Skip to main content


پتی نیوز –
حمید محله‌ای در گفت‌وگو با میزان، در خصوص روند ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، گفت: در تجارت داخلی حدود ۲۸ گروه کالایی تحت رصد سامانه جامع تجارت است.
وی افزود: ثبت کالا‌های کشاورزی در سامانه جامع تجارت از سال ۹۷ آغاز شده بود ولی در حال حاضر کالا‌های کشاورزی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی است و این وزارتخانه دسترسی‌ها، آموزش‌های لازم و حتی بازرسی‌ها را در بستر سازمان جامع تجارت انجام می‌دهد.
سرپرست دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت بیان کرد:  سامانه جامع تجارت در حوزه سایر کالا‌ها از جمله لوازم خانگی، روغن موتور، زنجیره فولاد، سیمان، پودر لباسشویی، پوشاک بچه، تایر سنگین سواری، شیرخشک صنعتی وارد عمل شده و رصد می‌کند و کالا‌های کشاورزی از جمله برنج، چایی، شکر و … زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی رصد می‌شود.
محله ای اظهار کرد: همچنین سایر زنجیره‌های مواد فلزی از جمله مس، روی و سرب و … نیز به این سامانه اضافه می‌شود، ولی هنوز نهایی نشده است.وی خاطر نشان کرد: موظفیم تمام کالا‌هایی که اهمیت بالایی در سبد خانوار و مواد اولیه صنایع دارند را تحت رصد در سامانه جامع تجارت قرار دهیم و میزان تولید و فروشی که تولید کنندگان و کسانی که تا انتهای زنجیره نقش دارند در این سامانه درج شود.
سرپرست دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت عنوان کرد: یک سری رویه‌هایی در این حوزه قرار داده ایم تا بر اساس شاخص‌ها زنجیره تامین را مدیریت کنیم به عنوان مثال اگر یک فعال تجاری در حوزه عمده فروشی در شاخص‌های خروجی و ورودی، شفافیت پایین‌تر از انتظار داشته باشد محدودیت‌هایی را در نظر می‌گیریم و زمانی که به شفافیت خوبی دست پیدا کرد در اولویت کالا رسانی قرار می‌گیرد.وی در ادامه گفت: سامانه جامع تجارت از این نظر که کالا‌های حداکثری را وارد چرخه کند در حال تکمیل است و همیشه جای برای کار دارد.
محله ای بیان کرد: در لایه اول سامانه جامع تجارت کالا‌های اساسی در لایه دوم مواد اولیه مورد نیاز صنایع و در لایه‌های بعدی سایر کالا‌ها اضافه می‌شود.
سرپرست دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: در حوزه لوازم خانگی نیز، لوازم خانگی سنگین، سبک لوازم الکترونیکی به این سامانه اضافه شده است.وی در ادامه افزود: یک سری از متغیر‌ها از جمله تورم، نرخ ارز و تامین ارز از بیرون بر روی زنجیره تامین تاثیر می‌گذارند سعی داریم که این متغیر‌ها را به حداقل برسانیم.
 

انتهای پیام/

∎​