Skip to main content

بازار این هفته یکی از کم حجم‌ترین هفته‌های سال ۱۴۰۰ را به ثبت رساند. مشکل اصلی این روزهای بازار، کمبود نقدینگی است. بازار نه تنها خریداری ندارد بلکه با فروشنده جدی‌ای هم در آن وجود ندارد. زیرا به لحاظ p/e و تحلیلی، جایی برای افت بیشتر وجود ندارد ولی رغبتی هم برای خرید در بازار دیده نمی‌شود.
به نظر می‌رسد در چنین شرایطی همه در انتظار حرکتی جدی هستند تا خریدهای پشت دستی انجام دهند. به عبارتی دیگر، سرمایه‌گذاران ریسک خرید در قیمت‌های بالاتر را به ریسک خرید در فضای ترس و ابهام آلود ترجیح می‌دهند. 
یکی از مسایلی که بازار این هفته با آن درگیر بود، خبرهای مثبتی بود که از برجام مخابره شد و به نظر می‌آید برخی منابع بلوکه شده ایران آزاد شود. این خبر در بازار ارز توانست اثر گذار باشد. به طوری‌که قیمت دلار در بازار آزاد غیر رسمی به زیر ۳۰هزار تومان افت کرد. بورس نیز متاسفانه  به صورت هیجانی نسبت به افت دلار واکنش نشان داد.

در حالی‌که به طور منطقی بازار باید چشم به دلار نیمایی داشته باشد که امروز هم دیدیم که دلار نیمایی به ۲۵ تومان رسید. در مورد برجام نیز مجددا انتظار می‌رود که در کوتاه‌مدت اثر هیجانی منفی بگذارد زیرا باعث کاهش تورم انتظاری می‌شود ولی در بلندمدت به نفع بازار سرمایه است. زیرا شرکت‌ها می‌توانند مقدار صادرات بیشتری داشته باشند.

شرکت‌ها برای واردات با مشکلات کمتری روبه‌رو هستند و قدرت چانه زنی بیشتری دارند. از طرفی دست دولت بازتر می‌شود و کمتر برای جبران کسری بودجه خود به فروش اوراق بدهی روی خواهد آورد.

بنابراین از هر منظر نگاه کنیم برجام به نفع اقتصاد و بازار سرمایه است و نباید به این هیجانات منفی زود گذر توجه داشت. 
مسئله دیگری که هفته گذشته اثر منفی بر بازار داشت شایعه‌ای بود که گفته می‌شد بودجه بدون  در نظر گرفتن ۱۰ پیشنهاد وزیر اقتصاد قرار است در مجلس تصویب شود و این یعنی فولادی‌ها باز با چالش نرخ گاز روبه‌رو خواهند شد. که خوشبختانه صبح چهارشنبه خبر آمد که با دستور مستقیم رئیس جمهور لایحه بودجه با همان تغییرات پیشنهادی به تصویب رسید و باعث شد که این هفته را نهایتا با شاخص سبزرنگ به پایان برسانیم. این حس مثبت رو به بازار منتقل شد که مسئولین به فکر بازار سرمایه هستند و پالس و انرژی خوبی به بازار القا کرد.
به رسم هر هفته برای پیش‌بینی نگاهی داریم به چارت شاخص کل:
در هفته گذشته دو سناریو برای شاخص کل متصور شدیم. که متاسفانه سناریو دوم  که احتمال کمتری برای وقوع به آن دادیم رخ داد و همزمان با افت دلار و اخبار مثبت برجام شاخص نتوانست به سمت یک میلیون و ۴۵۰هزار برود. در حال حاضر «rsi» روی سطح ۵۰ قرار گرفته است یعنی در نقطه تعادلی است و  فروشندگان و خریداران برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند و باید منتظر برتری یکی از این دو گروه باشیم.
اگر سمت تقاضا بیشتر شود شاخص به سمت محدوده یک میلیون و ۴۵۰هزار واحد که در سناریو اول تحلیل هفته پیش به آن اشاره کردیم حرکت خواهد کرد. ولی گاردی قیمتی در چارت، گارد نزولی است محدوده یک میلیون و ۳۴۰هزار واحد، اولین محدوده حمایتی است که می‌تواند پایان اصلاح باشد که البته اعتبار زیادی ندارد و اگر این محدوده را از دست بدهد تا یک میلیون و ۲۷۰هزار واحد تا یک میلیون و ۳۱۰هزار واحد افت خواهد داشت.
از منظر ایچیموکو، قیمت با رسیدن به ابر کومو که ناحیه مقاومتی است نتوانست بالاتر رود. قیمت به زیر تکانسن افت کرد و فعلا پیش بینی می‌کنیم که تا محدوده کیجونسن که به حالت افقی درآمده و یک ناحیه حمایتی به حساب می آید افتی را داشته باشد که به لحاظ قیمتی در محدوده یک میلیون و ۳۴۰هزار واحد است  که با تحلیل کلاسیک هم همین محدوده حمایتی به‌دست آمد.
بنابراین، برای هفته آینده پیش بینی می کنیم که روزهای ابتدایی هفته شاخص کل منفی باشد ولی با رسیدن به محدوده یک میلیون و ۳۴۰هزار واحد انتظار حمایت و مکثی را داریم. 
در مورد شاخص هم‌وزن تحلیل هفته پیش هنوز پا برجاست. بین قیمت و ار اس ای و مکدی واگرایی معمولی مثبت دیده می‌شود که اعتبار این واگرایی در مکدی بیشتر است. تا زمانیکه حمایت ۳۴۲هزار واحد شکسته نشده این واگرایی اثر مثبت خود را دارد. می‌توانیم انتظار تشکیل یک الگوی کلاسیک سر و شانه معکوس یا دو کف را در شاخص هم وزن داشته باشیم. 
*کارشناس بازار سرمایه