Skip to main content

به گزارش پتی نیوز، نامزدهایی که در دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی صلاحیت آنها تایید شده بود، ملزم به برخورداری از امتیازاتی بودند که مسبوق به سابقه نیست. بر همین اساس این انتخابات که 20 اسفند برگزار می‌شود با حاشیه‌هایی همراه شده که در دوره‌های پیشین وجود نداشت.
مفاد آیین‌نامه جدید چیست؟
کسانی برای نامزدی واجد شرایط شناخته شدند که تا روز انتخابات دست‌کم دو سال از عضویت آنها در اتاق بازرگانی گذشته باشد. این افراد همچنین باید مستنداتی ارائه می‌کردند که اثبات می‌کند فروش آنها در طول یک سال به دست‌کم 15 میلیارد تومان رسیده باشد، حق بیمه حداقل 20 نفر از شاغلان تامین اجتماعی را در طول یک سال پرداخت کرده باشند، گواهی انتخاب شدن به عنوان صادرکننده یا تولیدکننده نمونه ارائه دهند و دست‌کم حداقل دو سال سابقه مدیرعاملی یا عضویت در هیات‌مدیره در شرکت‌های اقتصادی را داشته باشند.

علاوه بر اینها نامزدهای واجد شرایط انتخابات اتاق بازرگانی باید فرم مخصوصی را امضا کنند که بر اساس آن اگر در جریان انتخابات یا بعد از آن و در طول دوره عضویت در هیات نمایندگان به موجب حکم قطعی دادگاه صالح محکومیت کیفری موثری برای آنها صادر شود، عضویت خود را در هیات نمایندگان لغو بدانند.
همچنین براساس آیین‌نامه جدید دهمین دوره انتخابات، اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران، تهران و شهرستان‌ها چنانچه از سال 1393 تاکنون دو دوره متوالی عهده‌دار سمت ریاست اتاق ایران یا هر یک از شهرستان‌ها بوده‌‎اند، نمی‌توانند بار دیگر این سمت‌ها را در همان اتاق بر عهده بگیرند.
و در نهایت اینکه اعضای هیات رییسه اتاق تهران و اتاق‌های شهرستان در هر دوره، هم‌زمان امکان تصدی سمت در هیات رییسه اتاق ایران در همان دوره را نخواهند داشت.

واکنش به آیین‌نامه جدید انتخابات اتاق بازرگانی
هر چند شمار زیادی از اعضای همیشگی اتاق بازرگانی علی‌رغم وضع شرایط جدید صلاحیت لازم را برای نامزدی به دست آوردند، اما معدودی نیز برخلاف تصور حذف شدند.
یحیی آل‌اسحاق، از اعضای باسابقه اتاق بازرگانی و از نامزدهای احراز صلاحیت شده در انتخابات پیش رو نیز در گفتگو با پتی نیوز این موضوع را تایید کرد و گفت: شاخص‌های جدیدی که در تایید صلاحیت رای‌دهندگان و رای‌گیرندگان گذاشته شده امکان حضور شماری را از بین برده است که البته این هیچ ارتباطی با شخصیت و یا توانمندی افراد ندارد تنها تخصص آنها در حیطه آیین‌نامه جدید نیست.
محمود نجفی‌عرب، دیگر عضو اتاق بازرگانی، نیز در این باره به پتی نیوز گفت: من چندان موافقتی با شرایط جدید ندارم. حتی مساله‌ای مانند صدور کارت بازرگانی هم به باور من لزومی ندارد، گروه ائتلاف فردا هم خیلی بر این موضوع کار کرد که صدور کارت بازرگانی از ضروریات نباشد.
وی افزود: در دنیا هم معدود کشورهایی هستند که بازرگانان را ملزم به داشتن کارت بازرگانی می‌کنند. آیین‌نامه جدید هم در همین قالب می‌گنجد ایجاد این چهارچوب‌ها دامنه فعالیت بازرگانان را محدود می‌کند.
آیین‌نامه جدید انتخاباتی هر چند برای قانونمندتر شدن آن است و مزایای منحصر به خود را دارد اما همزمان به حذف چهره‌هایی نامدار از این عرصه انجامیده است. چه افرادی که نتوانستند شرایط لازم را به دست آوردند و چه کسانی که به دلیل جو برآمده از اعمال آیین‌نامه جدید از شرکت در انتخابات صرف‌نظر کردند.
برای مطالعه بیشتر خبر غیبت چهره‌های شاخص از انتخابات اتاق بازرگانی را بخوانید.