Skip to main content


پتی نیوز –

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از راشاتودی، شرکت انویدیا در گزارش روز سه‌شنبه خود اعلام کرد که دولت ایالات متحده به این شرکت سازنده تراشه دستور داده است که فوراً ارسال برخی از تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته خود را به چین متوقف کند.

وزارت بازرگانی آمریکا مجموعه‌ای از محدودیت‌های جدید صادرات تراشه و قطعات نیمه رسانا را منتشر کرده است که تعریف تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته را سخت‌تر کرده و اقدامات پیشگیرانه مانند مجوزهای اضافی را بیشتر کرده است.
این محدودیت‌ها قرار بود 30 روز پس از 17 اکتبر اجرایی شود یعنی زمانی که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اقداماتی را برای جلوگیری از صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته توسط شرکت‌های آمریکایی به کشورهایی از جمله چین، ایران و روسیه اعلام کرد.
با این حال، انویدیا اعلام کرد که روز دوشنبه ازسوی واشنگتن ابلاغیه‌ای را دریافت کرده است که محدودیت‌های صادراتی باید از همان روز برای همه محصولاتی که از سقف عملکرد پردازنده به‌روز شده فراتر می‌روند و برای مراکز داده طراحی یا به بازار عرضه می‌شوند، اعمال شود.
این سازنده تراشه در گزارش خود به این موضوع اشاره نکرد که چرا مقامات ایالات متحده این زمان بندی را جلوتر انداخته‌اند، اما افزود که انتظار نمی‌رود این اقدام در کوتاه مدت تاثیری بر درآمد آن داشته باشد.
طبق آخرین ممنوعیت‌های صادراتی، انویدیا باید تحویل تراشه های اصلاح شده هوش مصنوعی A800 و H800 را بدون مجوز متوقف کند.
هر دو تراشه برای بازار چین به‌عنوان جایگزینی برای پردازنده‌های هوش مصنوعی A100 و H100 ساخته شده‌اند که مشمول محدودیت‌های قبلی ایالات متحده در اکتبر 2022 قرار گرفتند.
دو تراشه ساز بزرگ دیگر ایالات متحده یعنی شرکت ای‌ام‌دی AMD و اینتل که تراشه‌های هوش مصنوعی را به چین عرضه می‌کنند نیز تحت تأثیر این تحریم قرار گرفته‌اند.

∎​