Skip to main content

ارزهای دیجیتال در دوره اخیر به یکی از بحث‌برانگیزترین مباحث در جهان امروز ما تبدیل شده‌اند. این حوزه به‌سرعت در حال رشد است و براساس اطلاعات موجود، بیش از ۹۰۰۰ رمز ارز در جهان وجود دارد که روزبه‌روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. رشد دور از انتظار قیمت بیت کوین در چند سال اخیر سبب شده است افراد بسیاری در سراسر دنیا به‌دنبال سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتالی باشند که در حال حاضر شناخته‌شده نیستند. این افراد با این تفکر که برخی ارزهای دیجیتال ناشناخته پتانسیل رشد را دارند و می‌توانند مانند بیت کوین سود مناسبی را نصیب دارندگان آن ارزهای دیجیتال کنند، اقدام به سرمایه‌گذاری روی آن‌ها می‌کنند. با توجه به گسترش بازار ارزهای دیجیتال، ممکن است پیداکردن ارزهای مناسب برای سرمایه‌گذاری دشوار باشد. یکی از بهترین راه‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزها، خرید بهترین ICO ها است که شرکت‌ها برای تأمین نیازهای مالی خود، آن را با شرایط ویژه در بازار عرضه می‌کنند. توکن‌های جدید عرضه‌شده در حوزه بلاک چین را ICO می‌نامند که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.
فهرست این مقاله
ICO چیست؟

Initial Coin Offerings به معنای عرضه اولیه سکه است و به ‌اختصار ICO نامیده می‌شود. درواقع شرکت‌ها برای افزایش سرمایه اولیه خود از آن استفاده می‌کنند. «آی سی او» یک روش تأمین مالی جمعی برای پروژه‌های بلاک چین است که در آن یک توکن یا دارایی رمزنگاری‌شده پیش از آنکه در بازار اصلی عرضه شود، با قیمت پایین‌تر به کاربران فروخته می‌شود و قابلیت این را دارد که در صورت موفقیت پروژه به یک سرمایه‌گذاری ارزشمند تبدیل شود. درواقع عرضه اولیه کوین‌ها به‌عنوان یک استراتژی شناخته می‌شوند و به شرکت‌ها اجازه می‌دهند برای مرحله اول پروژه‌های خود سرمایه موردنیاز را از عموم مردم جمع‌آوری کنند. این امر فرصت خوبی برای بیشتر سرمایه‌گذاران است تا بتوانند توکن‌هایی را که نسبت به آینده آن‌ها امیدوار هستند، با قیمت بسیار پایین تهیه کنند و پس از افزایش قیمت، توکن‌ها را با سود بسیار خوبی به فروش برسانند.
ICO در سال ۲۰۱۴، با هدف تأمین مالی برای توسعه پروژه اتریوم مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۲۰۱۷ بسیار محبوب شد. پس از محبوبیت بهترین ICO ها چندین سازمان توانستند سرمایه‌ای برای توسعه پروتکل‌ها و اکوسیستم‌های خود به دست آورند. با وجود صدها عرضه اولیه کوین که هرساله عرضه می‌شوند، لازم است سرمایه‌گذاران آگاه باشند که روی چه ارزی سرمایه‌گذاری کنند. راه‌های بسیاری برای شناخت و اطمینان بهترین ICO ها وجود دارد که در دسترس همه کاربران است. در ادامه به مهم‌ترین راه‌های شناخت بهترین آن‌ها خواهیم پرداخت.
آموزش نحوه شناسایی بهترین ICO
هر شخصی که تصمیم به سرمایه‌گذاری روی بهترین ICO ها گرفته است، باید تحقیقات لازم را انجام دهد و با اطمینان روی بهترین ICO سرمایه‌گذاری کند. افراد بسیاری توانسته‌اند با سرمایه گذاری روی عرضه اولیه کوین به سودهای چشمگیری دست یابند و در عین حال افراد فریب‌خورده زیادی نیز بوده و هستند که تمام سرمایه خود را در این مسیر از دست داده‌اند. پیش از هر چیز باید بدانید که هیچ تضمینی برای موفقیت یک پروژه وجود ندارد؛ درنتیجه اولین کاری که باید قبل از سرمایه‌گذاری انجام دهید، این است که مطمئن شوید فریب یک کلاه‌بردار را نخواهید خورد. برای شناخت بهتر یک پروژه و جلوگیری از فریب در این حوزه می‌توان از روش‌های زیر کمک گرفت.

مطالعه وایت پیپر (White Paper)

یک پروژه یا شرکتی که قصد دارد آی سی او عرضه کند، تصمیم خود را با انتشار یک وایت پیپر بیان می‌کند. وایت پیپر سندی است که در آن اطلاعاتی درباره پروژه و اهداف آن، بنیان‌گذاران و میزان سرمایه‌ای که برای توسعه پروژه موردنیاز است وجود دارد. علاوه بر این‌ها ممکن است مواردی مانند زمان برگزاری مناقصه و سایر اطلاعاتی که می‌تواند برای تصمیم‌گیری به سرمایه‌گذاران کمک کند نیز در یک وایت پیپر وجود داشته باشد. اگر تصمیم گرفته‌اید روی یک عرضه اولیه کوین سرمایه‌گذاری کنید، ضروری است پیش از هر چیز وایت پیپر آن پروژه را بررسی کنید. توجه داشته باشید که کاربر باید بداند چه اطلاعاتی را از وایت پیپر دریافت کند. برای بررسی وایت پیپر یک پروژه بهتر است به اطلاعاتی مانند موارد زیر دقت کنید:

ضرورت و چرایی ایجاد پروژه
مسائلی که پروژه به‌دنبال حل‌کردن آن است.
طرح کلی پروژه
نقشه راه
جزئیات فنی پروژه
تیم پروژه و تخصص هریک از آن‌ها
بودجه

سایت پروژه را بررسی کنید

سعی کنید قبل از سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال، به‌خصوص عرضه اولیه کوین‌ها که احتمالاً یک پروژه ناشناخته است، حتماً وب ‌سایت آن پروژه را بررسی کنید. محتوای یک وب ‌سایت می‌تواند به شناخت شما از بنیان‌گذاران و پروژه کمک کند. هرچه یک وب ‌سایت طراحی و محتوای بهتری داشته باشد، معتبرتر به نظر می‌رسد. تیم توسعه‌دهنده باید اطلاعاتی مانند میزان سرمایه‌ای را که جمع‌آوری شده است، در سایت رسمی قرار داده باشند.

غیرمتمرکز بودن و آزادی در بازار ارزهای دیجیتال یک مزیت به حساب می‌آید، اما فراموش نکنید که کنترل‌نکردن ارزهای دیجیتال از سوی نهادها علاوه بر افزایش احتمال کلاه‌برداری، سبب می‌شود درصورت قرارگرفتن در معرض یک کلاه‌برداری، نتوانید به‌صورت جدی پیگیر این مسئله شوید و به بیان ساده کار زیادی از دست شما ساخته نخواهد بود. چنانچه به عرضه اولیه کوین علاقه دارید، بهترین کار این است که درباره پروژه‌ای که قصد سرمایه‌گذاری روی آن را دارید، به‌خوبی تحقیق کنید تا مطمئن شوید سرمایه خود را در پروژه درستی صرف کرده‌اید.

خرید عرضه اولیه طبق مراحل خرید در وب ‌سایت رسمی

هر پروژه‌ای که قصد جمع‌آوری سرمایه برای توسعه پروژه خود را دارد، باید حتماً یک وب ‌سایت رسمی داشته باشد. مراحل ثبت‌نام برای شرکت در عرضه اولیه کوین در سایت درج خواهد شد. حتماً پس از اطمینان یافتن از رسمی‌بودن وب ‌سایت و با تحقیق کامل اقدام به سرمایه‌گذاری روی بهترین ICO ها کنید.

هدف پروژه را در نظر بگیرید

اهداف در پروژه‌های مطمئن به‌وضوح بیان خواهد شد. علاوه بر آن نقشه راه و نحوه برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف بیان خواهد شد. اگر قرار است در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کرده و به این شکل از آن حمایت کنید، لازم است از اهداف و مسیر رسیدن به اهداف اطلاعات کافی داشته باشید. همچنین فراموش نکنید که اهداف باید واقع‌گرایانه و قابل تحقق باشند. بررسی اعداد و ارقام، میزان بازدهی و وعده‌هایی که تیم پروژه ارائه می‌دهند، بسیار می‌تواند در تشخیص بهترین ICO مؤثر باشد. میزان بالای بازدهی ممکن است هر شخصی را وسوسه کند، اما آیا واقعاً امکان تحقق این شرایط وجود دارد؟

اکوسیستم پروژه

نوع توکن عرضه‌شده یکی دیگر از عواملی است که در موفقیت عرضه اولیه سکه بسیار مهم است. آیا پروژه‌ای که ارائه شده است، در صنعت پرداخت کاربرد دارد یا گیمینگ یا پلتفرم‌های مختلف دیگر؟ پروژه‌های مشابه فعال در حال حاضر چه عملکردی داشته‌اند و به‌طورکلی صنعت مربوط رو به رشد است یا جایگاه خود را از دست داده است. مطالعه وایت پیپر و نقشه راه (Road Map) پروژه می‌تواند در این بخش بسیار کارساز باشد.

بنیان‌گذاران پروژه را بشناسید

شفافیت در پروژه یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کرد. اگر بنیان‌گذاران یک پروژه را نشناسید، درواقع یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای شناخت پروژه را از دست داده‌اید. شما باید بتوانید تمام حساب‌های کاربری بنیان‌گذاران پروژه را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید؛ برای نمونه ممکن است شما با بررسی حساب شخصی یک فرد شناخته‌شده به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران آی سی او متوجه شوید وی اصلاً در پروژه نقشی نداشته است و تیم پروژه تنها خواسته‌ است با هدف جذب کاربران بیشتر از نام آن شخص محبوب و شناخته‌شده سوءاستفاده کنند. فراموش نکنید که هر شرکت و سازمانی که اقدام به توسعه یک رمز ارز می‌کند، باید خود را به‌طور کامل معرفی و درباره اهداف خود اطلاع‌رسانی کنند؛ در غیر این صورت به نظر می‌رسد آن پروژه ارزش وقت و سرمایه شما را نداشته باشد.
مهارت، دانش و تجربه بنیان‌گذاران باید حتماً توسط افرادی که قصد شرکت در یک آی سی او را دارند، بررسی شود؛ چراکه این افراد نقش بسزایی در آینده پروژه خواهند داشت؛ برای مثال اگر یک فرد شناخته‌شده در صنعت گیمینگ با شخصی که در صنعت بلاک چین سرآمد است، در یک پروژه همکاری کنند احتمالاً بتوانند پروژه‌ای عالی را پیش ببرند.

بررسی سرمایه‌گذاران پروژه

هر پروژه‌ای که عرضه می‌شود، معمولاً تعدادی سرمایه‌گذار دارد. سرمایه‌گذاران شناخته‌شده و محبوب می‌توانند به‌عنوان یک امتیاز مثبت برای پروژه در نظر گرفته شوند. crounchbase.com یک وب ‌سایت برای بررسی سرمایه‌گذاران پروژه‌هاست. شما می‌توانید پروژه موردنظر خود را در وب ‌سایت پیدا کرده و سرمایه‌گذاران آن را به‌صورت مجزا بررسی کنید.

برای مثال با جست‌وجوی Mina Protocol و سپس کلیک روی Investor می‌توانید سرمایه‌گذاران این پروژه را کاملاً بررسی کنید. البته این پلتفرم اطلاعات بسیار جالب دیگری نیز در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین اگر یک صندوق سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کند، می‌توان آن را مزیتی برای پروژه در نظر گرفت؛ چراکه یک صندوق سرمایه‌گذاری با بررسی‌های دقیق اقدام به سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های مختلف آن هم در بهترین زمان یعنی پایین‌ترین قیمت خواهد کرد؛ البته می‌توان پرتفوی آن صندوق را نیز برای بررسی کیفیت صندوق بررسی کرد.

گروهای خبری آنلاین برای عرضه‌های اولیه سکه

بهترین راه برای اطلاع از پروژه‌های جدید، دنبال‌کردن سایت‌های خبری آنلاینی است که در حوزه بلاک چین فعالیت می‌کنند. بیشتر خبرگزاری‌های این حوزه به‌دنبال اطلاعات دقیق و معتبر هستند و می‌توانند در شناخت پروژه‌های معتبرتر برای سرمایه‌گذاری به شما کمک کنند. Coindesk یکی از بهترین وب‌ سایت‌ها در این زمینه است؛ البته اطلاعات دیگری نیز در این وب ‌سایت وجود دارد.

استفاده از سایت‌ها و انجمن‌ها

زمانی که به‌دنبال سرمایه‌گذاری روی یک آی سی او هستید، میزان مشارکت در آن پروژه می‌تواند اطلاعات خوبی را درباره آن به شما بدهد. اینکه تا چه میزان از این پروژه در فروم‌های مختلف صحبت شده و چه نظراتی درباره آن منتشر می‌شود. همچنین بهتر است با افراد دیگری که درباره آن پروژه یا بنیان‌گذاران آن اطلاع کافی دارند، در ارتباط باشید. پلتفرم‌ها و انجمن‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با پیوستن به آن‌ها با افراد بیشتری در ارتباط باشید و نظر آن‌ها را جویا شوید. فراموش نکنید که لزوماً تمام نظرها درست نیستند. در ادامه به معرفی برخی از پلتفرم‌های معتبر در این زمینه می‌پردازیم.

این وب ‌سایت به‌صورت تخصصی به بهترین ICO ها می‌پردازد، همان‌طور که در صفحه اصلی وب ‌سایت Icodrops.com می‌بینید، پروژه‌هایی که امکان شرکت در آن‌ها وجود دارد (ACTIVE)، پروژه‌هایی که در آینده ارائه خواهند شد (UPCOMING) و پروژه‌هایی که تاریخ شرکت در آن‌ها به اتمام رسیده است (ENDED)، در صفحه اصلی سایت مشاهده می‌شود. همچنین شما می‌توانید آی سی او موردنظر خود را به‌کمک نوار جست‌وجو پیدا کرده و اطلاعات دقیق‌تر آن را بررسی کنید. با کلیک روی یکی از پروژه‌ها اطلاعاتی مانند سرمایه موردنیاز، وایت پیپر، لینک سایت اصلی، نوع پروژه (گیمینگ، مالی و…) را بررسی کنید.

با مراجعه به این وب ‌سایت می‌توانید بهترین ICO های مختلف لیست‌شده را در کنار هم ببینید. یکی از مزایای این وب ‌سایت این است که پروژه‌ها در آن رتبه‌بندی شده‌اند و شما با توجه به رتبه پروژه می‌توانید تصمیم بگیرید که روی آن رمز ارز سرمایه‌گذاری کنید یا خیر. زمان شروع و پایان فعال‌بودن عرضه اولیه کوین، درجه (Platinum, Gold, Silver) و توضیح مختصری از آن پروژه دیگر اطلاعاتی هستند که در صفحه اصلی خواهید دید. همچنین شما می‌توانید با کلیک روی هر پروژه اطلاعات بیشتری را درباره آن به دست آورید.

انجمن‌های مختلفی در زمینه ارزهای دیجیتال وجود دارند که افراد زیادی در آنجا نظرات و پیش‌بینی‌های خود را درباره ارزهای دیجیتال با دیگران به اشتراک می‌گذارند و به این ترتیب با دیگر افراد حاضر در انجمن تبادل اطلاعات می‌کنند. Bitcoin talk یکی از محبوب‌ترین انجمن‌های آنلاین است. در قسمت اطلاعیه این انجمن آخرین ارزهای دیجیتال و آی سی اوها نمایش داده می‌شوند. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین پروژه‌ها از این بخش استفاده کنید.

این پلتفرم اختصاصی نمایش آخرین عرضه‌های اولیه سکه است و شما می‌توانید آخرین پروژه‌ها را در این پلتفرم شناسایی کنید. به‌طورکلی این پلتفرم ارزهای جدید را در قالب لیست‌های متعدد از جمله جدیدترین کوین‌های عرضه‌شده، ارزهایی که به‌زودی عرضه خواهند شد و ارزهای تکمیل‌شده ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با ثبت‌نام در این پلتفرم از طریق هشدارهای ایمیلی از آخرین ارزهای اضافه‌شده اطلاع پیدا کنید.

Reddit یک پلتفرم اجتماعی است که به کاربران امکان ایجاد بخش‌ها و انجمن‌های مختلف درباره موضوع‌های متفاوت را می‌دهد. این پلتفرم توانسته است در جذب کاربران علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال بسیار موفق عمل کند.
خطرات ICO ها چیست؟
همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، ICO ها معمولاً برای پروژه‌های جدید استفاده می‌شوند و چشم‌اندازی که برای یک توکن جدید ترسیم می‌کنند، ممکن است وسوسه‌برانگیز باشد، اما فراموش نکنید که ارزش همه ارزها یکسان نیست و مانند هر سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری روی آی سی اوها نیز بسیار خطرناک است و هیچ تضمینی برای بازگشت سرمایه شما وجود ندارد و درواقع حتی بهترین ICO ها هم ممکن است نتوانند به همه اهداف خود برسند. توجه داشته باشید که می‌توان عرضه‌های اولیه سکه را برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها مانند جمع‌آوری کمک‌های مالی برای استارتاپ و تأمین مالی شرکت‌ها تا کلاه‌برداری‌های آشکار طراحی کرد. شکی نیست آی سی اوها برای انواع شرکت‌های سنتی و افرادی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، سودمند بوده‌اند؛ با این حال با وجود مزایای بسیاری که می‌توانند داشته باشند، با توجه به وضع‌نشدن قانون رسمی درباره ارزهای دیجیتال همچنان خطرات زیادی برای سرمایه کاربران وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد؛ برای مثال کلاه‌برداران می‌توانند به‌صورت مصنوعی قیمت ارزهای متعلق به خود را با داده‌های مثبت کاذب افزایش دهند و با این کار نظر بسیاری از کاربران را به پروژه خود جذب کنند.
سخن پایانی
بازار ارزهای دیجیتال بازاری خطرناک است که سرمایه‌گذاران در آن می‌توانند در مدت کوتاهی سرمایه خود را چند برابر کنند یا کل آن را از دست بدهند. لازم است قبل از ورود به حوزه ارز این مسئله را درک کنید که بازار ارزهای دیجیتال ریسک بیشتری از دیگر بازارهای مالی دارد؛ یعنی سود و ضرر کاربران در این بازار می‌تواند بسیار زیاد باشد. ضروری است پیش از ورود به بازار حتماً اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید. یکی از مزایای بازار ارزهای دیجیتال این است که کاربران می‌توانند از راه‌های مختلف از آن کسب درآمد کنند؛ البته برای رسیدن به چنین مهارتی و شناخت تمام فرصت‌هایی که برخی از آن‌ها بدون ریسک یا با ریسک پایین نیز هستند، شرکت در کلاس رمز ارز بسیار تأثیرگذار است. با این کار کاربران می‌توانند هر آنچه را برای فعالیت در بخش‌های مختلف این بازار به آن نیاز دارند در مدت‌زمانی کوتاه به دست آورند.
پرسش‌های متداول

ICO چیست؟

زمانی که شرکت‌ها بخواهند برای تأمین مالی پروژه‌های خود سرمایه موردنیاز را جمع‌آوری کنند، اقدام به ارائه عرضه اولیه می‌کنند.

چگونه می‌توان بهترین ICO ها را شناخت؟

مطالعه وایت پیپر (White Paper)، بررسی سایت رسمی، در نظر گرفتن هدف پروژه، تحقیق، مطالعه سایت‌های خبری، انجمن و پلتفرم‌ها، خرید از سایت رسمی و شناخت بنیان‌گذاران یک پروژه در شناخت و ارزش‌گذاری آن نقش دارند.

بهترین انجمن‌های آی سی اوها کدام هستند؟

ICO ALERT، Reddit، Bitcoin talk،

آیا بنیان‌گذاران پروژه در موفقیت آی سی او نقش دارند؟

بله، دانش و مهارت آن‌ها، اقبال عموم به‌دلیل وجود افراد باتجربه در یک پروژه و همچنین احتمال آینده روشن به‌دلیل وجود افراد شناخته‌شده در تیم یک پروژه می‌توانند تأثیر مستقیمی بر موفقیت آن پروژه داشته باشند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

چگونه میتوانید بهترین ICO برای سرمایه گذاری را پیدا کنید؟