Skip to main content

پتی نیوز گزارش می‌دهد:

متخصصان هشدار می‌دهند، ممکن است در آینده روبل دیجیتال (CBDC) روسیه با مشکلاتی مواجه شود، زیرا این رمز ارز جدید می‌تواند تأثیر منفی بر بخش بانکداری تجاری داشته باشد.

به گزارش پتی نیوز، در کنفرانس بانکی برگزار شده در مسکو طی هفته گذشته، کارشناسان صنعت مالی روسیه احساسات متضادی نسبت به روبل دیجیتال داشتند.

تاتیانا روزدسنتسنسکایا، استاد دانشگاه دولتی کوتافین مسکو، بیان داشت، استفاده از روبل دیجیتال برای صدور وام یا انباشت سود غیرممکن است. وی افزود که سیستم حقوقی روسیه باید برای انطباق با فضای ارزهای دیجیتال جدید تغییر کند.

یکی استادان دیگر همان دانشگاه، ایرینا میخیوا، هشدار داد که روبل دیجیتال می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر نقدینگی بانک‌های تجاری داشته باشد. وی توضیح داد، روبل دیجیتال فقط برای تسویه حساب طراحی شده است و نمی‌توان از آن برای سایر خدمات مالی مانند وام یا رهن استفاده کرد.

تاثیر بر بانک‌های تجاری

میخیوا گفت که بانک مرکزی روسیه (CBR) محدودیت‌های نقدینگی ناشی از روبل دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد و آماده است تا در صورت بروز هرگونه خسارت به بانک‌های تجاری، آن را جبران کند. با این حال، وی هشدار داد که اجرای سراسری روبل دیجیتال هنوز می‌تواند منجر به کاهش نقدینگی در بانک‌های تجاری شود.

مکسم باشکاتوف، رئیس توسعه حقوقی در مرکز تحقیقات استراتژیک این کشور، پیشنهاد کرد که پذیرش روبل دیجیتال ممکن است نیاز به تشویق داشته باشد تا عموم مردم را تحت تأثیر قرار دهد. وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر هیچ انگیزه‌ای برای مردم برای استفاده از روبل دیجیتال وجود ندارد و پذیرش آن احتمالاً کند خواهد بود.

تمرکز بانک مرکزی بر پذیرش بین المللی روبل دیجیتال

برخلاف نگرانی‌های مطرح شده توسط بانک‌های تجاری، بانک مرکزی به نظر می‌رسد بر استفاده از روبل دیجیتال جهت تجارت بین المللی تمرکز دارد. معاون مدیر حقوقی بانک مرکزی، آندری بوریسنکو در کنفرانس بانکی به شرکت کنندگان گفت، “انتقالات رمز ارزها به شکل بین المللی” بر نرخ ارز بین المللی تأثیر نخواهد گذاشت.

بانک مرکزی این کشور بررسی کرده است که آیا می‌توان با بانک‌های مرکزی دیگر مانند بانک‌های بلاروس و قزاقستان آزمایش هایی را راه اندازی کرد. هر دو این کشورها از متحدان روسیه هستند و آزمایش‌های CBDC خود را سریعاً راه اندازی کرده‌اند.

پیشرفت کند روبل دیجیتال

براساس گفته‌های یک مجله، روسیه گزارش داد که بانک مرکزی ممکن است آزمایش مرحله دوم اجرای CBDC  خود را قبل از پایان سال راه اندازی کند. این رسانه نوشت که بانک مرکزی انتظار دارد لیست شرکت کنندگان آزمایش را در مرحله دوم، چه در مورد شهروندان و چه شرکت‌ها، گسترش دهد.

به طور کلی، راه اندازی روبل دیجیتال روسیه با مشکلاتی مواجه است. بانک‌های تجاری نگران تأثیر ارز جدید بر نقدینگی هستند و مشخص نیست که روبل دیجیتال چگونه در اقتصاد واقعی استفاده خواهد شد. بانک مرکزی بر استفاده از روبل دیجیتال برای پرداخت‌های بین المللی تمرکز دارد، اما مشخص نیست که این مسئله چقدر موفق خواهد بود.