Skip to main content

در دنیای اقتصاد امروزی، بازارهای مالی و معاملاتی مانند رمز ارز، به یک مکان مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. با اینحال، ضررهایی که ممکن است در این مسیر، با آن‌ها روبه‌رو شویم، بسیاری از ما را نسبت به فعالیت در این بازارها، دچار تردید کرده است. همه ما داستان‌هایی را شنیده‌ایم که در آن‌ها، تریدر، در بازارهای کریپتویی وارد شده و در نهایت با ضررهای متعدد از آن خارج شده است. در مقابل کم نشنیده‌ایم در مورد افرادی که با سودهای چند میلیاردی، در این بازارها فعالیت داشته‌اند. با توجه به چنین شرایطی، بهترین تصمیم چیست؟ آیا گذر از این سودها، کار عاقلانه‌ای است؟
مدیریت ریسک در معاملات کریپتوکارنسی
در این مقاله از پتی نیوز، به دنبال کشف و افشای راز هیچ‌کدام از تریدرهای موفق و خوش‌شانس نیستیم؛ زیرا اساسا هیچ رازی برای افشا وجود ندارد. اگر تنها کمی در این بازارها فعالیت داشته باشید، می‌دانید که این تریدرها تافته جدا بافته نیستند و این‌طور هم نیست که شانس در خانه‌شان را زده باشد.
موفقیت تمامی این افراد، بعد از تسلط به مباحث معامله، فقط و فقط تحت تاثیر یک موضوع است؛ مدیریت ریسک. اگر شما هم با این چالش مواجه‌اید و به دنبال راهی برای غلبه بر این دست نگرانی‌ها می‌گردید، مطالب ما می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد؛ با ما همراه باشید.
کاربرد دارایی های دیجیتال
شاید این تصور وجود داشته باشد که مگر کسی وجود دارد که پاسخ این سوال را نداند؟ قضیه آن شتری را شنیده‌اید که از اول بارش کج بود و به مقصد نمی‌رسید؟ پس بد نیست برای جلوگیری از هرگونه مشکل در آینده، از همین حالا پایه‌های محکمی برای درک این دارایی‌ها بسازیم. به عبارتی دیگر، بهتر است از ابتدا دید عمیق و درستی در مورد ابتداییات این موضوعات داشته باشیم.
وقتی بیت کوین در سال 2009 وارد بازار شد، افراد زیادی به آن توجه نشان ندادند؛ اما با افزایش قیمت‌ها، به مرور، نگاه‌ها به بیت کوین نیز تغییر کرد. در نهایت، در سال 2013، اتریوم با یک بلاک چین قابل برنامه‌ریزی و چندمنظوره، وارد بازار شده و دنیا را متحیر کرد. در نتیجه این اتفاق، افراد متوجه شدند که می‌توانند با استفاده از بلاک چین، مالکیت چیزهای دیجیتالی را به دست گرفته و این موضوع باعث افزایش اعتبار دارایی‌های دیجیتال شد.
کریپتو کارنسی تنها یکی از دارایی‌های دیجیتال است و با گذر زمان، نوع جدیدی از آن‌ها معرفی می‌شود. امروزه، بسیاری از سازمان‌ها به دنبال راهی هستند تا با استفاده از بلاک چین و دارایی‌های دیجیتال، فرایندهای خود را بهبود بخشیده و در نهایت هزینه‌ها را کاهش دهند.
برای شرکت‌هایی که پشت این پلتفرم‌ها هستند، انگیزه مثل روز روشن است؛ هر جا که فرصتی وجود داشته باشد، شرکت‌ها لحظه‌شماری می‌کند تا از آن پول دربیاورند. برای مثال، ارزش بازار رمزارزها در ژانویه 2022 بیش از ۱.۷ تریلیون دلار بود؛ عدد حیرت‌آوری ا‌ست، نه؟! عجیب‌تر خواهد بود اگر بدانید این عدد همچنان در حال رشد است.

منظور از مدیریت دارایی کریپتو کارنسی چیست؟
به زبان ساده، مدیریت دارایی‌های کریپتو، به معنای خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال به‌عنوان سرمایه‌گذاری و مدیریت یک سبد است تا در نتیجه این کار، ارزش کلی آن افزایش پیدا کند.

«اگرچه مدیریت دارایی موضوع جدید و تازه‌ای نیست، اما با ورود رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک چین، نیاز به مدیریت دقیق سبد، از همیشه حیاتی‌تر شده است.»

کاهش خطر و مدیریت ریسک در معاملات کریپتو کارنسی
برای هر تریدر حرفه‌ای، داشتن برنامه معاملاتی ضروری است. در بازارهای نوسانی کریپتوکارنسی، این برنامه به مدیریت بهتر ریسک کمک می‌کند. به بیانی دیگر، با استفاده از چنین برنامه‌ای، می‌توانید پایداری در معاملات خود را افزایش داده و به سمت سودآوری حرکت کنید.
در زمان تهیه برنامه معاملاتی، باید جزئیاتی از نحوه ورود و خروج از معاملات، شاخص‌های ورود و خروج، اندازه موقعیت‌ها و تنظیمات مربوط به توقف ضرر یا همان استاپ لاس را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که استفاده از یک استراتژی معاملاتی، مزایای زیادی در اختیار شما می‌گذارد؛ برای مثال کاهش استرس در طول روز، کاهش از دست دادن فرصت‌ها و آگاهی بیشتر از عاداتتان که به شما در توسعه مهارت‌های معاملاتی کمک می‌کند.
وقتی یک استراتژی معاملاتی در دست دارید، گام مهم بعدی وفادار ماندن به آن است؛ حتی زمانی که با ضرر مواجه می‌شوید یا بهتر است بگوییم «به‌ویژه»، زمانی که با ضرر مواجه می‌شوید.

«در دنیای معاملات، ضرر کردن امری طبیعی است، حتی برای بهترین‌ها.»

متأسفانه بسیاری از تریدرهای تازه‌کار، با اولین ضررها، نقشه و استراتژی خود را دست‌کم می‌گیرند؛ اما یادتان باشد، وفادار ماندن به استراتژی، کلید موفقیت در معاملات طولانی‌مدت است. اگر به هر دلیلی از نقشه خود منحرف شوید، ممکن است به‌جای بهبود، وضعیت را بدتر کرده و ضررهای بیشتری ببینید.
استاپ لاس یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش ریسک در معاملات
یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از ایجاد ضررهای بزرگ در معاملات، استفاده از «استاپ لاس (Stop Loss)» است. این دستور، به شما اجازه می‌دهد تا حد معینی برای فروش دارایی‌تان تعیین کنید تا احتمال ایجاد ضررهای بزرگ به حداقل برسد. فرض کنید 10 قرارداد BNBBUSD، با قیمت 350 دلار خریده‌اید؛ اگر نمی‌خواهید بیشتر از 20٪ ضرر کنید، یک استاپ لاس در قیمت 280 دلار تنظیم می‌کنید. در نهایت، اگر قیمت به این مقدار رسیده یا کمتر شود، قراردادهای شما به قیمت بازار فروخته می‌شوند.
تریدرها از دستورات استاپ لاس، به‌عنوان بخشی از استراتژی مدیریت ریسک خود استفاده می‌کنند تا درصورت نرسیدن به انتظارات، موقعیت‌های معاملاتی خود را ببندند. استاپ لاس، به تریدرها امکان می‌دهد تصمیم‌های از پیش تعیین شده برای فروش داشته و در نهایت، احساسات را از کار جدا کنند.

محدود کردن مرز ریسک در هر معامله به 5٪
مدیریت سرمایه به شما کمک می‌کند مقدار پولی را که در یک معامله می‌گذارید، کنترل کرده و در نتیجه میزان ریسک را کاهش دهید تا در عین حال از حساب خود نیز سود ببرید. استراتژی درست برای این کار، این است که هرگز بیشتر از 5٪ از ارزش حساب خود را در یک معامله نگذارید. این مقدار با تغییر ارزش حساب شما ممکن است افزایش یا کاهش داشته باشد؛ اما با این محدودیت، اطمینان خواهید داشت که تمام پول‌تان را در یک معامله به خطر نیانداخته‌اید.
به یاد داشته باشید که با توجه به ناپایداری و نوساناتی که در بازار کریپتو کارنسی وجود دارد، وقتی در قراردادهای با اهرم بالا مانند قراردادهای فیوچرز به‌صورت بی‌حد و مرز سرمایه‌گذاری می‌کنید، ممکن است در چند دقیقه، تمام سرمایه خود را از دست بدهید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که تنها 1-2٪ از سرمایه خود را در یک معامله ریسک کرده و به هیچ وجه، سقف 5٪ را رد نکنید.
فرض کنید در کیف پول فیوچرز خود، 10,000 BUSD دارید؛ در این شرایط، شما باید برای هر معامله، فقط 100 تا 200 BUSD ریسک کنید. وقتی به‌خوبی ریسک‌ها را مدیریت کرده و به میزان مناسبی معامله می‌کنید، می‌دانید کجا و چگونه مرز ضرر خود را تعیین کرده و در نتیجه، نسبت سود به خطر را مدنظر قرار می‌دهید. حتی اگر معامله خوب پیش نرود، شما فقط 2-1٪ از سرمایه خود را از دست داده‌اید.

«پس به زبان ساده‌تر، داشتن یک برنامه مدیریت سرمایه منظم، باعث می‌شود شب‌ها راحت‌تر و بدون نگرانی بابت از دست دادن دارایی‌هایتان، بخوابید.»

عدم انجام ترید بی‌مورد
اگر می‌خواهید در بازار کریپتو کارنسی یا هر بازار دیگری معامله کنید، باید مراقب زیاده‌روی باشید. ترید بی‌مورد، زمانی رخ می‌دهد که شما تعداد زیادی معامله باز داشته و یا مقدار غیرمتناسبی از سرمایه خود را در یک معامله وارد کنید که درنتیجه این اتفاق، تمام دارایی‌هایتان را در معرض خطر قرار می‌دهید.
برای جلوگیری از معامله بی‌جا و بی‌مورد، باید یک برنامه معاملاتی داشته و به آن پایبند بمانید و در نهایت با انضباط به استراتژی از پیش تعیین شده عمل کنید. بیشتر تریدرهای تازه‌کار با معاملات بی‌مورد، خود را وارد ضرر کرده و مهم‌ترنی دلیل این موضوع، کنترل نکردن احساساتی مانند طمع، ترس و هیجان است.
اگرچه تریدرها می‌توانند با معاملات متعدد، سود زیاد و بیشتری کسب کنند؛ در مقابل نیز ضررها، می‌تواند به همان اندازه سنگین باشند. یک رویکرد عاقلانه برای محدود کردن ضررها از تمام معاملات، تعیین حداکثر برای مقدار سرمایه‌ای است که در هر ترید به خطر می‌اندازید.

توجه به میزان بودجه
ترید کنید، اما نه بیشتر از مقداری که توانایی از دست دادن آن را ندارید! اگر برای مثال، 25 موقعیت معاملاتی در پورتفولیوی خود داشته و مقدار ریسک برای هر موقعیت 1٪ باشد، قابل تصور است که تمامی 25 موقعیت همزمان به ضرر شما عمل کرده و باعث خسارت 25٪ از پورتفولیوی شما می‌شوند. نباید این نکته را فراموش کنید که در بازارهای رمزارز، تقریباً هر چیزی ممکن است.
علاوه بر ریسک هر معامله، باید مقدار کل ریسک در کل پورتفولیوی خود را نیز در نظر بگیرید. به‌عنوان یک قاعده کلی، مجموع سرمایه‌تان در معرض ریسک نباید بیش از 10٪ از پورتفولیوی شما باشد؛ به این معنا که اگر در هر معامله، 1٪ از پورتفولیوی خود را ریسک می‌کنید، حداکثر تعداد موقعیت‌های باز 10 است.

«یک تریدر موفق باید بتواند از احساسات خود دوری کرده و با دقت و منظم عمل کند.»

سخن پایانی
معامله در بازار کریپتو می‌تواند بسیار سودآور باشد؛ به‌ویژه با ضریب دستاورد بالایی که ارائه می‌دهد. اما بدون درک صحیح از چگونگی کارکرد آن و روش‌های کاهش ریسک‌های مرتبط، ممکن است کل سرمایه‌تان را از دست بدهید.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۵۸ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقالات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به شما پیشنهاد میکنیم: