Skip to main content

با توجه به بی‌ارزش‌شدن واحد پولی کشورمان، متاسفانه هرکسی با هر میزان درآمدی باید به فکر سرمایه‌‌گذاری دیگری هم باشد. زمانی‌که حرف از سرمایه‌گذاری می‌شود، بسیاری فقط داشتن مبالغ بسیار بالا را تصور می‌کنند؛ درحالی‌که این طور نیست و به‌عنوان مثال، افرادی که قصد سرمایه‌گذاری روی طلا را دارند، می‌توانند حتی با داشتن 500 هزار تومان (در زمان نگارش این مقاله) نیز روی این فلز باارزش سرمایه‌گذاری کنند. فراهم‌بودن این شرایط با توجه به قیمت بالای طلا بسیار ارزشمند است؛ پس اگر شما هم برای حفظ ارزش دارایی خود و حتی کسب سود از آن به دنبال یک روش هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. ما قصد داریم در این مقاله صندوق سرمایه‌گذاری زر که این امکان را فراهم کرده است، به شما معرفی کنیم.
معرفی صندوق سرمایه‌گذاری زر
هدف اصلی از تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانۀ طلا، جمع‌کردن دارایی‌های افرادی است که قصد دارند روی طلا سرمایه‌گذاری کنند که با انجام این کار مسئولان صندوق بتوانند انواع اوراق بهادار مبتنی بر طلا را بنا به صلاح‌دید خود و با توجه به شرایط بازار معامله کنند و سودی را برای خریداران واحدهای صندوق ایجاد کنند. با انجام این کار، ریسک سرمایه‌گذاری برای افرادی که تجربه و دانش چندانی در این زمینه ندارند، به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

صندوق زر یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) است که افراد می‌توانند پس از ثبت‌نام در یک کارگزاری معتبر، اقدام به خرید واحدهای این صندوق کنند.
سرمایه‌گذاران می‌توانند از ساعت 11:30 الی 12 برای پیش‌گشایش و از ساعت 12 الی 16 این صندوق‌ها را معامله کنند.
صندوق زر در سال 96 و با هدف سرمایه‌گذاری روی طلا تأسیس شد. این صندوق مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده است.
نماد صندوق طلای زرافشان امید در بورس اوراق بهادار «زر» است. بنابراین سرمایه‌گذاران برای خرید آن، باید پس از ورود به حساب معاملاتی خود در کارگزاری معتبر، این نماد را جست‌وجو کنند.
گردانندگان صندوق سرمایه‌گذاری زر مجاز هستند که با هدف بالابردن ارزش واحدهای صندوق و در نتیجه سود سرمایه‌گذاران، در شرایط مختلف و با کمک تجربه و دانش خود معاملاتی را روی گواهی سپردۀ کالایی سکۀ طلا، اوراق مشتقۀ مبتنی بر سکۀ طلا، تعهد خالص موقعیت‌های بدون پوشش در قراردادهای مشتقۀ مبتنی بر سکۀ طلا و همچنین موقعیت خرید در قرارداد اختیار معامله سکۀ طلا را داشته باشند که در این میان گواهی سپردۀ کالایی سکه بیش‌ترین وزن را دارد.
برای آنکه بتوانید تمام جزئیات را در رابطه با صندوق طلای زرافشان ایرانیان بدانید، می‌توانید به وب‌سایت رسمی صندوق به آدرس omidgoldfund.ir مراجعه کنید و فایل اساسنامه و امیدنامۀ صندوق را دانلود و با دقت مطالعه کنید.

به‌طور کلی، شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت صندوق، تمام اطلاعات مربوط به آن را مطالعه کنید. با این حال، برخی از مهم‌ترین اطلاعات مربوط به صندوق طلای زرافشان امید را نیز می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

نوع صندوق
صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانۀ سکۀ طلای زرافشان امید ایرانیان

تاریخ شروع فعالیت
17/08/1396

بازارگردان
تأمین سرمایۀ امید

مدیر صندوق
تأمین سرمایۀ امید

متولی صندوق
مؤسسۀ حسابرسی و خدمات مدیریت آزمودۀ کاران

حسابرس
مؤسسۀ حسابرسی بهراد مشاور

مدیران سرمایه‌گذاری
وجیهه خلیلی، حسین هنری تربتی و امیرحسین مهر

 
مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق زر

درصورتی‌که شما هم، زمان و یا دانش کافی برای سرمایه‌گذاری روی طلا را نداشته، اما قصد انجام آن را دارید، انتخاب صندوق زر می‌تواند یک انتخاب منطقی برای شما باشد.
همچنین، افرادی که به‌دلیل ریسک فعالیت در بازار و عدم توانایی در انجام خرید و فروش در زمان مناسب (حتی با دانستن و پیش‌بینی درست شرایط) ترجیح بدهند که خود به‌طور مستقیم وارد بازار طلا نشوند، می‌توانند به راحتی و با خرید واحدهای صندوق طلای زر این مسئله را برطرف کنند.
صندوق زر یکی از صندوق‌های قابل معامله‌ای (ETF) است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی واحدهای صندوق را خرید و فروش کنند؛ علاوه بر آن، امکان بررسی اطلاعات شفاف صندوق هم به صورت آنلاین وجود دارد.
با توجه به امکان انجام معاملات آنلاین واحدهای این صندوق، نقدشوندگی آن نیز بالا است و امکان فروش واحدهای خریداری‌شده بسیار راحت‌تر از زمانی است که شما مجبور به حضور در محل برای فروش باشید.
امکان خرید واحدهای صندوق با حداقل سرمایه (در زمان نگارش این مقاله هر فرد می‌تواند تنها با داشتن 500 هزار تومان اقدام به خرید واحدهای صندوق طلای زرافشان امید ایرانیان کند).
اعتبار بالای سرمایه‌گذاری یکی دیگر از مزایای خرید واحدهای این صندوق است؛ زیرا درصورتی‌که شما قصد خرید طلای فیزیکی داشته باشید، امکان کلاه‌برداری و خرید طلای تقلبی درصد بالایی خواهد داشت. علاوه بر خرید، نگه‌داری از طلای فیزیکی نیز مشکلات خود را دارد که با خرید واحدهای صندوق طلا این مسائل به کلی حل خواهند شد. صندوق زرافشان امید مجوزهای لازم برای شروع فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده است.
برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بهتر است سبد دارایی شما انواع دارایی‌ها را در خود جای دهد، صندوق طلای زر می‌تواند با توجه به تفاوت ماهیتی که با سهام شرکت‌های مختلف دارد، ریسک سرمایه‌گذاری شما را در بازار کنترل کند و به این ترتیب، زمانی‌که بازار سرمایه شرایط نامساعدی تجربه می‌کند، ضرر شما را پوشش دهد.

عکس
نحوۀ خرید واحد صندوق سرمایه‌گذاری زر
برای خرید واحدهای صندوق باید به آدرس اینترنتی صندوق زرافشان ایرانیان به آدرس اینترنتی www.omidgoldfund.ir مراجعه کنید و اطلاعات مربوط به قیمت صدور و NAV ابطال را بررسی کنید. البته، شما همچنین می‌توانید از وب‌سایت TSETMC استفاده کنید و اطلاعات لحظه‌ای و تاریخچه و عملکرد صندوق را بررسی کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، NAV ابطال و مقایسۀ آن با قیمت صدور صندوق، در زمان خرید واحدهای صندوق است. به زبان ساده، می‌توان NAV ابطال را معادل ارزش ذاتی هر واحد از صندوق دانست. بنابراین، درصورتی‌که قیمت صدور یعنی قیمتی که شما اقدام به خرید واحدهای صندوق می‌کنید، بیش از NAV ابطال باشد، شما در حال خرید واحدهای صندوق با مبلغ بالاتر از ارزش واقعی آن خواهید بود. این موضوع را می‌توان همچون حباب سکه دانست که به موجب هیجانات و یا انتظارات تورمی ایجاد خواهند شد. بهترین زمان برای خرید واحدهای صندوق زمانی است که قیمت صدور با نرخ NAV ابطال برابر و یا حتی از آن کم‌تر باشد و یا حداقل فاصلۀ زیادی با آن نداشته باشد.
صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانۀ سکۀ طلای زرافشان امید ایرانیان از نوع قابل معامله است؛ به این معنی که شما می‌توانید به راحتی در یک کارگزاری معتبر ثبت‌نام کرده و با جست‌وجوی نماد صندوق که «زر» است، اقدام به صدور (یا خرید) واحدهای آن کنید. برای نمونه، ما نحوۀ صدور واحدهای صندوق در کارگزاری آگاه را بیان خواهیم کرد که البته نحوۀ خرید در دیگر کارگزاری‌ها نیز تقریباً مشابه و به‌صورت خرید دیگر سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری است.
ابتدا وارد حساب معاملاتی خود شوید و سپس نماد زر را جست‌وجو کنید. در لیست روی سبد سبزرنگ کلیک کنید تا پنجرۀ خرید برای شما باز شود تا بتوانید خرید خود را انجام دهید.
در این پنجره باید قیمت خرید را در محدودۀ مشخص‌شده انتخاب کنید و در کادر حجم نیز تعیین کنید که مشخص شود قصد خرید چند واحد از صندوق سرمایه‌گذاری زرافشان امید ایرانیان را دارید. همان‌طورکه پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، در زمان خرید حتما به NAV ابطال توجه کنید؛ زیرا در صورت بالابودن این نرخ، شما ممکن است شما تا زمانی‌که قیمت از این نرخ بالاتر برود، در ضرر بمانید.
شما همچنین باید مطمئن باشید که در تب خرید هستید. در انتها کافی است که روی گزینۀ «خرید» که به رنگ سبز است، کلیک کنید تا معاملۀ شما انجام شود و شاهد این نماد در سبد دارایی خود باشید.
 
البته، علاوه بر کارگزاری‌های معتبر، سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند وارد سامانۀ omidibfunds.ir شوند و با آرامش اقدام به صدور (خرید) واحدهای صندوق طلای زرافشان امید ایرانیان کنند.
نحوۀ ابطال واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری زر
پس از خرید واحدهای صندوق زر ممکن است به هر دلیلی قصد فروش یا ابطال واحدهای خریداری‌شده را داشته باشید، برای این کار نیز باید به کارگزاری‌ای که در آن اقدام به خرید واحدهای صندوق کرده بودید، مراجعه کنید و این بار فرایند فروش را دنبال کنید. برای آنکه خرید و فروش در پلتفرم‌های مختلف را ببینید، این بار فروش را در ایزی تریدر کارگزاری مفید دنبال خواهیم کرد تا به شباهت فرایند در پلتفرم‌های مختلف پی ببرید.
خرید و فروش واحدهای صندوق به راحتی و همچون خرید و فروش دیگر نمادها است؛ پس از جست‌وجوی نماد «زر» با کلیک روی آیکن ذره‌بین در نوار بالای صفحه، باید روی گزینۀ «فروش» در بخش ثبت سفارش کلیک کنید و سپس در پنجرۀ کوچکی که در ستون سمت چپ تصویر نمایش داده می‌شود، تعداد واحدهایی که قصد فروش آن‌ها را دارید و همچنین قیمت فروش هر واحد را از محدودۀ مشخص‌شده انتخاب کنید. در نهایت روی گزینۀ قرمزرنگ «ارسال فروش» کلیک کنید تا واحدهای مشخص‌شده به فروش برسند.
لازم به ذکر است که برای معاملۀ واحدهای این صندوق سرمایه‌گذاری می‌توانید از ساعت 11:30 الی 12 پیش‌گشایش در صورت تمایل سفارشات خود را ثبت کنید و از ساعت 12 الی 16 حراج پیوسته است که معاملات در آن زمان انجام می‌شوند.
 
حداقل مبلغ برای سرمایه‌گذاری در صندوق زر
صندوق‌ سرمایه‌گذاری زر قابل معامله در سامانه‌های معاملاتی‌ است و براساس قانون سازمان بورس، افراد در زمان نگارش این مقاله می‌توانند با حداقل 500 هزار تومان هم اقدام به خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری زرافشان امید ایرانیان کنند. البته، در زمان خرید باید مبلغی را نیز برای کارمزد معاملات خود در نظر بگیرید.
 
ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق زر
سرمایه‌گذاری در هر بخشی می‌تواند با ریسک همراه باشد؛ با این حال، تلاش شده است که مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی اتخاذ شود که با به کارگیری آن‌ها میزان ریسک کنترل شده و در عوض سود سرمایه‌گذاران افزایش یابد. از طرف دیگر، افراد باتجربه‌ای که اطلاعات بالاتری نسبت به سرمایه‌گذاران معمولی دارند، قطعا با وجود ریسک در بازار می‌توانند نتیجۀ بهتری را برای افراد ایجاد کنند. در ادامه، ریسک‌های مختلفی که ممکن است در زمان سرمایه‌گذاری روی صندوق سرمایه‌گذاری زرافشان امید ایرانیان را متحمل شوید، بررسی خواهیم کرد.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین عرضه و تقاضا ممکن است که ارزش واحدهای صندوق افت پیدا کنند و به ترتیب دارندگان واحدهای صندوق متحمل ضرر شوند.
مسائلی همچون مالیات بر ارزش افزوده و مشکلات نگه‌داری و… نیز ممکن است در سرمایه‌گذاری در بخش گواهی سپردۀ کالایی، دارندگان واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری زر را با ضرر مواجه کنند.
معاملات مشتقه در تمام بازارهای جهانی به‌عنوان یکی از پرریسک‌ترین بخش‌های بازارهای مالی شناخته شده است؛ با این حال، تیم باتجربه‌ای که مسئولیت صندوق زر را بر عهده گرفته‌اند، سعی دارند با کم‌کردن ریسک این بازار، سود حاصل از معاملات در این بخش را برای کاربران به ارمغان آوردند.
نقدشوندگی از دیگر مواردی است که می‌تواند سرمایه‌گذاری در صندوق زرافشان امید ایرانیان را با ریسک همراه کند و محدودیتی در فروش دارایی‌های کاربرانی که قصد فروش واحدهای صندوق را دارند، ایجاد کند. به‌عنوان مثال، ممکن است به دلیل وجود محدودیدت‌های سازمان بورس، بخشی از معاملات ثبت‌شده تعلیق یا باطل شوند.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، شما می‌توانید به وب‌سایت صندوق زر مراجعه کرده و امیدنامۀ آن را با دقت بررسی کنید تا بتوانید جزئیات ریسک سرمایه‌گذاری روی این صندوق را به‌طور کامل مطالعه کنید و در صورت پذیرش ریسک‌های آن تصمیم بگیرید که سرمایۀ خود را به این صندوق اختصاص دهید یا خیر.
 
کلام آخر
در این روزها که اقتصاد کشور با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، نحوۀ سرمایه‌گذاری روی طلا، ارز و… یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر ایرانی به آن نیاز پیدا خواهد کرد؛ البته افرادی هم هستند که به دلیل مشاغل کاری و یا نداشتن دانش و تجربۀ کافی در زمینۀ سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهند که این کار را به شخص یا نهاد خاصی واگذار کنند. صندوق سرمایه‌گذاری زرافشان امید که با هدف سرمایه‌گذاری روی سکه‌های طلا طراحی شده است، با همین هدف به وجود آمده است. ما در این مقاله صندوق زرافشان امید ایرانیان را به‌طور کامل معرفی کردیم و نحوۀ صدور یا ابطال واحدهای آن را در کارگزاری‌های آگاه و مفید شرح دادیم.
 
 
سؤالات متداول

صندوق سرمایه‌گذاری زر چگونه صندوقی است؟

این صندوق از نوع ETF است؛ بنابراین کافی است که بدون اتلاف وقت و تنها با داشتن یک کد معاملاتی، از طریق کارگزاری‌های معتبر اقدام به خرید واحدهای صندوق کنید.

حداقل مبلغ برای سرمایه‌گذاری در صندوق زر چه مبلغی است؟

هر شخص با داشتن کد معاملاتی می‌تواند با حداقل 500 هزار تومان اقدام به سرمایه‌گذاری روی سکۀ طلا کند.

خرید و فروش صندوق زر چگونه انجام می‌شود؟

پس از ثبت‌نام و احراز هویت در سامانۀ سجام و سپس ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌های معتبر باید نماد «زر» را در سامانۀ معاملاتی جست‌وجو کرده و در بخش ثبت سفارش، حجم و قیمت را تعیین کنید. نحوۀ انجام این کار را در مقاله شرح داده‌ایم.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلای زر چیست؟

سادگی در صدور و ابطال واحدهای صندوق، مبلغ موردنیاز کم برای خرید، نقدشوندگی بالا، کنترل ریسک توسط تیم باتجربه و اعتبار بالای صندوق.

ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق زر چیست؟

خرید در زمان نامناسب با قیمت بالاتر از NAV ابطال باعث می‌شود که خریدار متحمل ضرر شود، همچنین با توجه به شرایط اقتصاد کشور و به خصوص طلا و در پی آن میزان عرضه و تقاضا ممکن است ارزش هر واحد صندوق زر نیز افت کند و یا بالا رود. با بالارفتن عرضه، دارندگان واحدهای صندوق ضرر خواهند کرد. نقدشوندگی از دیگر مواردی است که ممکن است کاربران را در زمان فروش واحدهای صندوق با مشکل مواجه کند؛ هرچند که مسئولان این صندوق همیشه در تلاش هستند که چنین مشکلاتی پیش نیاید.

به این مقاله امتیاز دهید

(۲۱۲ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقالات صندوق سرمایه گذاری به شما پیشنهاد میکنیم: