به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، استان فارس از دیرباز خاستگاه محصولات کشاورزی مرغوب و متعددی بوده که تعدادی از آنها بازار خود را در سطح کشور یافته یا در بازار جهانی جلوه گر شدند. هر چند برخی از محصولات این استان با توجه به سطح کیفی و مرغوبیت آنها، هنوز جایگاه خود را در بازار جهانی و صادرات نیافته‌اند. آنچه مسلم است، تبلیغات و بازاریابی در پروسه‌ای به هم پیوسته می‌تواند در راستای برندسازی محصولات قدم موثری باشد و در کنار آن توسعه سیستم حمل و نقل، قیمت‌گذاری متناسب، نوسانات ارزی و در نهایت وضعیت تبادلات تجاری در بازار کشورهای مقصد نیز از آیتم های اثرگذار بر صادرات محصولات کشاورزی است. بدیهی است که عملکرد ضعیف در هرکدام از این بخشها می‌تواند بر صادرات محصولات کشاورزی استان فارس اثر منفی گذاشته و روند کار را با مشکل مواجه کند. طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سیب از محصولاتی است که بیشترین میزان صادرات استان به کشورهای خارجی را تشکیل می دهد این در حالی است که محصولاتی نظیر مرکبات، پسته، پنبه، انجیر، گل محمدی  نیز در تعدادی از شهرهای استان با کیفیت مرغوبی تولید و توزیع شده و بازارهای مناسبی در سطح کشور یا خارج از کشور دارند و می‌توانند به عنوانمحصولات شاخص این استان به کشورهای دیگر ارسال شده و ارزآوری مناسبی برای استان فارس به همراه داشته باشند. یکی از مشکلات و موانع سر راه صادرکنندگان، این روزها عدم ثبات و نوسان موجود در تبادلات جهانی است که ماحصل پاندومی کرونا همچنین تحریم‌ها است. موضوع دیگری که به عنوان چالش مطرح شده، روند قیمت‌گذاری محصولات است. البته به گفته فعالان این بخش، بخش دولتی نیز با صدور بخشنامه‌های متعدد ناهماهنگ،  صادرات را برای صادرکنندگان سخت‌تر کرده که بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز، این عرصه را دچار معضل کرده است. عمده مشکلات ارزی ایجاد شده برای صادرکنندگان از جمله معافیت صادراتی بخش کشاورزی و خدمات فنی مهندسی در بازگشت ارز حاصل از صادرات به دلیل نقض مصوبات بخش دولتی است که بخش خصوصی پیش از این، هشدارهایی برای بروز مشکلات در حوزه صادرات را اعلام کرده بود. به گفته رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس، اقدام قاطعی برای راه‌گشایی صادرات انجام نشده است و باید در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد در غیر این‌ صورت وضعیت صادرات، دچار مشکلات اساسی خواهد شد.  وی انتظار بخش‌ خصوصی استان را پیگیری مشکلات ارزی صادرکنندگان استان فارس توسط استاندار و وزیر صمت می‌داند. کاهش ۴۰ درصدی صادرات کشاورزی; پیامد کرونا معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: طبق آمار رسمی گمرک طی سال گذشته، ۴۰ درصد صادرات استان فارس مربوط به بخش کشاورزی بوده به عبارتی ارزش دلاری۴۰ درصد از صادرات استان، متعلق به بخش کشاورزی است. صمد رنجبری با بیان اینکه محصولات صادر شده به طور عمده در دو بخش باغی و صنایع غذایی تقسیم می‌شوند، ادامه می‌دهد: سیب در بین محصولات باغی و رب گوجه در بخش صنایع غذایی، بیشترین میزان صادرات فارس را به خود اختصاص داده‌اند. وی با بیان اینکه صادرات سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا مناسب نبود، ادامه می‌دهد: سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با افت ۳۰ درصدی صادرات مواجه شدیم و اپیدمی کرونا که سخت‌گیری کشورهای مقصد و بسته شدن مرزها را به دنبال داشت، در کنار تحریم دست به دست هم داد تا صادرات کاهش یابد. وی البته اظهار امیدواری می‌کند که چشم‌انداز سال ۱۴۰۰ بهتر است و عرصه صادرات امسال با پیش‌بینی رشد ۲۰ درصدی صادرات، شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد. معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس، تسهیل و رونق در حمل و نقل را از ملزومات صادرات برشمرد و می‌گوید: کانتینرهای یخچال‌دار برای حمل و نقل جاده‌ای محصولات کشاورزی و سیستم حمل و نقل هوایی، امکاناتی است که تسهیل و تجهیز آن می‌تواند به توسعه صادرات کمک شایانی کند. تفاهم‌نامه با مجمع اقتصادی اورآسیا; ظرفیتی که جدی گرفته نشد وی با اشاره به اینکه با وجود تفاهم‌نامه‌ای با کشورهای حوزه اوراسیا، ظرفیت صادرات کشاورزی به این کشورها بسیار مناسب ارزیابی می‌شود، بیان می‌کند: طبق تفاهم‌نامه فارس با کشورهای مجمع اقتصادی اوراسیا شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان، در روند صادرات تخفیفات چشمگیری شامل فارس می‌شود که در برخی از اقلام تعرفه‌ها به صفر رسیده یا شامل تخفیف ۴۰ درصدی می‌شود. رنجبری می‌افزاید: این تفاهم‌نامه که از ۲ سال پیش ایجاد شده، امسال دائمی می شود، هر چند به خوبی از ظرفیت آن استفاده نشد اما با به جریان افتادن آن می‌توان در صادرات محصولاتی نظیر خرما، سبزی‌ها و صیفی‌ها از تخفیف خوبی برخوردار شد. وی تصریح می‌کند: به خاطر نبود زیرساخت لازم از جمله حمل و نقل در تامین محصول انبوه برای این کشورها، تاکنون نتوانستیم از این امتیاز استفاده کنیم و امید است زیرساخت‌های مورد نیاز آن، طی سال جاری تأمین شود. رنجبری، تحقیقات در زمینه برندسازی، بازاریابی و تبلیغات را به عهده صادرکنندگان عنوان می‌کند و به گفته وی آنها باید فرایند لازم را بررسی کرده و بازاریابی را بر حسب شرایط روز، موانع یا فرصتها انجام دهند. انتهای پیام/س