Skip to main content



به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، وحید یامین‌پور عصر امروز در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان لرستان، اظهار کرد: ستاد ساماندهی امور جوانان محلی برای شنیدن گزارش و گلایه نیست، بلکه ستادی برای ارائه طرح‌های مشترک دستگاه‌های متولی جوانان است.
توجه ویژه رئیس‌جمهور امور جوانان
وی بیان داشت: رئیس‌جمهوری نسبت به شورای عالی جوانان و ستادهای ساماندهی توجه ویژه دارد، همچنان‌که در نخستین جلسه شورای جوانان که سال گذشته و پس از ۱۰ سال با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شد، با دستور آیت‌الله رییسی به احیای دبیرخانه شورای جوانان در نهاد ریاست‌جمهوری دستور دادند و اکنون این دبیرخانه مستقیم زیرنظر رییس‌جمهور موضوع‌ها پیگیری می‌شود.
معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه بر حضور فعالانه اعضای ستاد ساماندهی امور جوانان تاکید و تصریح کرد: انتظار می‌رود طرح‌هایی در جهت مهارت‌پذیری و اشتغال‌آفرینی جوانان بین دستگاه‌های متولی اجرایی شود.
یامین‌پور بیان داشت: متاسفانه در سال‌های گذشته، ستاد ساماندهی امور جوانان به یک جلسه فرعی، نمایشی، گزارش کاری و امتیازگیری در جشنواره شهید رجایی تبدیل شده بود.
مصوبه کارآمد برای حل مسائل جوانان مهم است
وی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم مصوبه کارآمد برای حل مسائل جوانان مهم است، افزود: مهمترین ماموریتی که سند تحول دولت سیزدهم به معاونت امور جوانان محول کرده، ترویج ازدواج آسان، تسهیل‌گیری ازدواج، مددکاری و ارائه خدمات مشاورانه و توسعه مشارکت‌های اجتماعی است.
معاون وزیر ورزش و جوانان بیان داشت: بخشی از اقدامات معاونت جوانان در حوزه فرهنگی برای ترویج ازدواج آسان شامل حمایت از سازمان‌های مردم نهاد فعال در امر ازدواج آسان است،همچنان‌که طی ۸ ماهه امسال حدود ۴۰ میلیارد تومان به سازمان‌های مردم‌نهاد کمک مالی کرده‌ایم.
یامین‌پور ادامه داد: سهم لرستان اما از این پرداخت اندک بوده، چرا که در استان ظرفیت جذب بودجه برای حمایت از موسسات و سازمان‌های مردم نهاد فعال در امر ازدواج آسان را نداشته است.
وی به افزایش تعداد مجوزها به مراکز توسعه کسب‌وکارهای مربوط به حوزه جوانان و ازدواج آن‌ها اشاره و تصریح کرد: تا قبل از این تنها به مراکز تخصصی مشاوره مجوز داده می‌شد، اما از امسال مجوز دفاتر تخصصی مشاوره نیز برای مناطق محروم صادر می‌شود.
صدور مجوز برای تاسیس مراکز راهنمای خانواده
معاون وزیر ورزش و جوانان از صدور مجوز برای تاسیس مراکز راهنمای خانواده طی روزهای پیش‌رو خبر داد و گفت: این مهم به زودی بارگزاری و اتفاق خواهد افتاد.
یامین‌پور بیان داشت: طی ۲ سال گذشته و پس از حدود ۱۰ سال که آمار ازدواج منفی و کاهشی بود، شاهد آمار افزایشی و مثبت وقایع ازدواج هستیم، یکی از مهمترین دلایل این موضوع را می‌توان افزایش جهشی تسهیلات قرض‌الحسنه عنوان کرد.
پرداخت ۸۰ همت تسهیلات ازدواج
وی با اشاره به پرداخت ۸۰ همت تسهیلات ازدواج طی ۸ ماهه امسال، گفت: این در حالی است که در کل سال گذشته این میزان تسهیلات پرداخت شده بود و امسال تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۵۰ هزار همت وام ازدواج پرداخت گردد.
معاون وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: بانک‌ها خیلی تمایل به پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه ندارند، در حالی که تسهیل ازدواج جوانان راهبرد نظام اسلامی و نه تنها دولت سیزدهم است و باید تسهیلات ازدواج را به ساده‌ترین شکل ممکن به زوج‌های جوان پرداخت کنیم.
یامین‌پور با بیان اینکه برای تسهیل در پرداخت تسهیلات ازدواج دستورالعمل داریم و بانک‌ها در صورت تخلف از این دستورالعمل، تحت تعقیب قرار می‌گیرند، افزود: بانک‌ها فقط ۱۵ روز وقت دارند که متقاضی را به شعب ارجاع دهند و پس از تکمیل پرونده تنها ۱۰ روز فرصت دارند که مبلغ وام را واریز کنند.
وی با بیان اینکه همیشه مسئله کمبود اعتبار برای پرداخت تسهیلات ازدواج مطرح نیست و مسائل دیگری در میان است، گفت: چگونه است بانک‌هامی‌توانند آمار پرداخت دیگر وام‌ها را بالا ببرند، اما در تسهیلات ازدواج صحبت از کمبود اعتبار می‌کنند.
معاون وزیر ورزش و جوانان، پرداخت تسهیلات ازدواج را حداقل خدمت دولت برای مثبت نگه داشتن نرخ ازدواج است، افزود: از این‌رو انتظار می‌رود ستاد امور جوانان نسبت به این موضوع توجه بیشتری نماید.
یامین‌پور با انتقاد از کاهش ۱۰ درصدی ثبت وقایع ازدواج در لرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزود: فقره وام پرداختی در استان کاهش یافته است.
وی در خصوص تضمین تسهیلات ازدواج نیز گفت: قانون بودجه ۱۴۰۱ تنها یک ضامن برای دریافت تسهیلات ازدواج را کافی دانسته، اما آیا بانک‌ها این‌چنین عمل می‌کنند.