Skip to main content


پتی نیوز –
به گزارش قدس آنلاین محسن علیزاده، در مورد مصوبه امروز شورای عالی بورس درباره عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: قبلاً هم عرضه خودرو در بورس کالا وجود داشت، اما در همان روز عرضه با یک نامه‌ای از وزارت صنعت جلوی آن را گرفته بودند و قرار شد  این مسئله در جلسه شورای عالی بورس مطرح شود و به همین خاطر امروز وزیر صنعت به شورای عالی بورس آمد و بحث شد که چگونه خودرو در بورس کالا عرضه شود.
وی افزود: بعد از توضیحات کارشناسان، در نهایت تصمیم بر این شد که وزارت صنعت موافقت خود را اعلام کند و محدودیت عرضه خودرو را بردارد و به این مسئله کمک کند، سازمان بورس هم شیوه‌نامه عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صنعت تهیه کند که چه تعداد خودرو و در چه زمانی و کدام خودروها با اولویت در بورس عرضه و کشف قیمت شوند. 
به گفته عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، با عرضه خودرو در بورس کالا کم‌کم شیوه قرعه‌کشی خودرو از بین می‌رود و نقش دلالان در بازار خودرو کمرنگ می‌شود و دلالی به سمت حذف شدن می‌رود و عرضه خودرو شفاف می‌شود همچنین قیمت آن از طریق عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌شود.
علیزاده این را هم گفت: مهم‌ترین دستاورد عرضه خودرو در بورس کالا این است که دیگر به شیوه قیمت‌گذاری مشخص نمی‌شود بلکه قیمت آن در بازار تعیین می‌شود و این امر کمک به تأمین نقدینگی برای خودروسازان و توسعه خطوط تولیدی شرکت‌های خودروسازی می‌کند.
وی در مورد اینکه آیا ابتدا از عرضه خودروی داخلی و یا خارجی آغاز می‌شود، عنوان کرد: اولویت با خودروهای داخلی و یا خودروهایی که در داخل کشور مونتاژ می‌شود خواهد بود. خودروهای خارجی در مراحل بعدی با هماهنگی وزارت صنعت در بورس عرضه خواهد شد و این هماهنگی برای تعیین سازوکار عرضه خودرو خواهد بود و امروز وزیر صنعت پذیرفت که خودرو در بورس عرضه شود و صورت جلسه شورای عالی بورس را هم امضا کرد و مصوبه شورای عالی بورس ظرف یکی دو روز آینده توسط وزیر اقتصاد برای اجرا ابلاغ می‌شود.
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس ادامه داد:‌ در مورد عرضه‌های اولیه کالاها در بورس عموماً سازوکار بورس به گونه‌ای است که سقف مشخص می‌شود و در کمیته‌های فنی با همکاری وزارت صنعت و بورس کالا  تصمیم گرفته می‌شود که چگونه عرضه شود، اما در جلسه امروز در مورد اینکه چه درصدی از تولید خودروسازان داخلی عرضه شود، بحث نشد و باید آیین‌نامه‌ای که قبلاً سازوکارش مشخص شده است، به توافق وزارت صنعت و سازمان بورس برسد.
علیزاده در مورد  اینکه در تجربه قبلی عرضه خودروی کارای تک کابین و دو کابین بر اثر سازوکار بورس قیمت ۱۵ درصد کاهش یافت، گفت: عرضه خودرو در بورس می‌تواند به شفاف‌سازی قیمت و جلوگیری از فساد و رانت کمک و دلال‌بازی موثر باشد و مهم‌ترین مزایای آن قیمت‌گذاری شفاف بر روی تابلو است که می‌تواند فرهنگ دلالی و سفته‌بازی را از بین ببرد و به جای آن نقدینگی برای خودروساز فراهم کند و تعدیل قیمت نسبت به بازار صورت می‌گیرد.
وی افزود: عرضه خودرو در بورس باعث جلوگیری از قیمت دستوری برای خودرو می‌شود همچنین با نقدینگی که در بورس حاصل می‌شود می‌توانند خطوط تولید را توسعه دهند و روزآمد کنند و مردم هم پشت صف برای خرید خودرو معطل نمی‌شوند.
منبع: فارس
∎​