نام Blockchain Open Ledger Operating System استفاده می‌کند.

مزایا

کلیدهای خصوصی کاربران هیچ‌گاه از دستگاه خارج نمی‌شوند.
در این کیف پول علاوه بر سولانا از ۱۰۷ رمزارز و ۱۰۰۰ توکن دیگر نیز پشتیبانی می‌شود.
Nano S نسبت به سایر کیف پول‌های سخت‌افزاری قیمت مناسبی دارد.
در این کیف پول سطح امنیتی بسیار بالایی ارائه می‌شود.
در کیف پول Nano S اختیار کنترل کلیدهای خصوصی به کاربران داده شده است.
در این کیف پول از استیبل کوین‌ها نیز پشتیبانی می‌شود.

معایب

صفحه نمایش دستگاه کوچک و کمتر از ۱ اینچ است.
صفحه نمایش دستگاه لمسی نبوده و با دکمه کار می‌کند.
کیف پول Nano S با کابل USB به موبایل یا کامپیوتر متصل شده و از بلوتوث پشتیبانی نمی‌کند.
از کاربران سیستم عامل iOS پشتیبانی نمی‌شود.
در این کیف پول کاربران امکان ذخیره ارز فیات را ندارند.
این کیف پول فضای کمی را برای اپلیکیشن‌های رمزنگاری شده ارائه می‌دهد.

۲. Ledger Nano X
کیف پول Nano X همانند کیف پول Nano S یک گزینه مناسب به عنوان کیف پول Solana بوده و توسط شرکت معتبر تولیدکننده کیف پول‌های سخت‌افزاری رمزنگاری شده Ledger طراحی و تولید شده است. این دو مدل کیف پول؛ سطح امنیتی یکسانی را ارائه داده و از رمزارزهای برابری پشتیبانی می‌کنند.
تفاوت اصلی این دو کیف پول در این است که مدل Nano X دارای بلوتوث بوده، و برخلاف مدل Nano S برای اتصال کیف پول با موبایل یا کامپیوتر نیازی به استفاده از کابل USB نیست. کاربران کیف پول Nano X می‌توانند کیف پول خود را به اینترنت متصل کرده و از طریق اینترنت در هر کجایی که باشند، به دارایی رمزنگاری شده خود دسترسی پیدا کنند.

مزایا

کیف پول Nano X فضای ذخیره‌سازی زیادی را برای ۱۰۰ اپلیکیشن رمزنگاری شده ارائه می‌دهد.
Nano X کیف پول سولانا و بسیار دیگری از رمزارزهای محبوب بشمار می‌آید.
Nano X ویژگی‌های امنیتی بسیار مطلوبی را ارائه می‌دهد.
مناسبترین گزینه برای نگهداری بلند مدت انواع رمزارزها است.

معایب

رابط کاربری کیف پول Nano X و به طور کلی کیف پول‌های سخت‌افزاری برای کاربران مبتدی دشوار به نظر می‌رسد.

بهترین کیف پول نرم‌ افزاری سولانا
در ادامه به لیستی از برترین کیف پول‌های نرم‌افزاری سولانا اشاره می‌کنیم:
۱. Trust wallet
کیف پول Trust wallet یک کیف پول رمزنگاری شده گرم است که تنها برای استفاده کاربران موبایل طراحی و عرضه شده است. این کیف پول علاوه بر Solana از رمزارزهای ERC223، ERC20 و ERC721 پشتیبانی می‌کند. همچنین Trust wallet همانند کیف پول Binance Smart Chain عمل می‌کند. این کیف پول بستری است که کاربران خود را به انواع پلاک چین‌های پروژه‌های رمزنگاری شده متصل کرده و از این رو محیطی امن و قابل اعتماد برای ذخیره و مدیریت دارایی‌های رمزنگاری شده فراهم کرده است.

مزایا

کاربران این کیف پول نه تنها برای دانلود و نصب این نرم‌افزار مبلغی را پرداخت نمی‌کنند؛ بلکه تراست والت برای انجام معاملات و نقل و انتقالات؛ هیچ کمیسیونی از کاربران خود دریافت نمی‌کند. در واقع تمام هزینه‌های دریافت شده مربوط به هزینه‌های شبکه است.
حجم برنامه اندک بوده و فضای زیادی را در موبایل هوشمند کاربر اشغال نمی‌کند.
در این کیف پول از طیف وسیعی از رمزارزها پشتیبانی می‌شود.
در هنگام ثبت نام در این کیف پول هیچ اطلاعات شخصی از کاربر دریافت نمی‌شود.
کنترل کامل کلیدهای خصوصی در اختیار کاربران قرار دارد.
در تراست والت امکان خرید، فروش، مدیریت، ذخیره و Swap رمزارزهای متنوع از بلاک چین‌های مختلف فراهم شده است.

معایب

این کیف پول به سیستم شناسایی دو عاملی ۲FA مجهز نیست.
با وجود اینکه تراست والت ویژگی‌های امنیتی مناسبی را ارائه می‌دهد؛ اما همچنان مانند هر کیف پول نرم‌افزاری دیگر نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری امنیت کمتری دارد.
این کیف پول تنها برای کاربران موبایل طراحی شده و نسخه وب یا دسکتاپ تراست والت تاکنون به بازار عرضه نشده است.

۲. Exodus
Exodus یک کیف پول چند رمزارزی است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا علاوه بر ذخیره Solana بیش از ۱۰۰ رمزارز دیگر را در آن ذخیره و مدیریت کنند. در سال‌های گذشته Exodus تنها برای کاربران دسکتاپ در دسترس بود اما اکنون با ارائه نسخه موبایلی، کاربران می‌توانند در هر زمان و هر مکان دارایی‌های رمزنگاری شده خود را کنترل و بررسی کنند. توسعه دهندگان این کیف پول با در نظر گرفتن کاربران مبتدی، رابط کاربری بسیار مناسبی را طراحی کرده‌اند.

مزایا

تیم پشتیبان این کیف پول هر دو هفته یک بار آپدیت جدیدی را ارائه می‌دهند.
در این کیف پول از ShapeShift پشتیبانی می‌شود.
کیف پول Exodus هیچ یک از اطلاعات شخصی کاربران را ذخیره نمی‌کند.
کنترل کلیدهای خصوصی در اختیار کاربران قرار دارد.
سطح امنیتی کیف پول بالا بوده و برای محافظت از دارایی کاربران ویژگی‌های امنیتی مناسبی ارائه می‌شود.
طراحی رابط کاربری آسان و بسیار جذاب است.
از رمزارزهای بسیار متنوع پشتیبانی می‌شود.
کیف پول Exodus در هنگام انجام تراکنش‌ها از کاربران هیچ هزینه‌ جداگانه‌ای دریافت نمی‌کند.

معایب

کد این کیف پول کاملا منبع باز نیست.
کاربران این کیف پول نمی‌توانند به صورت مستقیم از طریق Exodus رمزارز خریداری کنند.

۳. Binance
Binance یکی از بزرگترین صرافی‌های رمزنگاری شده در جهان است، علاوه بر خدمات ارائه شده در وب‌ سایت، این صرافی، کیف پول رمزنگاری شده‌ای با همین نام نیز برای کاربران موبایل، دسکتاپ و وب ارائه شده است. کاربران کیف پول سولانا در باینسس می‌توانند علاوه بر نگهداری دارایی خود، از طریق این پلتفرم رمزارزها را خرید، فروش، دریافت و ارسال کرده و به یکدیگر تبدیل کنند.

مزایا

در کیف پول Binance علاوه بر رمزارزهای محبوب و معروف از رمزارزهای بسیار متنوع دیگری نیز پشتیبانی می‌شود.
Binance امنیت بسیار بالایی را ارائه داده و قابل اعتماد است.
از آنجایی که این پلتفرم؛ کیف پول رسمی صرافی بایننس است، به یک صرافی داخلی مجهز بوده و امکان خرید رمزارز در آن فراهم شده است.
از کاربران نرم‌افزار به صورت ۲۴ ساعته و همه روزه پشتیبانی می‌شود.
کیف پول Binance به سیستم شناسایی دو عاملی مجهز است.

معایب

برخی بر این باورند که کیف پول بایننس برای کاربران تازه ‌وارد مناسب نیست.
در هنگام ثبت نام اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل از کاربر دریافت شده و مراحل بالاتر استفاده از امکانات کیف پول نیازمند انجام مراحل احراز هویت است.

۴. Coinbase
قطعا نام کیف پول Coinbase نیز در لیست بهترین کیف پول سولانا قرار می‌گیرد. این کیف پول رمزنگاری شده در گروه کیف پول‌های گرم قرار گرفته و برای کاربران موبایل، دسکتاپ و وب طراحی شده است. در این کیف پول علاوه بر رمز ارز Solana کاربران به رمزارزهای محبوب دیگری از جمله Bitcoin، Bitcoin Cash، Ether، Ether Classic، Litecoin، XRP و توکن‌های مبتنی بر اتریوم شبکه ERC20 نیز دسترسی دارند.

مزایای کیف پول Coinbase

کلیدهای خصوصی با استفاده از تکنولوژی Secure Element در دستگاه کاربر ذخیره شده و توسعه دهندگان هیچ دسترسی به وجوه کاربران ندارند.
در این کیف پول امکان تهیه نسخه پشتیبان برای کاربران فراهم شده است.
با استفاده از عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای BIP39؛ امکان بازیابی اطلاعات کیف پول فراهم شده است.

معایب کیف پول Coinbase

کنترل کلیدهای خصوصی در اختیار کاربر نبوده و در سرورهای میزبان ذخیره می‌شوند.
در هنگام ثبت نام اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل از کاربر دریافت می‌شود.
این کیف پول مناسب ذخیره طولانی مدت دارایی‌های رمزنگاری شده نیست.

۵. Zelcore
Zelcore یک کیف پول چند رمزارزی است که علاوه بر رمزارز Solana از تمام توکن‌های این بلاک چین نیز پشتیبانی می‌کند. هر اکانت ایجاد شده در کیف پول Zelcore برای هر دارایی ۳ آدرس جداگانه ارائه می‌دهد. این کیف پول امکان ذخیره، خرید و فروش رمزارز سولانا را در کنار ۲۷۰ ارز رمزنگاری شده دیگر فراهم کرده است. رابط کاربری Zelcore به گونه‌ای طراحی شده تا کاربران تجربه لذت بخشی را هنگام استفاده از این کیف پول داشته باشند، اما با این حال نمی‌توان با اطمینان گفت یک کیف پول رمزنگاری شده برای تمام کاربران بازار ارزهای دیجیتال مناسب است.
کیف پول Zelcore از ویژگی‌های امنیتی مطلوبی برخوردار است. مهم‌ترین لایه‌های امنیتی این کیف پول شامل سیستم شناسایی دو عاملی (۲FA) مبتنی بر بلاک چین، بیومتریک دستگاه تلفن هوشمند و عبارت عبور می‌شوند. کلیدهای خصوصی تنها زمانی که کاربر وارد حساب کاربری شده است؛ در دستگاه وجود داشته و به محض خروج کاربر از حساب کاربری هیچ ردپای دیجیتالی از کلید خصوصی باقی نمی‌ماند.

مزایا

این کیف پول ویژگی‌های امنیتی مطلوبی را ارائه می‌دهد.
کیف پول Zelcore علاوه بر Solana از بیش از ۱۰۰ رمزارز دیگر نیز پشتیبانی می‌کند.
تمام اطلاعات در دستگاه کاربران ذخیره شده و هیچ یک از این اطلاعات از دستگاه خارج نمی‌شوند.
کیف پول Zelcore کنترل کامل کلیدهای خصوصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نتیجه‌ گیری
در لیست بالا انواع کیف پول Solana را با ویژگی‌های متفاوت بررسی کردیم. بهتر است قبل از شروع سرمایه‌گذاری در صنعت ارزهای رمزنگاری شده؛ دوره آموزش رمز ارز را گذرانده و با بررسی بیشتر کیف پول‌های موجود در بازار، بهترین کیف پول Solana را انتخاب کرده و رمزارز خود را توسط آن مدیریت و نگهداری کنید.

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم