Skip to main content



صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت را بیشتر بشناسیم.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنوع زیادی دارند که افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود در یک یا انواعی از این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق درآمد ثابت است که مناسب برای افراد کمتر ریسک پذیر است. در واقع میزان ریسک‌پذیری این صندوق‌ها همانند ریسک‌پذیری در سپرده‌های بانکی است. با این تفاوت که سود پرداختی این نوع صندوق نسبت به سپرده‌های بانکی مقداری بیشتر است.
محل سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت کجاست؟
همانطور که گفته شد، هدف اصلی این صندوق‌ها کسب بازدهی تقریبا ثابت و بدون ریسک است. بنابراین بیشتر پرتفوی این صندوق را سپرده‌های بانکی و اوراق درآمد ثابت بورسی و فرابورسی مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اسناد خزانه اسلامی و… تشکیل می‌دهد. بخش کوچکی از پرتفوی این صندوق نیز تشکیل شده از سهام شرکت‌های بورسی است. به همین خاطر ریسک سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق تقریبا از بین می‌رود.
سود مرکب در صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت
صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت به‌صورت دوره‌ای به سرمایه‌گذاران خود سود پرداخت می‌کنند. اغلب این پرداخت‌ها به‌صورت ماهیانه به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود. اگر سرمایه‌گذاری مجددا سود دریافتی را در صندوق سرمایه‌گذاری کند، به سود او نیز سود تعلق می‌گیرد که اصطلاحا دارایی  مرکب می‌شود.
انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت مناسب
برای تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت مناسب، بررسی چندین فاکتور ضروری است:

کارنامه مالی و عملکرد صندوق

بازدهی صندوق در دوره‌های گذشته و از زمان شروع به‌کار صندوق، معیار مناسبی برای تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب مناسب‌ترین صندوق با درآمد ثابت است. میزان بازدهی دوره‌های گذشته صندوق را می‌توان از طریق وب‌سایت هر صندوق بررسی کرد. بدین ترتیب، امکان مقایسه هر صندوق با سایر صندوق‌های آن موسسه و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر موسسات فراهم می‌شود.

مطالعه اساسنامه و امیدنامه صندوق

در اساسنامه و امیدنامه هر صندوق سرمایه‌گذاری، مواد قانونی که به تصویب و تایید سازمان بورس اوراق بهادار رسیده است آورده شده است. مطالعه اساسنامه و امیدنامه هر صندوق جهت کسب آگاهی از حوزه اختیارات مدیر صندوق، ترکیب دارایی‌ها، استراتژی و خط مشی صندوق حائز اهمیت است.

اندازه صندوق سرمایه‌گذاری

حجم بالای وجوه صندوق، نشان‌دهنده‌ی موفقیت و محبوبیت صندوق در جذب سرمایه اشخاص است. می‌توان از بالا بودن حجم وجوه موجود در صندوق، میزان اعتماد سرمایه‌گذاران به صندوق را مشاهده کرد.
شروع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت کارگزاری مفید
برای شروع سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، داشتن کد بورسی الزامی است. پس از دریافت کد بورسی، سرمایه‌گذار می‌تواند در هر کدام از صندوق‌های درآمد ثابت کارگزاری مفید سرمایه‌گذاری کند. کارگزاری مفید درحال حاضر ۲ صندوق درآمد ثابت نامی و حامی را در لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود دارد. صندوق حامی یا به عبارتی طرح حامی، طرحی است که به مانده حساب راکد مشتریان سود روزشمار می‌پردازد که این سود به صورت ماهانه به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. یعنی اگر شخصی در حساب کاربری خود مبلغی را جهت خرید سهام واریز کرده باشد و با آن مبلغ سهامی خریداری نکند، به تعداد روزهایی که مبلغ در حساب مشتری بدون استفاده باشد، سود روزشمار تعلق می‌گیرد که در اولین روز کاری ماه بعد این سود به موجودی حساب مشتری اضافه می‌گردد.
صندوق نامی به دلیل ماهیت خود که صندوقی کم‌ریسک و با درآمد ثابت است، بیشتر سرمایه خود را در اوراق بهادار کم‌ریسک مانند صکوک و اوراق خزانه سرمایه‌ گذاری می‌کند. صندوق نامی در ابتدای هر ماه، مبلغی را با عنوان سود نقدی به حساب بانکی اعلام شده از طرف سرمایه‌گذار واریز می‌کند. برای شروع سرمایه گذاری در صندوق نامی کافی است گام‌های زیر توسط سرمایه‌گذار طی شود:
۱) احراز هویت سجام و دریافت کد بورسی از طریق کارگزاری مفید
۲) نصب اپلیکیشن مفید
۳) ورود به حساب کاربری با استفاده از شماره ملی و رمز عبور تعریف شده
۴) شارژ حساب کاربری و خرید واحد صندوق سرمایه‌گذاری نامی
در صورتی که علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری درباره بورس کسب کنید، می‌توانید با مراجعه به سامانه آموزش کارگزاری مفید به آدرس learning.emofid.com، از بیش از ۱۰۰۰ مطلب  و ویدیوی بورسی رایگان بهره‌مند شوید.