Skip to main content

اساساً در دنیای واقعی نیاز است تا از کیف پول‌ها یا حساب‌های بانکی جهت حفظ و نگهداری پول‌های خود استفاده کنیم و افرادی که در عرصه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند نیز نیاز به استفاده از یک فضای بخصوص جهت نگهداری دارایی‌های دیجیتال خود را احساس می‌کنند. در این مقاله به معرفی کیف پول سخت‌ افزاری می‌پردازیم.
درواقع وقتی‌که بحث سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها به میان می‌آید، قطعاً یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بایستی افراد آن را در نظر بگیرند، فضایی است که جهت حفظ و نگهداری دارایی‌های دیجیتال خود انتخاب می‌کنند. 
این فضا که همان کیف پول‌های دیجیتال هستند، افراد را قادر می‌سازند تا رمز ارزهای خود را در محلی ایمن ذخیره کرده تا در موقع مقتضی اقدام به جابجایی یا فروش آنها کنند.
از طرفی در این میان کیف پول‌های دیجیتال در دسته بندی‌های گوناگونی وجود دارند که در میان این دسته‌بندی‌ها، کیف پول‌های سخت‌افزاری ایمن‌ترین گزینه موجود به‌حساب می‌آیند. ازاین‌رو در این مطلب قصد داریم تا به‌طور کامل به معرفی و بررسی خصوصیات کیف پول‌های سخت‌افزاری بپردازیم.
سرفصل‌های این مقاله
کیف پول سخت‌ افزاری چیست؟
زمانی که صحبت از رمز ارزها و سرمایه‌گذاری در این بازار می‌شود، بایستی فکری نیز به حال حفظ امنیت دارایی‌های دیجیتال موجود در حساب‌های کاربری افراد کرد.
در حوزه کریپتوکارنسی‌ها، گهگاه مشاهده شده که افراد سهل‌انگاری‌هایی را انجام می‌دهند و این سهل‌انگاری‌ها خطرات جبران‌ناپذیری را برای آنها به دنبال خواهد داشت، چراکه همواره افرادی فرصت‌طلب هستند که کاربران کم‌دقت را از راه‌هایی مختلف طعمه حملات خود قرار داده و دارایی‌های آن‌ها را به سرقت می‌برند.
از این‌ رو تلاش در راستای حفظ امنیت دارایی‌های دیجیتال، یکی از اولویت‌های اصلی هر فعال بازار رمز ارزها است.
همان‌طور که گفتیم، کیف پول‌های سخت‌افزاری ایمن‌ترین گزینه در میان انواع کیف پول‌های رمز ارز هستند. در حقیقت کیف پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌های الکترونیکی و کوچکی هستند که به علت برخورداری از یک صفحه‌نمایش بر روی خود، سطح امنیت بالاتری را برای کاربران فراهم می‌سازند.
این کیف پول‌ها که به‌واسطه ابعاد کوچک خود قابل‌حمل هستند، امکان ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال را برای کاربران خود و به شکل آفلاین فراهم می‌سازند. 
به‌طور کلی ۲ خصوصیت امنیت و کارایی آسان را می‌توان به‌عنوان اصلی‌ترین ویژگی‌های کیف پول‌های سخت‌افزاری برشمرد. به‌احتمال‌زیاد در مقوله کیف پول‌های دیجیتال، با ۲ دسته‌بندی کیف پول‌های سرد (Cold Wallet) و داغ (Hot Wallet) آشنایی دارید.
اساساً کیف پول‌های سخت‌افزاری در دسته‌بندی کیف پول‌های سرد قرار می‌گیرند که اصلی‌ترین ویژگی آنها، ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی کاربران به‌صورت آفلاین و در غیاب اتصال به اینترنت است.
بنابراین یکی از مواردی که باعث می‌شود تا کیف پول‌های سخت‌افزاری از سطح ایمنی بسیار بالایی برخوردار باشند، این است که کلیدهای خصوصی کاربران در دستگاه به شکل آفلاین ذخیره و نگهداری می‌شود و هیچ فرد دیگری قادر نخواهد بود تا به آنها دسترسی داشته باشد. 
نحوه کارکرد کیف پول‌های سخت‌ افزاری
اساساً نحوه نگهداری و ذخیره رمز ارزها در کیف پول‌های سخت‌افزاری که به اینترنت دسترسی ندارند، سؤال اساسی بسیاری از افرادی است که قصد دارند تا جهت ذخیره دارایی‌های دیجیتال خود از این ولت‌های رمز ارز استفاده کنند. ازاین‌رو در این بخش قصد داریم تا به نحوه کارکرد این کیف پول‌ها بپردازیم. 
همواره بایستی این نکته را در نظر داشته باشید که رمز ارزهای شما به‌هیچ‌وجه در داخل خود کیف پول سخت‌افزاری ذخیره نمی‌شود، بلکه دارایی‌های شما در داخل بلاک چین شبکه کیف پول ذخیره و نگهداری خواهد شد.
در واقع کلید خصوصی، قفلی است جهت دسترسی و ورود به آدرس مربوط به محل ذخیره رمز ارزهای افراد در بلاک چین و از آنجا که شبکه بلاک چین در دسترس همگی افراد عضو آن قرار دارد، به‌محض اتصال کیف پول‌های سخت‌افزاری به اینترنت و توسط لپ‌تاپ، رایانه‌های رومیزی یا گوشی‌های هوشمند، صاحبان کیف پول قادر هستند تا رمز ارزهای خود را با دیگر افراد مبادله کنند. 
اهمیت کلیدهای خصوصی
در بالا اشاره داشتیم که کیف پول‌های سخت‌افزاری عموماً به دلیل قطع دسترسی کلیدهای خصوصی کاربران خود به اینترنت، در دسته کیف پول‌های سرد قرار می‌گیرند و ازاین‌رو ریسک در خطر افتادن دارایی‌های افراد به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد.
از طرفی وقتی‌که فردی اقدام به ایجاد یک تراکنش در شبکه بلاک چین می‌کند، در حقیقت وی یک امضای دیجیتال ایجاد می‌کند که این امضاء حامل پیامی بخصوص است.
در واقع امضای افراد، مالکیت آنها بر کلیدهای خصوصی خود را تأیید می‌کند و این بدین معنا است که بدون استفاده از کلیدها، جعل امضا ممکن نخواهد بود و هیچ کاربر دیگری قادر به انجام تراکنشی غیرمجاز به‌جای فرد صاحب کلیدهای خصوصی نخواهد بود.
اساساً کلیدهای خصوصی ذخیره‌شده در کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌وسیله یک پین کد و همچنین رمز عبوری که هردوی آنها توسط فرد صاحب کیف پول انتخاب می‌شوند محافظت‌شده و درنتیجه حتی اگر کیف پول در دست فردی دیگر نیز بیفتد، استخراج کلیدهای خصوصی مالک اصلی کیف پول غیرممکن خواهد بود.
جدا از تمامی این موارد، پس از مفقود شدن یا دزدیده شدن کیف پول سخت‌افزاری نیز، صاحب کیف پول می‌توانید به‌وسیله عبارت بازیابی که در زمان راه‌اندازی کیف پول برای وی نمایش داده شده است، بار دیگر به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کند.
مزایای کیف پول های سخت افزاری

به‌طور کلی کیف پول‌های سخت‌افزاری ۲ خصوصیت یا مزیت برجسته دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت:

محافظت از کلیدهای خصوصی کاربران و درنتیجه جلوگیری از حمله هکرها و بدافزارها به دارایی‌های دیجیتال افراد
قابلیت انجام امضاء و تأیید تراکنش‌های کیف پول بر بستر شبکه بلاک چین و درنتیجه عدم امکان انجام تراکنش توسط فردی دیگر به‌جز مالک حقیقی

دقت داشته باشید که تا این لحظه هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر هک و سرقت دارایی‌های دیجیتال از کیف پول‌های سخت‌افزاری گزارش نشده است و این موضوع خود تأکیدی است بر این ادعا که این ولت‌های رمز ارز، برترین گزینه جهت ذخیره رمز ارزهای افراد به‌حساب می‌آید.
جدا از این موارد این کیف پول‌ها در مقابل ویروس‌ها و بدافزارهای رایانه‌ای نیز مقاوم هستند و نمی‌توان به‌وسیله این بدافزارها نیز اقدام به سرقت دارایی‌های ذخیره‌شده در آن کرد. 
معایب کیف پول‌ های سخت‌ افزاری
ولت‌های سخت‌افزاری جدا از مزایای بسیاری که دارند، همچون دیگر کیف پول‌های موجود در بازار، دارای معایبی نیز هستند و این معایب که همانا محدودیت‌های آنها بشمار می‌رود، عموماً به علت عدم ایجاد تعادل در ارائه سطح ایمنی بالا و امکانات فنی است.
در واقع انجام معاملات به‌وسیله کیف پول‌های آنلاین همچون ولت‌های موبایلی یا تحت وب، بسیار ساده‌تر از ولت‌های سخت‌افزاری خواهد بود و علت این موضوع نیز این است که جهت استفاده از ولت‌های سخت‌افزاری بایستی فرد از ۲ دستگاه (کیف پول و رایانه یا گوشی موبایل) به‌صورت همزمان استفاده کند.
و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کاربران قادر به برقراری تعاملی مناسب با این ولت‌های دیجیتال نباشند.
برترین کیف پول‌ های سخت‌ افزاری موجود در بازار
باگذشت چند سال از پیدایش بازار رمز ارزها و با در نظر گرفتن استقبال بالای افراد از سرمایه‌گذاری در این بازار، کیف پول‌های سخت‌افزاری گوناگونی تولید و روانه بازار می‌شوند که در ادامه قصد داریم تا به معرفی برترین‌های حال حاضر بازار بپردازیم. 
۱. کیف پول لجر بلو (Ledger Blue)

کیف پول لجر به لو یکی از محصولات کمپانی لجر (Ledger) است و در حال حاضر جزء برترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری موجود در بازار به‌حساب می‌آید.
این ولت سخت‌افزاری رابط کاربری ساده‌ای داشته و همین خصوصیت آن باعث شده تا مناسب استفاده هر کاربری با هر سطح دانش از حوزه کریپتو باشد. همچنین لجر به لو همچون ۲ کیف پول دیگر کمپانی لجر یعنی لجر نانو اس و لجر نانو اکس که در ادامه به آنها نیز خواهیم پرداخت، سطح امنیتی بسیار بالایی دارد. 
از طرفی این کیف پول سخت‌افزاری دارای یک صفحه نمایشگر لمسی است که فرایند تأیید تراکنش‌ها و همچنین استفاده از دیگر ویژگی‌های این کیف پول را بسیار آسان کرده است.
علاوه بر این موارد، در این کیف پول سخت‌افزاری نیز شاهد این هستیم که از تعداد محدودی از رمز ارزها پشتیبانی می‌شود که این موضوع اصلی‌ترین عیب این ولت بشمار می‌رود. 
۲. کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S)

شرکت کول بیتکس (CoolBitX) در سال ۲۰۱۴ میلادی در کشور تایوان تأسیس شد و در سال ۲۰۱۵ نخستین کیف پول سخت‌افزاری خود را با رابط کاربری آسان به بازار عرضه کرد.
کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس، یکی از برترین و در ضمن ایمن‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری رمز ارزها به شمار می‌رود. این ولت رمز ارز به‌وسیله یک قاب محافظ فلزی پوشیده شده است که کاربرد این پوشش، محافظت از صفحه‌نمایش و همچنین بدنه دستگاه در برابر ضربات احتمالی و همچنین به‌نوعی پنهان کردن ماهیت دستگاه ازلحاظ ظاهری از دید افراد است. 
از طرفی این کیف پول سخت‌افزاری به‌وسیله یک کابل USB و به شکلی بسیار آسان و با سرعت بالا به رایانه شخصی فرد متصل می‌شود.
علاوه بر این موارد، این ولت رمز ارز از سطح ایمنی بسیار بالایی برخوردار است و تعبیه شدن دکمه‌های فیزیکی بر روی دستگاه باعث شده تا امکان دسترسی هکرها به کلیدهای خصوصی افراد عملاً غیرممکن شود. چرا که صاحب کیف پول به‌طور مستقیم و با فشار دادن دکمه‌های فیزیکی تعبیه‌شده بر روی دستگاه، قادر خواهد بود تا تراکنش‌های خود را تأیید کند و بدین ترتیب به‌هیچ‌عنوان هکرها قادر نیستند تا از راه دور به دارایی‌های دیجیتال ذخیره‌شده افراد در این ولت دسترسی پیدا کنند.
ضمناً دقت کنید که حتی وقتی‌که شما کیف پول لجر نانو اس خود را حتی گم هم کنید یا آن را از شما به سرقت ببرند، با توجه به ۲ لایه امنیتی پیاده‌سازی شده در این ولت رمز ارز، از دارایی‌های شما محافظت خواهد شد. 
۳. کیف پول لجر نانو اکس (Ledger Nano X)

شرکت فرانسوی لجر پس از عرضه کیف پول لجر نانو اس که در بالا به معرفی آن پرداختیم، اقدام به تولید و عرضه کیف پول سخت‌ افزاری دیگری بنام لجر نانو اکس (Ledger Nano X) کرد و می‌توان ادعا کرد که این ولت مدلی پیشرفته تر از لجر نانو اس است و به‌نوعی در طراحی آن نقاط ضعف لجر نانو اس برطرف شده و حال این ولت به یکی از برترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های رمز ارز بدل گشته است.
جنس بدنه این ولت از فولاد ضدزنگ و پلاستیک بوده و در داخل جعبه آن یک کابل USB و همچنین یک دفترچه راهنما وجود دارد. از طرفی این ولت رمز ارز از حدود هزار و سیصد رمز ارز پشتیبانی می‌کند و به‌طور تقریبی می‌توان کلیه رمز ارزهای شناخته‌شده موجود در بازار را در آن ذخیره و نگهداری کرد.
همچنین لجر نانو اکس این قابلیت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که بدون نیاز به کابل USB و توسط بلوتوث کیف پول خود را به رایانه و تلفن همراه متصل کنند. جدا از این موارد، این کیف پول سخت‌ افزاری نیز همچون مدل پیشین خود دارای ۲ لایه امنیتی است.
در حقیقت مکانیزم کارکرد لجر نانو اکس به این شکل است که پس از هر مرتبه راه‌اندازی آن، بایستی اقدام به واردکردن یک پین کد و یک رمز عبور کرد. 
در آخر نیز بد نیست بدانید که تنها ایرادی که به لجر نانو اکس وارد است، قیمت بالای آن است که همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد از خرید این ولت رمز ارز پشیمان شده و به سراغ دیگر نمونه‌های مشابه موجود در بازار بروند. 
۴. کیف پول سخت‌ افزاری ترزور وان (Trezor One)

کیف پول ترزور وان در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد و جزء نخستین کیف پول‌های سخت‌افزاری است که در اختیار کاربران حوزه رمز ارزها قرار گرفت. این کیف پول که کماکان از محبوبیت بسیار بالایی در میان کاربران برخوردار است، به دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به دیگر نمونه‌های مشابه خود دارد، همچنان یکی از پرفروش‌ترین ولت‌های سخت‌افزاری موجود در بازار است. 
از طرفی ترزور وان ظاهری مشابه به نسخه جدیدتر این کمپانی، یعنی ترزور تی دارد و می‌توان عنوان کرد که شرکت ساتوشی لبز (Satoshi Labs) در طراحی ولت‌های خود روند ثابتی را در نظر دارد.
همچنین ترزور وان جهت اتصال به رایانه یا گوشی‌های موبایل هوشمند کاربران از کابل مایکرو یو اس بی (Micro USB) استفاده می‌کند.
علاوه بر این موارد، ترزور وان را می‌توان به‌عنوان نخستین کیف پول سخت‌ افزاری استانداردی در نظر گرفت که کلیه لایه‌های امنیتی که امروزه در دیگر ولت‌های سخت‌افزاری شاهد آنها هستیم را برخوردار بود.
در حقیقت برخورداری از رمز عبور و همچنین عبارت بازیابی (seed) ۲۴ کلمه‌ای و همچنین تعبیه ۲ دکمه فیزیکی بر روی دستگاه کیف پول، باعث خواهند شد تا فرایند استفاده از این ولت سخت‌افزاری، تا حد بسیار زیادی ایمن باشد. 
بد نیست بدانید که قابلیت بازیابی دارایی‌های ذخیره‌شده در این کیف پول سخت‌ افزاری نیز به‌وسیله کیف پول‌های نرم‌افزاری مثل الکتروم (Electrum) وجود دارد.
ضمناً درست برعکس کمپانی لجر که تمامی مدل‌های کیف پول آن از رمز ارزهای یکسانی پشتیبانی می‌کنند، در مورد کیف پول‌های ترزور این‌چنین نبوده و در ترزور تی شاهد این هستیم که رمز ارزهای بیشتری به نسبت مدل قدیمی آن یعنی ترزور وان پشتیبانی می‌شود.
در آخر نیز لازم به ذکر است که در ترزور وان هم از رابط کاربری شبیه به ترزور تی استفاده می‌شود که بر اساس آن قابلیت استفاده از صرافی‌های رمز ارز آنی جهت تبدیل رمز ارزها در داخل خود کیف پول نیز میسر است.
در واقع رابط کاربری کیف پول‌های ترزور، نرم‌افزار بریج کلاینت (Bridge Client) است که فرایند نصب ساده‌ای داشته و کار کردن آن با آن نیز بسیار راحت است. 
۵. کیف پول ترزور مدل تی (TREZOR Model-T)

این کیف پول که به‌وسیله شرکت ترزور تولید شده است، در حال حاضر ازجمله محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری موجود در بازار به شمار می‌رود.
این مدل از کیف پول‌های ترزور از بسیاری از جهات مشابه مدل ترزور وان (Trezor One) بوده و تفاوت‌هایی که با آن دارد بیشتر در ظاهر دستگاه است. درواقع در ترزور تی صفحه‌نمایش رنگی به دستگاه اضافه شده و از طرفی دکمه‌های فیزیکی موجود در دستگاه نیز حذف گردیده است. 
از طرفی ازلحاظ سطح امنیتی نیز این ولت رمز ارز قابلیت کنترل کلیدهای خصوصی را برای کاربران خود فراهم ساخته است. علاوه بر این، در صورت مفقود شدن یا به سرقت رفتن و همچنین آسیب دیدن دستگاه، کاربران می‌توانند کلیه دارایی‌های خود را به‌وسیله عبارت بازیابی دوازده کلمه‌ای که در زمان راه‌اندازی کیف پول برای کاربر به نمایش درمی‌آید، بازیابی کنند. 
جدا از این موارد، ترزور تی از بیش از هزار و صد رمز ارز مختلف مثل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، دش و… پشتیبانی می‌کند. همچنین ترزور تی کاربران خود را قادر می‌سازد تا جهت انجام تراکنش‌های خود از ۲ اکسچنج یا صرافی رمز ارز داخلی کیف پول یعنی شیپ شیفت (ShapeShift) و چنلی (Changely) استفاده کنند.
۶. کیف پول سخت‌ افزاری کیپ کی (KeepKey)

شرکت Keep Key در سال ۲۰۱۵ و در کشور آمریکا تأسیس گردید و در سال ۲۰۱۷ نخستین کیف پول سخت‌افزاری خود را تحت عنوان کیپ کی Keep Key به بازار عرضه کرد.
در ساختار قاب این ولت رمز ارز از فلز آلومینیوم استفاده‌شده و همین ویژگی باعث شده تا این دستگاه در برابر ضربات احتمالی مقاوم باشد. همچنین این ولت دارای ظاهری زیبا و صفحه‌نمایش OLED نسبتاً بزرگی نیز است.
علاوه بر این موارد، کیپ کی از بیش از چهل رمز ارز مختلف و شناخته‌شده بازار و همچنین کلیه توکن هایی با استاندارد ERC-20 نیز پشتیبانی می‌کند.
جدا از این موارد، در مقوله امنیت کیپ پول کیپ کی بایستی بدانید که کلیدهای خصوصی افراد در این ولت به شکل آفلاین ذخیره و نگهداری می‌شوند و در کنار این خصوصیت امنیتی و در راستای اطمینان خاطر بیشتر کاربران، این ولت از یک پین کد و شماره تصادفی هم جهت هر مرتبه ورود کاربر به آن استفاده می‌کند و بدین ترتیب ریسک هک شدن را به حداقل می‌رساند.
در آخر نیز لازم به ذکر است که این ولت رمز ارز در کنار تمامی خصوصیات قابل‌توجه خود، یک ویژگی دیگر نیز دارد و آن قیمت پایین‌تر آن به نسبت دیگر نمونه‌های مشابه است.
۷. کیف پول سخت‌ افزاری کلد کارد ام کی تری (Coldcard Mk3)

این کیف پول که از آن به‌عنوان یکی از برترین ولت‌های سخت‌افزاری بیت کوین یاد می‌شود، دارای خصوصیات منحصربه‌فردی است که مشابه آنها در کمتر کیف پول دیگری مشاهده می‌شود.
در حقیقت کلد کارد باقیمتی در حدود صد و بیست دلار که قیمتی به نسبت بالا برای یک سخت‌افزار الکترونیکی است، با برخورداری از لایه‌های امنیتی بسیار قدرتمندی که دارد، دارایی‌های دیجیتال کاربران را در مقابل خطر هک شدن و سرقت آنها توسط هکرها ایمن می‌سازد.
از این‌ رو می‌توان گفت که پرداخت چنین هزینه‌ای برای نگهداری ایمن از دارایی‌هایی به ارزش مثلاً صد هزار دلار، به نسبت معقول است. 
جدا از قیمت بالای این ولت سخت‌افزاری که حدود دو برابر دیگر نمونه‌های مشابه خود است، می‌توانیم به این اشاره‌کنیم که کلد کارد تنها از رمز ارز بیت کوین پشتیبانی می‌کند و ازاین‌رو فقط مناسب افرادی است که قصد ذخیره رمز ارز بیت کوین در آن را دارد.
بررسی جنبه ظاهری
اما ازنظر ظاهری نیز، این کیف پول به نسبت دیگر کیف پول‌های سخت‌افزاری، ابعاد به‌مراتب بزرگ‌تری دارد. در حقیقت ولت‌های ساخت کمپانی‌های ترزور یا لجر حدوداً ابعادی در اندازه فلش‌های یو اس بی دارند و این در حالی است که Coldcard ابعادی در حدود یک ماشین‌حساب کوچک را دارد که مسلماً باعث خواهد شد تا همچون نمونه‌های ذکرشده به‌راحتی قابل‌حمل در همه‌جا نباشد. 
همچنین کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور جدا از ابعاد کوچک‌تری که دارند، تنها ۲ دکمه فیزیکی بر روی دستگاه‌های آنها تعبیه‌شده و این موضوع به‌خودی‌خود ایرادی است تا کاربران به‌راحتی نتوانند رمز عبور خود را وارد کنند و فرایند شروع به‌کار از کیف پول زمان‌بر باشد.
این در حالی است که کیف پول Coldcard با برخورداری از صفحه کلیدی گسترده‌تر، کاربری ساده‌تری دارد و سرعت کار با آن نیز به‌مراتب سریع‌تر خواهد بود. 
همچنین بد نیست بدانید که جهت تنظیمات اولیه این کیف پول، نیازی نیست تا آن را به رایانه خود متصل کنید.
در حقیقت Coldcard Mk3 از عملیاتی از پیش برنامه‌ریزی‌شده برخوردار است و بااتصال به منبع برق از طریق یک آداپتور Micro USB و روشن کردن آن، فرایند راه‌اندازی به‌صورت خودکار انجام می‌گیرد. 
اما در مورد امنیت این ولت رمز ارز نیز بایستی اشاره‌کنیم که این ولت سخت‌افزاری جهت انجام فرایندهای خود نیاز به اتصال به اینترنت نداشته و همچون دیگر کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌صورت آفلاین کار خواهد کرد. 
۸. کیف پول سخت‌ افزاری بیت باکس ۰۲ (BitBox02)

کیف پول سخت‌افزاری بیت باکس ۰۲ محصول کمپانی سوئیسی Shift Cryptosecurity است و در حال حاضر یکی از برترین ولت‌های سخت‌افزاری جهت ذخیره و نگهداری بیت کوین بشمار می‌رود.
این ولت در حقیقت نسخه جدیدتر و بروزتر کیف پول BitBox01 است و همچون دیگر نمونه‌های مشابه خود به کاربران این امکان را می‌دهد تا آدرس‌های بیت کوین خود را مستقلاً تولید و ایمن کنند.
از طرفی بیت باکس ۰۲ همچون لجر نانو اکس ظاهری مشابه یک فلش مموری دارد و به علت ابعاد کوچکی که دارد، به‌راحتی قابل‌حمل است. همچنین نرم‌افزار این ولت منبع باز (Open Source) است و کاربران می‌توانند آن را ارتقاء دهند.
این در حالی است که بخش سخت‌افزاری این ولت غیرقابل دست‌کاری است و ازاین‌رو کاربران نبایست نگرانی بابت سرقت دارایی‌های دیجیتال خود داشته باشند. 
علاوه بر این موارد، قابلیت تهیه نسخه پشتیبان از دارایی‌های ذخیره‌شده در بیت باکس ۲ نیز به‌وسیله کارت‌های حافظه SD نیز وجود دارد. ضمناً این ولت از قابلیت تأیید هویت دو عاملی و همچنین عبارت بازیابی بیست و چهار کلمه‌ای جهت افزایش ضریب امنیت دارایی‌های کاربران خود نیز برخوردار است.
جدا از این موارد، بد نیست بدانید که این کیف پول سخت‌افزاری دارای یک نرم‌افزار و اپلیکیشن مخصوص رایانه و تلفن‌های همراه هوشمند نیز است و به‌واسطه آن کاربران می‌توانند از رابط کاربری ساده‌تری برخوردار شوند.
راه اندازی و اتصال کیف پول
در مورد راه‌اندازی و اتصال این کیف پول نیز بایستی بدانید که می‌توانید این کیف پول را به‌وسیله کابل یو اس بی به رایانه خود متصل کنید.
از طرفی پس از روش کردن دستگاه کیف پول برای نخستین بار، از شما درخواست می‌شود تا یک آدرس جدید ایجاد کرده یا در صورت داشتن آدرس کیف پول، آدرس خود را وارد کنید.
دقت داشته باشید که کلیه مراحل راه‌اندازی و استفاده از این ولت سخت‌افزاری بسیار ساده است و هر کاربری قادر به انجام آن است. 
جدا از این موارد، می‌توان گفت که بیت باکس ۲ به نسبت مدل پیشین خود از رابط کاربری ساده‌تر و دوستانه‌تری برخوردار بوده و جدا از این، شاهد تعبیه یک صفحه نمایشگر OLED نیز بر روی دستگاه کیف پول هستیم.
همچنین خصوصیتی که این ولت سخت‌افزاری را به نسبت دیگر نمونه‌های مشابه آن متمایز می‌سازد این است که برای کار با آن به‌جای استفاده از دکمه‌ها، می‌توان با حرکات انگشتی مثل ضربه زدن، کشیدن کشویی و نگه‌داشتن، با کیف پول کار کرد. 
در آخر نیز لازم است به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که این ولت سخت‌افزاری دارای ۲ نسخه متفاوت است که همان‌طور که در بالا اشاره داشتیم، نسخه ابتدایی آن تنها از بیت کوین پشتیبانی می‌کند، اما نسخه جدیدتر آن قابلیت پشتیبانی از رمز ارزهای دیگری مثل اتریوم، لایت کوین و توکن‌هایی با استاندارد ERC-20 را دارد.
راه‌اندازی اولیه کیف پول‌های سخت‌افزاری
تنظیم و راه‌اندازی اولیه کیف پول‌های سخت‌افزاری مختلف، عموماً مدلی مشابه است و اساساً فرایند بسیار ساده‌ای دارد.
دقت کنید که همواره بایستی کیف پول سخت‌افزاری خود را از فروشگاه‌های معتبر یا فروشنده‌های رسمی آن شرکت سفارش دهید.
از طرفی در فرایند راه‌اندازی کیف پول سخت‌افزاری خود همواره دقت کنید که عبارت بازیابی نمایش داده‌شده را به‌دقت و به‌صورت صحیح درجایی یادداشت کنید و آن را در مکانی ایمن نگهداری کنید تا در صورت بروز مشکل برای دستگاه شما، قادر باشید تا به‌وسیله این عبارت بازیابی، مجدداً به دارایی‌های دیجیتال خود دسترسی داشته باشید. 
حال به‌عنوان نمونه نحوه راه‌اندازی و نصب اولیه کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس را به‌طور کلی بررسی می‌کنیم.
راه‌اندازی اولیه کیف پول لجر نانو اس
جهت راه‌اندازی اولیه ولت لجر نانو اس، بایستی دستگاه کیف پول را به‌وسیله کابل USB به رایانه متصل کرد و سپس زمانی که گزینه ایجاد کیف پول جدید (Create a New Wallet) به نمایش درمی‌آید، بایستی پین کد (PIN) مدنظر خود را وارد کرد و بار دیگر نیز برای تأیید آن را وارد کرد.
دقت کنید که بایستی پین کدی را انتخاب کنید که آن را به یاد بیاورید و از ذهن شما فراموش نشود، چراکه در هر بار ورود به لجر نانو اس، دستگاه از شما می‌خواهد که پین کد ثبت‌شده را وارد کنید. 
به‌این‌ترتیب و با همین چند قدم ساده، شما می‌توانید اقدام به راه‌اندازی اولیه کیف پول لجر نانو اس خود کنید. دقت داشته باشید که همان‌طور که در بالا نیز اشاره داشتیم، مراحل راه‌اندازی اولیه اکثر کیف پول‌های سخت‌افزاری موجود در بازار به همین منوال است و تفاوت آن‌چنانی با فرایند فوق نخواهند داشت.
نتیجه‌ گیری
اساساً مزایای کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌مراتب بیشتر از معایب و محدودیت‌های آن‌ها است و علاوه بر این شما با خرید یک کیف پول سخت‌افزاری، به بالاترین سطح امنیتی جهت ذخیره و نگهداری دارایی‌های دیجیتال خود دسترسی پیدا می‌کنید.
توجه داشته باشید که راه‌های دیگری نیز جهت ذخیره رمز ارزها پیش پای شما قرار دارد، ولی به‌طور کلی دیگر کیف پول‌های رمز ارز (موبایلی، نرم‌افزاری، تحت وب و …) از سطح ایمنی به‌مراتب کم‌تری به نسبت ولت‌های سخت‌افزاری برخوردار هستند. 
در مورد انتخاب یکی از گزینه‌ها در میان ولت‌های سخت‌افزاری نیز، در زمان خرید دستگاه کیف پول خود، در ابتدا بایستی بررسی کنید که کدام‌یک از خصوصیات یک کیف پول سخت‌افزاری برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است و بر اساس نیاز خود و همچنین بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید، اقدام به انتخاب ولت سخت‌افزاری مدنظر خود کنید. 
در آخر نیز به کاربرانی که قصد فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها را دارند، پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت بر روی یک رمز ارز را دارند، از ذخیره دارایی‌های خود در کیف پول‌های صرافی‌ها و همچنین ولت‌هایی با سطح ایمنی پایین‌تر خودداری کنند و حتماً اقدام به خرید یک کیف پول سخت‌افزاری کنند. 
سؤالات متداول
چطور یک کیف پول مطلوب و ایمن انتخاب کنم؟
جهت حفظ و نگهداری دارایی‌های دیجیتال، انتخاب کیف پول‌های سخت‌افزاری مطلوب‌ترین و ایمن‌ترین گزینه پیش روی شما است و کیف پول‌هایی که در این مطلب نیز به آنها اشاره داشتیم، برترین گزینه‌ها دراین‌بین بشمار می‌روند. 
آیا کیف پول سخت‌ افزاری که انتخاب می‌کنیم، حتماً بایستی دارای صفحه‌نمایش باشد؟
خیر، لزومی برای برخورداری کیف پول از این قابلیت وجود ندارد، ولی استفاده از کیف پول‌هایی با چنین خصوصیتی، فرایند مشاهده و تأیید تراکنش‌ها را برای شما راحت‌تر و ایمن‌تر می‌سازد؛ چراکه با استفاده از صفحه‌نمایش تعبیه‌شده بر روی ولت‌های سخت‌افزاری، شما می‌توانید تمامی جزئیات تراکنش‌های خود را مشاهده کرد و بدین ترتیب قابلیت هک ولت شما نیز تقریباً غیرممکن خواهد بود. 
آیا فرایند راه‌اندازی و نصب اولیه کیف پول‌های سخت‌افزاری سخت است؟
ولت‌های سخت‌افزاری دارای یکی از آسان‌ترین و ساده‌ترین مراحل نصب و راه‌اندازی در میان کیف پول‌های ارزهای دیجیتال هستند و نصب و راه‌اندازی اولیه آنها فقط در چند قدم ساده که در این مطلب به آنها اشاره کردیم انجام می‌گیرد. 
چطور کیف پولی مناسب با نیازهای خود را انتخاب کنم؟
دقت کنید که شما بایستی با توجه به رمز ارزهایی که بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرده یا قصد سرمایه‌گذاری بر روی آنها را دارید اقدام به انتخاب یک ولت کنید. درواقع اگر قصد ندارید سرمایه چندانی را وارد بازار رمز ارزها کنید، پس نیازی نیست تا اقدام به خرید یک کیف پول گران‌قیمت مثل کیف پول‌های سخت‌افزاری کنید و کیف پول‌های رایگان موبایلی و تحت وب هم جواب گوی نیازهای شما خواهند بود. اما درصورتی‌که قصد داریم تا با سرمایه‌ای هنگفت وارد بازار رمز ارزها شوید و مبلغ زیادی را مثلاً بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید، بایستی کیف پولی داشته باشید که از سطح امنیتی بسیار بالایی برخوردار باشد و تنها گزینه‌ای که ما به شما پیشنهاد می‌کنید، کیف پول‌های سخت‌افزاری معتبر است.
اگر کیف پول سخت‌ افزاری من آسیب ببیند یا به سرقت رود، تکلیف دارایی‌های من چه می‌شود؟
در این مطلب توضیح دادیم که در چنین شرایطی، دارایی‌های شما از بین نخواهند رفت و شما فقط و فقط به‌وسیله عبارت بازیابی که در فرایند راه‌اندازی اولیه برای شما نمایش داده می‌شود، قادر خواهید بود تا دارایی‌های دیجیتال خود را بازیابی کرده و مجدداً به آنها دسترسی داشته باشید. 
آیا با هک شدن بلوتوث کیف پول لجر نانو اکس، می‌توانند دارایی‌های دیجیتال من را به سرقت ببرند؟
به‌هیچ‌عنوان؛ درواقع اگر هکری موفق به هک بلوتوث متصل به ولت لجر نانو اکس شما شود، این کیف پول به‌وسیله عنصر امنیتی Se، پیش از هرگونه اقدامی، از کاربر اجازه می‌گیرد و بدین ترتیب شما می‌توانید متوجه هک شدن بلوتوث متصل شده به دستگاه شده و اتصال را قطع نمایید.
در راه‌اندازی اولیه کیف پول‌های سخت‌افزاری، به چه نکاتی باید بیشتر از همه توجه کنم؟
شما در راه‌اندازی اولیه کیف پول‌های سخت‌افزاری بایستی دقت کنید که پس از تعیین پین کد خود، یک عبارت بیست و چهار کلمه‌ای برای شما به نمایش درمی‌آید و شما بایستی این عبارت را یادداشت کرده و آن را در مکانی ایمن نگهداری کنید تا در مواقع ضروری همچون مفقود یا دزدیده شدن و همچنین خرابی دستگاه کیف پول خود، از آن استفاده کرده و دارایی‌های دیجیتال خود را بازیابی کنید. 
آیا امکان دارد اگر رایانه من آلوده به ویروس باشد، بااتصال کیف پول سخت‌ افزاری به آن، ویروس به کیف پول نیز انتقال پیدا کند؟
ابداً این اتفاق نمی‌افتد. در حقیقت همان‌گونه که در این مطلب توضیح دادیم، با توجه به سطح امنیت بسیار بالایی که کیف پول‌های سخت‌افزاری از آن‌ها برخوردار هستند، عملاً امکان ورود ویروس و بدافزارها به آنها غیرممکن است و بدین ترتیب هکرها نمی‌توانند حتی به‌وسیله ویروس‌ها و بدافزارها نیز اقدام به دسترسی به دارایی‌های کیف پول شما داشته باشند.

نام صرافی
تخفیف کارمزد
IP خارج از ایران
لینک ثبت نام

کوینکس
 
دارد
 
نیاز ندارد
 

بایننس
 
دارد
 
نیاز دارد
 

تبدیل
 
دارد
 
نیاز ندارد
 

نوبیتکس
 
دارد
 
نیاز ندارد
 

اوکی اکسچنج
 
دارد
 
نیاز ندارد
 

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران وارد شوید

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم