Skip to main content

گروه اقتصاد و درآمد: تولید نفت خام اوپک در ماه مارس3000 بشکه در روز نسبت به فوریه افزایش یافت؛ چرا که ایران و عربستان سعودی کمی تولید خود را افزایش دادند.
به گزارش جماران، بر اساس اعلام دبیرخانه اوپک، گزارش ماهانه بازار نفتMOMR) ) اوپک نشان داد تولید نفت هر 12 عضو اوپک – از جمله ایران، لیبی و ونزوئلا که از کاهش اوپک پلاس معاف هستند – در ماه مارس به طور متوسط 26.60 میلیون بشکه در روز بود که 3000 بشکه در روز نسبت به فوریه افزایش داشت.
بر اساس منابع ثانویه ای که اوپک از آنها برای ردیابی تولید استفاده می کند، ایران، عربستان سعودی، گابن و کویت اندکی تولید نفت خود را افزایش دادند، در حالی که تولید در نیجریه، عراق و ونزوئلا کاهش یافت.
بزرگترین تولیدکننده اوپک، عربستان سعودی، تولید خود را در ماه مارس 20 هزار بشکه در روز افزایش داد و به 9.037 میلیون بشکه در روز رساند. این در راستای تعهد سعودی ها با کاهش یک میلیون بشکه ای داوطلبانه است که این کشور تا پایان نیمه اول سال «حدود 9 میلیون بشکه» نفت خام را تولید خواهد کرد.
گزارش دبیرخانه اوپک نشان می دهد که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، عراق، در حالی که مقداری تولید را کاهش می‌داد، همچنان بسیار بالاتر از حجم تعهد شده خود بود.
بر اساس منابع ثانویه در گزارش اوپک، عراق نزدیک به 200 هزار بشکه در روز بیشتر از وعده خود برای حفظ تولید در 4 میلیون بشکه در روز تولید کرد، زیرا تنها 23 هزار بشکه در روز تولید را نسبت به فوریه کاهش داد. بر اساس اطلاع این منابع میانگین تولید نفت عراق در ماه مارس 4.194 میلیون بشکه در روز بود.
به گفته منابع ثانویه اوپک، ایران که از این کاهش ها مستثنی شده است، تولید نفت خود را در ماه مارس به 3.188 میلیون بشکه در روز افزایش داده است که 28000 بشکه در روز نسبت به فوریه افزایش یافته است.

 

 

اخبار مرتبط

آمار سالانه اوپک: ارزش سالانه صادرات نفت ایران افزایش یافت + جدول

رسانه روسی: ایران و روسیه به دنبال اوپک گازی هستند/ تهران و مسکو طرح های مشابهی دارند

توافق اوپک پلاس برای ادامه دادن به کاهش تولید نفت

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف اندازی غربی‌ها شوند/ بنای ایران تداوم و تقویت همکاری سازنده با اوپک است

تصمیم برخی اعضای اوپک‌پلاس برای کاهش دوباره تولید نفت

وزیر نفت: در اوپک دیدگاه‌های مشترکی با عربستان داریم

سوء استفاده مشتریان خارجی از رقابت چند نهاد و ارگان برای فروش نفت ایران: بیگانگان تخفیفات قابل ملاحظه ای می‌خواهند!

یکدستی حکومت و جنگ اوکراین عامل بهبود نسبی اقتصاد کشور/ کجای فروش نفت ما، مفت فروشی است؟!/ افزایش واردات نشان دهنده رونق است نه به گل نشستن تولید/ موافقت با FATF در صورت رفع تحریم ها/ ضرورت آزاد شدن کامل واردات خودرو

راغفر: تک نرخی کردن نرخ ارز، توهمی بیش نیست/ ارزی وجود ندارد که دولت بتواند آن را تخصیص دهد / به نظام سهمیه بندی بازگردیم/ چرخش های روسیه درقبال غزه، برای تسهیل در فروش نفت است / اقلام یارانه ای سال آینده محدود تر می شوند

خادمی: ضعیف بودن وزارت نفت، پای نهادهای دیگر برای فروش نفت کشور را باز کرده / می گویند بین بد و بدتر، انتخاب می کنیم! نباید وزارتخانه و پست ها را بگیرید، کارش را برون سپاری کنید!

خاقانی: مجوزهای متعدد فروش نفت، احتمال فساد و اختلاس را افزایش می‌دهد! فروشنده های متعدد، فقط قیمت نفت ایران را کاهش می دهد/ سعی می‌کنند صنعت نفت را منحل کنند / با برنامه هفتم توسعه دیگر بیت المالی وجود ندارد!

میرترابی: خطر ایجاد بابک زنجانی ها در نبود شفافیت/ خاقانی: تعدد بازیگران فروش نفت ایران، احتمال اختلاس را بالا می برد / حسینی: قرارگاه ها میزان فروش نفت را بالا برده اند

محکومیت دو مرد آمریکایی در پرونده تلاش برای فروش نفت ایران/ شاید آنها به ۴۵ سال زندان محکوم شوند

جهانگیری: واگذاری فروش نفت به خارج از مجموعه وزارت نفت می‌تواند خسارت های ملی جبران ناپذیری داشته باشد

انتهای پیام