Skip to main content

به گزارش پتی نیوز، نگاهی به ارزش معاملات بورس در هفته پایانی مردادماه نشان می‌دهد، این رقم به کف 6 ماهه خود رسیده است و روزبه‌روز اعداد پایین‌تری را به ثبت می‌رساند. از طرفی شاخص‌های ورود و خروج پول نیز اخبار خوبی را برای بازار سهام مخابره نمی‌کنند. وضعیت تا حدی وخیم است که گویا بازار سرمایه تنها محلی برای فرار سرمایه شده و صاحبان سرمایه و نقدینگی، دیگر این بازار را مناسب سرمایه‌گذاری نمی‌دانند.
بررسی معاملات این هفته بازار سرمایه نشان‌دهنده نزولی بسته شدن کندل هفتگی شاخص کل است. به طوری که شاخص کل با کاهش 1.81 درصدی از تراز یک میلیون و 973 هزار واحد به سطح یک میلیون و 946 هزار واحد رسید. اما سقوط شاخص هم‌وزن شدیدتر بود و همین امر بحث شاخص‌سازی را دوباره مطرح کرد.
به طوری که شاخص هم‌وزن در هفته گذشته حدود 3.12 درصد کاهش ارتفاع داد و از 684 هزار واحد به 667 هزار واحد رسید. اما نکته‌ای که امید‌ها را از بورس ناامید کرد، بحث پایین بودن ارزش معاملات بود. در هفته گذشته نیز همین موضوع مطرح بود؛ اما نزول بیشتر ارزش معاملات در این هفته، ناامیدی از برگشت بورس را به اوج خود رساند.
بیشترین و کمترین بازدهی

بررسی معاملات این هفته بازار نشان می‌دهد با رشد شاخص‌های بورسی در چهارشنبه، از شدت نوسان منفی هفتگی سهم‌ها کاسته شده است. به این ترتیب از شدت عرضه کمی کاسته شد و ریزش سهم‌ها به شدت هفته گذشته نبود.
نگاهی به معاملات آخرین هفته از مرداد 1402 حاکی از آن است که «نیان» با رشد 17 درصدی پرچمدار سهم‌های پربازده بورس شد و قیمت 13 هزار و 830 تومان را روی تابلو به ثبت رساند. شرکت نیان الکترونیک که در 12 ماهه گذشته 599 تومان سود شناسایی کرد، P/E 23.08 را محاسبه کرده که عدد بالایی محسوب می‌شود.
]]>

تحلیل تکنیکال این سهم نیز نشان می‌دهد، نزدیک‌ترین مقاومت استاتیکی سهم در سطح 16 هزار و 33 تومان و نزدیک‌‌ترین ایستگاه حمایتی نیز در تراز 12 هزار و 564 تومان واقع شده‌اند.

اما سهام گروه صنعتی سدید که در هفته گذشته نیز سروصدای زیادی را به همراه داشت، در هفته پایانی مرداد نیز کم‌بازده‌ترین سهم بورس لقب گرفت. به طوری که در این هفته حدود 14 درصد دیگر از ارزش قیمت وسدید کاسته شد و عدد 334 تومان بر تابلو معاملات چهارشنبه به ثبت رسید.
نگاهی به چارت قیمتی این سهم نشان می‌دهد، نزدیک‌ترین حمایت سهم در محدوده 270 تومان قرار گرفته و بعید است تا آن محدوده، حمایتی از وسدید صورت گیرد.
در نهایت باید گفت، با وجود پایین بودن ارزش معاملات در این هفته، اما کمی از وخامت وضعیت بازدهی سهم‌های منفی کاسته شده و اگر معاملات شنبه نیز صعودی بسته شود، احتمالا کندل هفتگی هفته آینده صعودی است.
گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.