Skip to main content

از افسانه و نبوغ جان باگل تنها کافی است به این مورد اشاره کنیم که او جزو تاثیرگذارترین سرمایه‌گذاران نیم قرن گذشته است. این سرمایه‌گذار بزرگ به عنوان بنیانگذار Vanguard و خالق صندوق شاخص بورس نیز شناخته می‌شود.
اما نبوغ او در حوزه سرمایه‌گذاری از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ جان باگل از چنان شهرتی در میان سرمایه‌گذاران برخوردار است که هیچکس حاضر به از دست دادن نقل قول‌های حیرت‌انگیز او نیست.
اگر همچنان در رابطه با نبوغ این افسانه سرمایه‌گذاری شک دارید، بهتر است بدانید که شاگردان تنها بعد از ۱۰ تا ۲۰ سال به سرمایه‌گذاران بزرگی تبدیل شده‌اند. افرادی که سود هنگفتی را به جیب زده‌اند.
به همین خاطر است که به هیچ عنوان نباید نقل قول‌های او را از دست داد.
سرفصل‌های این مقاله
نقل قول ‌هایی هوشمندانه از جان باگل
هنگامی که جان باگل نخستین بار با صندوق شاخص جدید خود با درصد سود -۳.۵۲ درصد پا به صحنه گذاشت، مورد تمسخر همگان قرار گرفت. جالب است بدانید این حرکت جان باگل در دوره خود به «حماقت باگل» شهرت داشت. با این حال این صندوق با سرمایه‌ای بالغ بر ۲۶۰ میلیارد دلار به عنوان شگفتی بزرگی در جریان است.
در رابطه با صندوق‌های سرمایه گذاری همه به‌خوبی می‌دانستند که چگونه باید از سایر سهم‌ها پیشی گرفت؛ تنها کافی بود که یک مدیر هوشمند انتخاب کنند. مدیری که به‌خوبی بداند چه زمانی بهترین فرصت برای خرید یا فروش سهام‌هاست.
جان باگل انقلابی در این دیدگاه به وجود آورد. او رویکردی دیگر را برای پیشی گرفتن از رقبا پیش گرفت و بدین ترتیب تحولی شگرف در صنعت سرمایه‌گذاری به وجود آورد. با ما و نقل قول‌های خواندنی جان باگل همراه باشید.
۱. متنوع سازی
«در انبار به دنبال سوزن نباشید، تنها کافی است انبار کاه را بخرید!»
این جمله خلاصه حرکت باگل در برخورد با صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. او به جای استخدام یک مدیر خرید کل صندوق را در پیش گرفت.
۲. هزینه‌ ها
«کنایه غم‌انگیزی در میان ما سرمایه‌گذاران وجود دارد. ما بهای آنچه را که برای آن هزینه زیادی می‌کنیم دریافت نمی‌کنیم، بلکه دقیقاً همان چیزی را دریافت می‌کنیم که هیچ بهایی بابت آن نپرداخته‌ایم.»
به عبارت دیگر هر دلاری که شما از پرداخت هزینه برای استخدام یک مدیر آگاه و باتجربه امتناع می‌کنید، برای خودتان بازدهی دارد و نه مدیر استخدام شده. این نقل قول باگل درست در جایی مقابل شعارهای بازاریابان قرار دارد:
آنچه را به دست خواهید آورد که بابت آن هزینه کرده باشید.
۳. زمان بندی بازار
«این ایده که برای ورود و خروج سرمایه گذاران به بازار بورس زنگ به صدا در می‌آید، قابل اعتماد نیست. با وجود ۵۰ سال سابقه در این حوزه کمتر شخصی را می‌شناسم که با در نظر گرفتن این هیاهوها به موفقیت دست یافته باشد»
افرادی که زمانی ایده آل برای سرمایه گذاری در بازار تعیین می‌کنند، این کار را تنها برای جلب توجه دیگران و پیدا کردن طرفداران زیاد انجام می‌دهند.
«بزرگترین مشکل ناشی از زمان بندی سرمایه گذاری تفاوت بازده سرمایه گذاران نسبت به جریان بازار است. این فرایند برای بسیاری از افراد تنش زا تلقی می‌شود.»
عمده ترین ایراد علمی وارد به زمان بندی این است:
زمان بندی زمانی که تعداد زیادی از سرمایه گذاران به طور همزمان به بازار وارد یا از آن خارج می‌شوند دیگر کارکردی ندارد. محبوبیت بیش از حد چنین سیستم پایانی جز سقوط نخواهد داشت.
۴. حجم معاملات
«طی سال‌های اخیر معاملات سالانه سهام (که به دلیل هزینه‌های معاملات ارزش منفی برای معامله‌گران دارد) ارزشی برابر با ۳۳ تریلیون دلار داشته است. اما زایش سرمایه (به معنای هدایت سرمایه در بخش‌هایی مانند مشاغل جدید، تکنولوژی‌های بی‌مانند، پیشرفت‌های پزشکی و تجهیزات مدرن ارزشی بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار داشته است. به عبارت دیگر ۹۹.۲ درصد از معاملات بازار را گمانه‌زنی در رابطه با بورس و ۰.۸ درصد دیگر آن را هدایت سرمایه در بخش‌های ساخت و ساز تشکیل می‌دهد.
به زبان ساده‌تر جان باگل بیان می‌کند بیش از ۹۹ درصد از فعالیت‌ها در وال‌استریت صرف معاملات ساده شده و تنها کمتر از یک درصد از این معاملات با هدف خلق ایده‌های نو سرمایه گذاری می‌شود. این نقل قول یک تفسیر غم‌انگیز در رابطه با صنعت سرمایه گذاری است.
۵. صندوق‌ های شاخص
«استفاده از داده‌های صندوق‌های شاخص راهکاری ایده آل برای آگاهی از نرخ بازدهی بازار است. این داده‌ها بدون هیچ گونه تلاش و با حداقل هزینه به دست می آیند. صندوق‌های شاخص ریسک ناشی از خطای فردی را از بین می‌برند و تنها ریسک ناشی از بازار را باقی می‌گذارند.
آخرین نکته مهمی که جان باگل در این خصوص بیان می‌کند به شرح زیر است:
«همواره این ریسک وجود دارد که بورس سرمایه گذاران را با خسارت‌های کوتاه مدت مواجه کند. به همین خاطر است که من بخش اعظمی از نمونه کارهای خود را در صندوق‌های اوراق قرضه نگهداری می‌کنم.»
۶. سرمایه‌ گذاری ساده
«سرمایه‌گذاری آنقدر دشوار نیست که شما تصور می‌کنید. به منظور موفقیت در سرمایه‌گذاری تنها کافی است که چند کار درست را انجام دهید و دست به اشتباهات جدی نزنید.»
این جمله شاید در نگاه اول کلیشه‌ای به نظر برسد، اما محال است جان باگل چالش‌هایی را که در سرمایه گذاری با آن مواجه هستیم، نادیده بگیرد. اگر به دنبال لیستی از «چند کار درست» هستید، به موارد زیر توجه کنید:
مدیریت احساسات، خودداری از طمع، کنترل هزینه‌ها، متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری‌ها، صبور بودن و نگرش طولانی‌مدت داشتن، کنترل ریسک، برخورداری از برنامه‌ای بلندمدت و مواردی از این دست.
۷. زمان و صبوری
«زمان دوست شما و شوق بیش از حد دشمن شماست»
۸. ریسک بازار سهام
«اگر تصور از دست دادن ۲ درصد از سهام خود در بازار برای شما مشکل است، بنابراین بهتر است که در بورس سرمایه‌گذاری نکنید.»
۹. اعتماد کردن به دلالان
«دشواری فهماندن چیزی به فردی که کوچک‌ترین شانسی برای فهم آن به شما نمی‌دهد، شگفت‌آور است.»

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم