Skip to main content


به گزارش مشرق، وزارت نفت سازمان دولتی زیرمجموعه قوه مجریه ایران است، که وظیفه اعمال اصل مالکیت و حاکمیت ملی ایران بر ذخایر و منابع نفت و گاز، همچنین تفکیک وظایف حاکمیتی از تصدی در اداره و توسعه صنعت نفت و گاز کشور را برعهده دارد.
وزارت نفت پس از وقوع انقلاب، در سال ۱۳۵۸ در دولت موقت، در پی خروج حسن نزیه؛ مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت ایران از کشور تاسیس شد. ساختار سازمانی این وزارتخانه از یک ستاد مرکزی و ۴ شرکت تابعه شامل؛ شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تشکیل شده است و از طریق نظارت بر شرکت‌های فرعی خود، بر عملیات اکتشاف، تولید و بهره برداری، بازاریابی، توزیع و فروش نفت خام، گاز طبیعی و فراورده‌های نفتی نظارت می‌نماید. این وزارتخانه علاوه بر تأمین نیازهای اصلی انرژی، بالغ بر ٪۸۰ از درآمد ارزی خارجی دولت را به وسیله صدور نفت خام و فرآورده‌های نفتی، تامین می‌کند.
هم اکنون جواد اوجی وزیر نفت است.
اهداف و سیاست‌های کلان و بخشی شرکت ملی نفت ایران تابعی از سیاست‌ها و خط مشی‌های اساسی نظام ایران است و بر همین اساس چشم انداز شرکت ملی نفت ایران را میتوان در چارچوب استراتژی‌های کلان اقتصاد ملی ایران و اسناد بالادستی معتبر و مهمی همچون سند چشم انداز و برنامه‌های توسعه پنج ساله کشور رصد کرد.
اهداف کلان صنعت نفت
۱:افزایش سهم و ارتقای جایگاه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در سطح منطقه و جهان، افزایش استحصال و استخراج نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک با کشورهای همسایه، افزایش ظرفیت پالایشی.
۲:استفاده بهینه از ذخایر هیدروکربوری کشور به عنوان پشتوانه و محرک توسعه پایدار اقتصادی کشور.
۳:استفاده از ظرفیت‌های صنعت نفت و گاز برای دفاع از منافع ملی. هدف ۴: اعمال مدیریت انرژی به منظور جلوگیری از مصرف بی رویه سوخت کشور، کاهش شدت انرژی و اعطای یارانه‌های هدفمند.
۵:برقراری تعامل موثر و سازنده با کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده انرژی و ایفای نقش مدیریتی ایران در توزیع و ترانزیت انرژی.
۶:تحقق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در صنعت نفت.
۷:دستیابی به فناوری پیشرفته در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای نیل به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه.
۸:تغییر نگاه به نفت و گاز و درآمدهای حاصل از آن، از منبع تامین بودجه عمومی به منابع و سرمایه‌های زاینده اقتصادی.
۹:افزایش بهره وری در حوزه‌های مختلف صنعت نفت در جهت رشد تولید ناخالص داخلی.
شرکت‌های تابعه وزارت نفت:
شرکت ملی نفت شرکت ملی گاز
شرکت ملی صنایع پتروشیمی
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی
شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت:
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب شرکت نفت مناطق مرکزی ایران شرکت نفت فلات قاره ایران شرکت نفت و گاز اروندان شرکت ملی حفاری ایران شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران
شرکت پایانه‌های نفتی ایران شرکت منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شرکت بازرگانی نفت ایران شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور شرکت نفت و گاز پارس
آدرس وزارت نفت: خیابان طالقانی، تقاطع خیابان حافظ، ساختمان وزارت
نفت تلفن وزارت نفت: ۰۲۱-۶۱۶۵۱
موقعیت مکانی وزارت نفت