Skip to main content

با گسترش جمعیت و زندگی شهرنشینی نیاز به خودرو بیش از پیش احساس می‌شود، اما با وجود نیاز به خودرو متأسفانه خرید آن در این شرایط اقتصادی در کشورمان کار چندان ساده‌ای نیست؛ به همین دلیل براساس تصمیم دولت قرار شد فروش اینترنتی خودرو از طریق اینترنت و به‌صورت مستقیم و بدون وجود دلالان انجام شود تا متقاضیان خرید خودرو بتوانند خودروهای خود را با قیمت کارخانه دریافت کنند.
از زمان آغاز به فروش اینترنتی خودرو شاهد اجرای طرح‌های فروش مختلف بوده‌ایم؛ برای مثال پیش از این افراد می‌توانستند خودروهای گروه خودسازی سایپا یا دیگر شرکت‌ها خودروسازی را با ثبت‌نام در وب سایت شرکت موردنظر و از طریق شرکت در قرعه‌کشی خریداری کنند، اما در زمان نگارش این مقاله روش قرعه‌کشی کامل حذف شده است و افراد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و براساس سیستم نوبت‌دهی، خودرو موردنظر خود را دریافت کنند. در ادامه نحوه ثبت نام سایپا را شرح خواهیم داد.
فرایند ثبت نام سایپا
برای ثبت نام سایپا و خرید ماشین‌های این شرکت در زمانی که طرحی برای فروش از طریق وب سایت این شرکت منتشر شود، یا زمانی که به این سامانه برای واریز وجه و دیگر امور نیاز داشته باشید، باید یک حساب کاربری در وب سایت ایجاد کنید. این کار بسیار ساده است و در چند گام انجام می‌شود. در ادامه نحوه ثبت نام سایپا را شرح خواهیم داد.
ابتدا وارد سامانه شرکت خودروسازی سایپا به آدرس www.saipa.iranecar.com شوید و از نوار نارجی‌رنگ بالای صفحه، روی گزینه «ورود/ ثبت نام» کلیک کنید تا مرحله بعدی برای شما نمایان شود.

اگر پیش از این در سامانه شرکت خودروسازی سایپا ثبت‌نام کرده باشید، باید نام کاربری و رمز عبور خود را در کادرهای موجود در پنجره وسط تصویر وارد کرده و سپس روی گزینه «ورود» کلیک کنید، اما در صورتی که قصد ساخت حساب کاربری در این سامانه را داشته باشید، باید روی لینک «تاکنون ثبت نام نکرده‌اید؟» در پایین پنجره که در تصویر هم مشخص شده است کلیک کنید تا به مرحله بعد منتقل شوید.
سپس اقدام به ثبت‌نام در سایت کنید و در زمان نیاز به پنل کاربری خود تنها با وارد کردن نام کاربری و رمزعبور وارد وب سایت شوید و عملیات پرداخت یا دیگر امور را انجام دهید. توجه داشته باشید که در زمان نگارش این مقاله، خرید اینترنتی تمام خودروهای داخلی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام خواهد شد؛ با این حال برای پرداخت مبلغ خرید خودرو به سامانه سایپا نیاز پیدا خواهید کرد؛ بنابراین بهتر است ثبت نام سایپا را نیز انجام دهید.

در اینجا باید اطلاعات هویتی خود از جمله نام، نام خانوادگی و دیگر مشخصات فردی، اطلاعات بانکی، آدرس و… را در کادرهای موجود وارد کنید. با اسکرول به پایین صفحه کادرهای بیشتری را خواهید دید که باید همه آن‌هایی که علامت ستاره در کنار خود دارند به‌درستی وارد کنید.

پس از وارد کردن تمام اطلاعات در کادرها، حالا باید بخش «من ربات نیستم» را فعال کرده و درنهایت روی گزینه «ثبت اطلاعات» کلیک کنید تا به این ترتیب اطلاعاتی را که وارد کرده بودید در سامانه ثبت شوند و بتوانید به مرحله بعد در ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سایپا منتقل شوید.

نکته بسیار مهمی که پیش از اقدام به ثبت نام سایپا و احراز هویت آن باید توجه داشته باشید این است که شماره موبایل متقاضی باید حتماً به نام وی باشد. در این مرحله از احراز هویت شما باید کد ملی خود را در کادری که در تصویر مشخص شده است وارد کنید تا بتوانید پیامکی شامل یک کد تأیید دریافت کنید.
از آنجا که شماره موبایل و کد ملی باید متعلق به یک شخص باشند هویت شما از این طریق مشخص خواهد شد. پس از وارد کردن کد ملی باید روی گزینه «ادامه» کلیک کنید.

شرکت سایپا یک کد تأیید را به شماره موبایل شما ارسال خواهد کرد که باید آن را در این بخش وارد کنید و سپس روی گزینه «ادامه» کلیک کنید. ثبت‌نام و احراز هویت شما تقریباً به پایان رسیده است و حالا با انجام بازیابی رمزعبور شما می‌توانید از سامانه سایپا استفاده کنید.

خرید سایپا از طریق سامانه یکپارچه
همان‌طور که پیش از این نیز بیان کردیم، در زمان نگارش این مقاله خرید خودرو شرکت‌های خودروسازی مختلف تنها از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ممکن است که در این روش به‌کمک سیستم نوبت‌دهی متقاضیان در نوبت‌های مختلف خودرو موردنظر خود را دریافت خواهند کرد.
درواقع کاربران با ثبت درخواست خرید خودرو از هر شرکتی که مدل‌هایی در طرح‌های فروش ارائه کند، می‌توانند درخواست خرید خود را در سامانه یکپارچه ثبت کنند و با دریافت نوبتی که به آن‌ها اختصاص داده می‌شود، مبلغ خودرو را در سامانه سایپا (هر سامانه متعلق به هر شرکت دیگر) را پرداخت کرده و صاحب خودرو شوند.
با فرض اینکه شما در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ثبت‌نام کرده‌اید، در ادامه نحوه ثبت نام سایپا (ثبت درخواست خرید خودروهای شرکت سایپا در سامانه یکپارچه) را شرح خواهیم داد. همچنین پیش از هر چیز باید بدانید برای ثبت درخواست خرید در این سامانه شما باید اقدام به افتتاح حساب وکالتی در بانک‌های مجاز کنید و مبلغ 100 میلیون تومان را نیز به آن حساب واریز کنید.
توجه داشته باشید که با کسر مبلغ، درخواست شما به‌صورت خودکار لغو خواهد شد و البته پس از اعلام نتایج کاربران می‌توانند مبلغ 100 میلیون تومان را برداشت کنند. درواقع کاربران با واریز این مبلغ در حساب وکالتی به خودروساز اطمینان می‌دهند که واقعاً قصد خرید خودرو را دارند و با اهداف دیگر اقدام به ثبت نام سایپا نکرده‌اند.
پس از ورود به صفحه اصلی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو حالا می‌توانید لیست خودروهای ارائه‌شده در طرح را مشاهده کنید. اگر قصد داشته باشید اقدام به ثبت نام سایپا کنید و درواقع خودرو خود را تنها از این شرکت انتخاب کنید باید در ستون سمت راست تصویر روی گزینه «سایپا» کلیک کنید تا تنها مدل‌های این شرکت خودروسازی برای شما لیست شوند.
با بررسی مدل‌های مختلف و پیدا کردن خودرو موردنظر خود باید روی گزینه «انتخاب» مربوط به همان مدل خودرو کلیک کنید تا بتوانید ثبت درخواست خرید خود را تکمیل کنید.

با انتخاب مدل خودرو موردنظر می‌توانید آن خودرو را با شرایط مختلف خریداری کنید. در این بخش باید طرح و بخشنامه موردنظر خود را انتخاب و روی آن کلیک کنید تا ثبت درخواست شما انجام شود. البته مراحل برای انتخاب خودرو از دیگر شرکت‌های خودروسازی نیز به همین ترتیب است.

با انتخاب خودرو و بخشنامه مخصوص حالا می‌توانید مشخصات خودرویی که انتخاب کرده بوید را مشاهده کنید، همچنین در بخش بعدی اطلاعات خودتان شامل نام، نام خانوادگی و کد ملی دیده می‌شود که در صورت درست بودن تمام اطلاعات باید بخش «من ربات نیستم» را فعال کرده و سپس روی گزینه «ثبت درخواست» کلیک کنید.
با انجام این کار درخواست شما ثبت شده و حالا نام شما با خودرویی که ثبت کرده بودید براساس برنامه تولید و عرضه شرکت خودروسازی سایپا در لیست قرار گرفته و نوبت برای پرداخت هزینه و دریافت خودرو به شما اعلام می‌شود.

واریز وجه منتخبین پیش فروش سایپا
پس از دریافت پیامک شما باید اقدام به واریز وجه برای شرکت سایپا کنید تا به این ترتیب قراردادی بین شما و شرکت منعقد شود و بتوانید خودرو را تحویل بگیرید. در نظر داشته باشید اگر مبلغ موردنظر را پرداخت نکنید نوبت خود را از دست خواهید داد. برای آنکه بتوانید مبلغ خودرو را پرداخت کنید باید وارد وب سایت خودروسازی سایپا شوید و سپس از نوار بالای صفحه تب «واریز وجه منتخبین» را انتخاب کنید.

در این بخش باید از تب «ورود» کد ملی و رمزعبور خود را وارد کنید و پس از وارد کردن کد امنیتی در کادر مربوط روی گزینه «ورود» در پایین پنجره کلیک کنید تا به بخش واریز وجه منتخبین منتقل شوید و از آنجا بتوانید مبلغ موردنظر را پرداخت کنید.

سخن پایانی
خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی به‌دلیل وجود دلالان با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی خودرو در بازار آزاد انجام می‌شد؛ به همین دلیل براساس طرح‌های ارائه‌شده از سوی وزارت صمت متقاضیان می‌توانند خودرو موردنظر خود را مستقیم و با قیمت کارخانه دریافت کنند تا به این ترتیب دست دلالان و واسط‌ها از بازار خودرو کوتاه شود.
قانون جدیدی که مطرح شده خرید خودرو بدون قرعه‌کشی است. درحقیقت اگر شما قصد خرید خودرو سایپا، ایران خودرو یا دیگر برندها را داشته باشید می‌توانید در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ثبت نام کنید و با دریافت نوبت خود، مبلغ را پرداخت کرده و خودرو را دریافت کنید. ما سعی کردیم در این مقاله ثبت نام سایپا در سایت شرکت سایپا و همچنین ثبت درخواست در سامانه یکپارچه را شرح دهیم.
 
پرسش‌های متداول

آیا افرادی که گواهی‌نامه رانندگی ندارند می‌توانید در ثبت نام سایپا شرکت کنند؟

خیر، افرادی که گواهی‌نامه رانندگی نداشته باشند نمی‌توانند سفارش خرید خود را ثبت کنند و حتی درصورت ثبت سفارش در هر مرحله‌ای از دریافت که شرکت متوجه شود، درخواست وی لغو خواهد شد.

خرید خودروهای شرکت سایپا به چه ترتیب است؟

در زمان نگارش این مقاله افراد برای خرید خودروهای شرکت سایپا باید در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ثبت نام و خودرو موردنظر خود را در آنجا انتخاب کنند تا به این ترتیب در نوبت‌دهی لحاظ شوند. پس از دریافت پیامکی که شما را به‌عنوان منتخب یک دوره معرفی خواهد کرد، شما باید به سامانه سایپا مراجعه و اقدام به پرداخت مبلغ موردنظر کنید تا بتوانید خودرو را تحویل بگیرید.

آیا متقاضیان برای خرید خودروهای سایپا باید حساب وکالتی داشته باشند؟

بله، بهتر است پیش از ثبت‌نام و در اولین قدم اقدام به افتتاح حساب وکالتی کنید و مبلغ 100 میلیون تومان را به آن واریز کنید تا بتوانید سفارش خرید خود را ثبت کنید و در نوبت‌دهی لحاظ شوید.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۵۹ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقالات بورس خودرو به شما پیشنهاد میکنیم: