Skip to main content

همان‌طور که ارزهای فیات در بانک‌ها نگه‌داری می‌شوند، شما می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول نرم‌ افزاری ذخیره کنید. البته همه انواع این کیف پول‌ها نمی‌توانند امنیت لازم را فراهم کنند. درنتیجه باید بعد از بررسی‌ها و شناخت این نرم‌افزارها، بهترین آن‌ها را برگزینید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با انواع کیف پول‌های دیجیتالی به طور کامل آشنا نماییم.
سرفصل‌های این مقاله
 معرفی کیف پول نرم‌ افزاری
کیف پول‌های نرم‌افزاری که به آن‌ها کیف پول دیجیتال نیز گفته می‌شود در شکل‌های مختلف و با ویژگی‌های منحصر به‌ فردی در اختیار کاربران و معامله‌گران ارزهای رمزنگاری‌ شده قرار می‌گیرند.
از آنجایی که رمزارزها مانند فیات‌ها وجود خارجی ندارند، نمی‌توان آن‌ها را در کیف‌پول‌های معمولی که برای ذخیره پول نقد از آن‌ها استفاده می‌کنیم قرار داد. بنابراین برای نگه‌داری از چنین ارزهایی، از کیف پول دیجیتالی کمک می‌گیریم.
وظیفه کیف پول‌ های نرم‌ افزاری
کیف‌ پول‌های نرم‌افزاری با ذخیره اطلاعات مربوط به کریپتوکارنسی‌ها مانند کلیدهای رمزنگاری‌شده خصوصی و عمومی در دستیابی به آدرس رمزارها و تسهیل معاملات رمز ارز نقش مهمی دارند.
انواع کیف‌ پول‌ های نرم‌ افزاری

کیف‌ پول‌های دیجیتال را می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد. یکی از دسته‌بندی‌هایی که برای این کیف‌ پول‌ها در نظر می‌گیرند، به شرح زیر است.
کیف پول گرم:
کیف‌ پول‌های دیجیتالی که نیاز به اتصال به اینترنت دارند از انواع گرم به شمار می‌روند. این کیف پول‌ها امنیت کمتری داشته و بیشتر در معرض حملات سایبری قرار می‌گیرند. با این حال کاربران به علت دسترسی آسان و تنوع این نوع ولت‌ها، تمایل زیادی به استفاده از آن‌ها دارند.
کیف پول سرد:
کیف‌پول‌هایی که امکان ذخیره رمزارزها را به شکل آفلاین فراهم می‌کنند، به عنوان کیف پول سرد شناخته می‌شوند. این کیف‌ پول‌ها امنیت بالایی دارند.از دیگر دسته‌بندی‌هایی که برای کیف‌ پول‌ نرم‌افزاری وجود دارد، آن‌ را به ۴ نوع مختلف تقسیم می‌کند.
کیف پول دسک‌تاپ:
کیف‌ پول‌های دسک‌تاپ، بر روی سیستم عامل نصب خواهند شد. کار با این کیف پول‌ها آسان است و به خوبی از حریم خصوصی افراد حفاظت می‌کنند. از مشهورترین انواع این ولت‌ها عبارتند از Exodus، Bitcoin core، Electrum و… .
کیف پول موبایل:
کیف پول‌های موبایل درست همانند کیف پول‌های دسک‌تاپ هستند. با این تفاوت که برای گوشی‌های هوشمند ساخته شده‌اند. این کیف پول‌ها با اسکن کد QR به تسهیل معاملات و پرداخت‌ها کمک می‌کنند. البته این نرم‌افزارها در برابر آلودگی ناشی از بدافزارها آسیب‌پذیر بوده و در معرض ویروس‌ها قرار دارند. همچنین رمزگذاری (Encryption) این کیف‌ پول‌ها ضروری است. از مهم‌ترین کیف‌پول‌های موبایل می‌توان به Coinomi، Mycelium، Bitcoin Wallet و Hive Android اشاره کرد.
کیف پول وب:
همان‌طور که از نام این کیف‌ پول‌ها مشخص است، مرورگرهای وب به آن‌ها دسترسی دارند. در این نوع کیف‌ پول نرم‌افزاری، کلیدهای خصوصی به شکل آنلاین نگه‌داری می‌شوند و مستعد حملات DDOS هستند. درنتیجه در انتخاب آن‌ها بادقت عمل کنید. از محبوب‌ترین این نرم‌افزارها می‌توان MetaMask، Coinbase و Blockchain را نام برد.
کیف پول سخت‌افزاری:
سخت‌افزارهایی که به طور جداگانه آدرس‌ها و کلیدهای عمومی را مدیریت می‌کنند در این دسته از کیف پول‌ها قرار می‌گیرند. استفاده از این سخت‌افزارها برای مبتدیان کار ساده‌ای نیست. از نکات مثبت این کیف‌ پول‌ها امنیت بالای آن‌ها است. برای تهیه چنین سخت افزارهایی که عموما با USB به کامپیوتر متصل می‌شوند به مبلغی حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ دلار نیاز دارید. محبوب‌ترین کیف‌ پول‌های سخت افزاری عبارتند از Ledger Nano S و Trezor.
ویژگی‌ های کیف پول‌ نرم‌ افزاری
زمانی که تصمیم می‌گیرید از کیف پول‌های دیجیتالی برای ذخیره ارزهای رمزنگاری‌شده خود استفاده کنید، باید با ویژگی‌های این کیف پول‌ها آشنا شوید تا بتوانید بهترین ولت را برگزینید. در ادامه به معرفی بهترین مشخصه‌های کیف‌ پول‌های نرم‌افزاری پرداخته‌ایم.
سازگاری با سیستم عامل:
قبل از بارگیری کیف پول نرم‌افزاری، باید بررسی کنید که آیا این نرم‌افزار برای رایانه یا لپ‌تاپ شما مناسب است یا خیر؛ زیرا سیستم‌های عامل از تمامی کیف پول‌ها پشتیبانی نمی‌کنند.
امنیت:
بسته به نیاز خود به انتخاب کیف‌پول‌ها بپردازید. به عنوان مثال اگر تمایل دارید مقدار زیادی رمز ارز را ذخیره کنید باید کیف پول سخت‌افزاری تهیه نمایید که از امنیت بیشتری برخوردار باشد.
استفاده آسان:
همه کیف پول‌های دیجیتال موجود در جهان کاربرپسند نیستند. در نتیجه اگر تازه به دنیای معاملات رمزارزها قدم گذاشته‌اید، کیف پولی را انتخاب کنید که کار با آن آسان باشد.
رمزگذاری:
کیف‌پولی می‌تواند در لیست بهترین‌ها قرار بگیرد که برای ورود از کاربران رمز عبور بخواهد.
مالکیت کلیدها:
برخی از کیف پول‌ها به شما امکان دسترسی به کلید خصوصی خود را می‌دهند، این بدان معنی است که شما تنها کسی هستید که مسئول حفظ امنیت این کلیدها خواهد بود.
ارتباط با سخت افزار:
برخی از کیف پول‌های دسک‌تاپ قابلیت ارتباط با یک دستگاه سخت‌افزاری را دارند که به شما کمک می‌کنند تا علاوه ‌بر انجام معاملات آنلاین، به ذخیره رمزارزها به صورت آفلاین نیز بپردازید.
 مزایای کیف پول نرم‌ افزاری
کیف پول‌های نرم‌افزاری مزایا و معایبی دارند که آشنایی با آن‌ها می‌تواند در استفاده از این نرم‌افزارها شما را یاری کند. برخی از مزیت‌های این ولت‌ها عبارتند از:

پشتیبانی از انواع مختلف ارزهای رمزنگاری‌شده
قابل اجرا بر روی دستگاه‌های گوناگون (لپ‌تاپ، سیستم عامل و تلفن همراه هوشمند)
تحت کنترل بودن کلیدهای خصوصی زیر نظر خود کاربر
اغلب رایگان

معایب کیف پول‌های نرم‌افزاری

نیاز به آپدیت (به روزرسانی)
امکان آلودگی به بدافزارها

آموزش استفاده و نصب کیف پول نرم‌ افزاری
از آن‌جایی که به معرفی انواع مختلفی از کیف پول‌های دیجیتال پرداختیم، تصمیم داریم به بررسی روش استفاده از هرکدام از این کیف پول‌ها به شکل جداگانه بپردازیم.
نصب و استفاده از کیف پول دسک‌ تاپ

نسبت به دیگر انواع کیف پول‌های نرم‌افزاری، کیف پول دسک‌تاپ از امنیت بالاتری برخوردار است.
مراحل نصب و استفاده از آن عبارتند از:
توجه به رمز ارز خریداری‌شده: در رابطه با سکه‌هایی که تمایل دارید آن‌ها را در کیف پول خود ذخیره کنید تحقیقاتی را به انجام رسانید. این مسئله را در نظر بگیرید که آیا این رمز ارز خاص، کیف پول ویژه‌ای را به شما پیشنهاد می‌دهد یا خیر.
۱.نصب کیف پول دسک‌تاپ:
شما می‌توانید این نوع کیف پول‌ها را از Github یا وب سایت coin دانلود کنید.
۲. شروع کار با کیف پول دسک‌تاپ:
کیف پول‌های دسک‌تاپ گوناگون، تنظیمات و ویژگی‌های خاص خود را دارند. با این حال در تمامی آن‌ها گزینه‌هایی برای ایجاد کیف پول و دسترسی به آن مشاهده می‌شود. پس از دسترسی به این بخش‌ها شما می‌توانید، بودجه موجود و تاریخچه معاملات خود را مشاهده نمایید.
۳. رمزگشایی کیف پول:
برای رمزگشایی کیف پول دسک‌تاپی که ایجاد کرده‌اید، باید کلید خصوصی خود را در این نرم‌افزار کپی و پیست نمایید.
نکته: برای در امان ماندن از بدافزارها همواره از به روز بودن آنتی ویروس خود، اطمینان حاصل نمایید.
نصب و استفاده از کیف پول موبایل
کیف پول نرم‌افزاری طراحی‌شده برای موبایل‌های هوشمند از جمله کیف پول‌هایی است که نصب و استفاده از آن به مبتدیان توصیه می‌شود. کافی است این نرم‌افزارها را دانلود کرده و بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. سپس براساس مراحلی که این کیف پول‌ها بیان می‌کنند عمل کنید تا بتوانید به ذخیره سکه‌های خود در آن‌ها بپردازید. اطمینان حاصل نمایید که گزینه احراز هویت دو عاملی فعال باشد.
نصب و استفاده از کیف پول وب
برای توضیح نحوه استفاده از کیف پول‌ نرم‌افزاری از نوع آنلاین به بررسی کار با My Ether Wallet که یکی از انواع این کیف پول‌ها است می‌پردازیم.
شما می‌توانید برای به کارگیری سایر ولت‌های وب نیز مطابق مراحل زیر عمل کنید:
۱. مراجعه به آدرس وب سایت:
ابتدا به www.myetherwallet.com مراجعه نمایید. برای امنیت بیشتر، این آدرس را مستقیما در مرورگر خود سرچ کنید و از وجود علامت «قفل» و «https» در ابتدای URL اطمینان یابید.
۲. توجه به اعلان‌های سایت:
در هر وب‌سایتی که کیف پول‌‌های آنلاین را ارائه می‌دهد، اعلان‌هایی وجود دارد که با کلیک بر روی آن‌ها می‌توانید نحوه کار با آن کیف پول را آموزش ببینید.
۳. شروع ساخت کیف پول:
در این مرحله کافی است با وارد کردن رمزعبور، ساخت ولت خود را آغاز نمایید.
۴. دانلود فایل Keystore:
این فایل درست همانند کلیدهای خصوصی، به رمزگشایی ولت شما کمک خواهد کرد. بنابراین پس از بارگیری فایل Keystore، آن را بر روی یک USB فلش درایو ذخیره کرده و به خوبی از آن مراقبت نمایید. اگر این فلش را گم کنید، سکه‌های شما به خطر خواهند افتاد.
کلیک بر روی عبارت «I understand, continue»: کلیک بر روی این عبارت منجر به نمایش کلید خصوصی خواهد شد.
۵. دسترسی به سکه‌های ذخیره‌شده:
با کپی و پیست کلید خصوصی و یا بارگذاری فایل keystore می‌توانید به سکه‌های خود دسترسی پیدا کنید. استفاده از فایل keystore ایمن‌تر است.
آموزش دریافت رمز ارز

هر کیف پول نرم‌افزاری آدرسی شبیه به «۹۹b1ebcfc11a13df5161aba8160460fe1601d541» دارد که از آن به عنوان آدرس عمومی ولت یاد می‌شود. این آدرس درست همانند شماره حساب عمل می‌کند. بنابراین زمانی که قصد دارید رمز ارزی را از طرف شخصی دریافت نمایید، کافی است این آدرس عمومی ولت خود را در اختیار او بگذارید تا بتواند ارز رمزنگاری‌شده را برای شما ارسال کند. شما می‌توانید آدرس عمومی کیف پول خود را در قسمت Receive یا همان دریافت ولت مشاهده کنید.
 آموزش ارسال رمز ارز
برای ارسال سکه دیجیتال از ولت نرم‌افزاری خود به آدرس‌های دیگر کافی است، به قسمت ارسال (send) کیف پول خود مراجعه کرده و آدرسی که تمایل دارید رمز ارز را به آن بفرستید وارد کنید. در ضمن باید مبلغ مورد نظر را نیز در این بخش ذکر نمایید.
نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر
تبدیل رمزارزها به یکدیگر توسط صرافی‌های رمز ارز به انجام می‌رسد؛ اما این امکان به وجود آمده که شما به تبدیل این ارزها در کیف پول‌ نرم‌افزاری نیز بپردازید. این قابلیت در ولت‌های دیجیتالی ایجاد شده که از صرافی‌های داخلی پشتیبانی می‌کنند برخی از آن‌ها عبارتند از:

ولت Coinomi
ولت Trust
ولت Edge
ولت Enjin

 ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌‌شده در کیف پول نرم‌ افزاری
کیف پول‌های نرم‌افزاری گوناگون از رمزارزهای مختلفی پشتیبانی می‌کنند. برخی از این ولت‌ها که امکان ذخیره انواع بیشتری از ارزهای رمزنگاری‌شده را فراهم می‌آورند عبارتند از:

Jaxx Liberty: این ولت از ۷ ارز رمزپایه یعنی Bitcoin، Ethereum، Dash، Ethereum Classic، DAO، Litecoin، Bitcoin Cash، REP و بسیاری دیگر از این نوع ارزها پشتیبانی می‌کند.
Freewallet: این کیف پول از بیش از ۳۰ رمز ارز همانند بیت‌کوین و اتریوم پشتیبانی می‌کند.
Exodus: ولت Exodus قابلیت ذخیره ۱۰ ارز رمزنگاری‌شده را فراهم می‌آورد که برخی از آن‌ها عبارتند از Bitcoin،Zcash ، Ethereum و Litecoin.
Guarda Wallet: سکه‌هایی که این کیف پول از آن‌ها پشتیبانی می‌کند عبارتند از Bitcoin ، Ethereum ، Bitcoin SV، Monero XMR ، Zcash، Dash ، Ethereum Classic و….
Atomic Wallet: این ولت از بیش از ۳۰۰ رمز ارز پشتیبانی می‌کند.
COINS: این ولت که برای گوشی‌های iOS طراحی شده است، امکان ذخیره بیش از ۱۵۰۰ ارز رمزپایه را فراهم می‌آورد.

 امنیت کیف پول نرم‌ افزاری

اگرچه کیف پول‌های نرم‌افزاری به اندازه انواع سخت‌افزاری آن ایمن نیستند، اما به راحتی نیز هک نمی‌شوند. در واقع نگه‌داری از سکه‌ها در این نوع کیف‌ پول‌ها، نسبت به ذخیره دارای‌های دیجیتالی در صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده گزینه بهتری است؛ زیرا این کیف پول‌ها امنیت بیشتری را نسبت به صرافی‌ها فراهم می‌آورند.
کیف پول‌های نرم‌افزاری از کلیدهای خصوصی و عمومی شما محافظت خواهند کرد. کلید خصوصی کدی دیجیتال و ایمن است که تنها کسی که آن را می‌داند شما هستید.
کلید عمومی نیز کدی دیجیتالی است که می‌توانید آن را در اختیار دیگران نیز قرار دهید. دسترسی به کیف پول دیجیتال زمانی ممکن می‌شود که کلید خصوصی و عمومی وارد شده با هم مطابقت داشته باشند. تمام این مسائل به خوبی نشان می‌دهند که امنیت کیف پول‌های نرم‌افزاری به نوبه خود کم نیست.
 کارمزد کیف‌ پول نرم‌ افزاری
در دنیای امروزی، کم‌تر خدماتی به طور کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار داده می‌شود و کیف‌ پول‌های رمز ارز نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگرچه کیف پول‌های نرم‌افزاری اغلب رایگان هستند؛ اما برخی از آن‌ها کارمزدهای اضافه‌ای از کاربران دریافت می‌کنند.
در نتیجه در زمان انتخاب این کیف‌ پول‌ها، اطمینان حاصل کنید که در صورت ذخیره سکه‌های دیجیتال هیچ هزینه غیرمعمولی از شما کسر نخواهد شد.
 مقایسه کیف پول نرم‌ افزاری با بقیه رقبا
یکی از رقبای سرسخت کیف پول‌های نرم‌افزاری، ولت‌های سخت‌افزاری هستند. کیف‌ پول‌های سخت افزاری دستگاه‌هایی هستند که به ذخیره کلیدهای خصوصی می‌پردازند. این در حالی است که ولت‌های نرم‌افزاری وجود فیزیکی ندارند و به شکل نرم‌افزارها یا آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.
کیف پول‌های سخت‌افزاری امن‌ترین ولت‌هایی هستند که می‌توانید در نگه‌داری از ارزهای دیجیتال خود از آن‌ها استفاده کنید. البته باید بدانید در هنگام به کارگیری این کیف‌پول‌ها، دسترسی به ارزها به فرآیند طولانی‌تر و سخت‌تری احتیاج دارد؛ اما در ولت‌های دیجیتال با وجود امنیت کم‌تر، دسترسی به ارزهای رمزپایه آسان‌تر است و به راحتی می‌توانید برای معاملات خود از آن‌ها استفاده نمایید.
بنابراین شما باید براساس نیازهای خود یکی از این انواع ولت‌ها را برای ذخیره ارزهای رمزپایه انتخاب نمایید. اگر تمایل دارید تعداد زیادی سکه دیجیتال را برای مدتی طولانی ذخیره کنید، پیشنهاد ما استفاده از کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری است؛ اما اگر می‌خواهید علاوه‌بر نگه‌داری از سکه‌ها، سریعا آن‌ها را وارد معاملات مختلف نمایید تهیه ولت‌های نرم‌افزاری مناسب شما خواهد بود.
 نتیجه‌ گیری
براساس این مطلب می‌توان نتیجه گرفت که محبوبیت کیف‌ پول نرم‌افزاری روز به روز در حال افزایش است. در جهان امروزی این کیف پول‌ها انواع مختلفی پیدا کرده‌اند که هر کدام ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی‌ را ارائه می‌دهند.
کاربران می‌توانند با تحقیق در رابطه با هر ولت، کیف پولی متناسب با انتظارات خود را تهیه کنند و با اطمینان خاطر ذخیره رمزارزها را به آن‌ها بسپارند.
خدمات رایگان این ولت‌ها از دیگر نقاط قوت آن‌ها است که چنین کیف پول‌هایی را کاربرپسندتر کرده است. بنابراین افرادی که تازه به معاملات ارز یجیتال علاقه‌مند شده‌اند و توانایی خریداری کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری را ندارند، می‌توانند با یک ولت نرم‌افزاری شروع کنند و بعدها با گسترش سرمایه خود به خریداری انواع سخت‌افزاری و ذخیره سکه‌ها در این نوع ولت‌ها بپردازند.
 سوالات متداول
اغلب معامله‌گران ارزهای دیجیتال در رابطه با کیف‌ پول‌های نرم‌افزاری سوالات متداولی را مطرح می‌کنند که در این قسمت به تمامی آن‌ها پاسخ می‌دهیم.
آیا استفاده از کیف‌ های پول نرم‌ افزاری امن است؟
ذخیره رمزارزها در کیف پول‌های نرم‌افزاری گزینه ایمن‌تری نسبت به نگه‌داری از آن‌ها در صرافی‌های معامله ارزهای دیجیتال است؛ زیرا این نوع کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی و اطلاعات شما را حفظ می‌کنند. با این حال امنیت این ولت‌ها از انواع سخت‌افزاری کم‌تر خواهد بود.
آیا کیف پول نرم‌ افزاری هک می‌ شود؟
با این‌ که ولت‌های نرم‌افزاری از لحاظ امنیتی ضعیف نیستند؛ اما باید بدانید احتمال هک شدن آن‌ها وجود دارد.
اگر کیف پول دیجیتال پاک شود، سکه‌ ها از بین می‌ رود؟
بعد از بارگیری کیف پول دلخواه خود، از آن بک‌آپ (نسخه پشتیبان) تهیه کنید. تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانید به بازیابی سرمایه خود بپردازید.
آیا ساخت ولت نرم‌ افزاری به صرف مبالغی احتیاج دارد؟
برخلاف کیف پول‌های سخت‌افزاری، شما می‌توانید برای دسترسی به اغلب ولت‌های نرم‌افزاری آن‌ها را به صورت کاملا رایگان بارگیری نمایید.
 امن‌ترین کیف‌ پول‌ های نرم‌ افزاری کدامند؟
آمار و تحقیقات نشان می‌دهند ۵ ولت نرم‌افزاری در جهان کنونی می‌توانند بهترین شرایط را برای ذخیره ایمن سکه‌های شما فراهم آورند که عبارتند از:

Jaxx
Exodus
Ledger
Trezor
Coinpayments

بهترین کیف‌ های پول گرم کدامند؟
۹ ولت نرم‌افزاری که از بهترین انواع این کیف پول‌ها هستند و باید به اینترنت متصل شوند عبارتند از:

Electrum
Jaxx
Mycelium
GreenBits
Blockchain
Trezor
Ledger Nano X
Exodus
UNSTOPPABLE

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم